Part time & full time????

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bjarne_6.5TD
Rutinerad
Inlägg: 255
Blev medlem: ons feb 09, 2011 22:33
Ort: Bodås

Part time & full time????

Inlägg av Bjarne_6.5TD » tor nov 22, 2012 19:59

Ja jag har precis köpt mig en xj -94 och den har då part time och full time låda.
Då är frågan vad skillnaden på dom?
Vill bara tillägga att att part time ligger först från 2wd.
Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Part time & full time????

Inlägg av Marcus-84 » tor nov 22, 2012 20:48

Part time = spärrad mittdiff. Fulltime = öppen mittdiff. Mao på halvhalt underlag så ska fulltime vara i å i terräng eller liknande ska part time vara i ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Bjarne_6.5TD
Rutinerad
Inlägg: 255
Blev medlem: ons feb 09, 2011 22:33
Ort: Bodås

Re: Part time & full time????

Inlägg av Bjarne_6.5TD » tor nov 22, 2012 20:56

Okej :lol:
Hörs som att det skulle vara vara tvärtom istället :wink:
Så då kan man köra med full time på asfalt?
Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Part time & full time????

Inlägg av Klarrre » tor nov 22, 2012 22:13

Fulltime = året runt hela tiden som bilen inte slirar.
Part time = Ibland, de ytterst få gånger jeepen tappar fäste och behöver låsa upp 50/50 över axlarna.

Bjarne_6.5TD
Rutinerad
Inlägg: 255
Blev medlem: ons feb 09, 2011 22:33
Ort: Bodås

Re: Part time & full time????

Inlägg av Bjarne_6.5TD » tor nov 22, 2012 22:35

Ok jag förstår 8) hittade ett amerikanskt forum, se nedan.

PART TIME
This term describes when this selection should be used, only "part of the time" meaning when available traction is at it's worst & you need the most 4WD capability your Jeep has to offer.

FULL TIME
This term describes when this selection may be used, which is "full time" meaning that you can drive it in this range 24/7 under any traction conditions.

Now to explain how these 2 selections work.

PART TIME
This selection makes a direct mechanical connection between the front & rear driveshafts, and does NOT allow the power to be split at variable rates between the front & rear driveshafts. It operates much the same way a "locked" differential does, with regards to both axles being spun at the same speed. Using this selection on hard surfaces can cause "binding" in the transfer case & thus lead to premature wear and/or damage to the transfer case.

FULL TIME
This selection also makes a mechanical connection between the front & rear driveshafts, but it DOES allow the power to be variably split between the front & rear driveshafts. To make another axle differential comparison, this selection operates much the same way an "open" differential does, with regards to having the ability to direct the power to the 2 axles at different speeds. This allows the use of this selection on any surface & will not "bind" the transfer case.
Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Part time & full time????

Inlägg av Sdkfz251 » lör nov 24, 2012 19:07

Ha ha ha... herre jävlar, jag har behandat min XJ som om det var tvärtom :D , nåja den är såld nu :D

Varför kan inte jänkarna vara TYDLIGA... Lean production och allt det där med MUDA :D
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar