
Skulle vara en intressant upplevelse.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
dalaoffroad skrev:En liten tråd om ett Cherokkebygge där nästan allt är hemsmide. Inte för att jag är snål utan att jag är "Mulle Meck"
Cherokeen i originalskick.
Fäste för vinschen svetsas fast direkt i ramen.
Version ett med plogfäste och plogljus. Köpte en skrotbil med höjningssatts och 31" hjul som jag tog delar ifrån.
Med plog.
Framändan med Grandes V8 fjädrar och kloss funkade ganska bra men dom "fina" och dyra bladfjäderspaketet med teflonbussningar var helt värdelöst. Stenhård i bakvagnen och utfjädringen var lika med noll. Därför börjar omvandlingen till version två, efter tre veckor med långa nätter samt en medverkande sambo blev det klart. Här är hjulhusen öppnade så dom kommande 35" får plats och 4kants rören som synns under är plogfästet.
Byte av dörrspeglar, har svetsat bilplåt i 30år.
Chauffören är med och slipar.
Färdig för grundfärg.
Huven är lyft i bakkant för bättre ventilation samt att elfläkten går nu på tändningen så oljekylaren får sitt. Tittar man på huven syns det uppritade flames men jag fick inte för chauffören... Jag tycker visst man kan ha flames på en offroadbil![]()
Grundfärgen slipad samt nya skärmkanter ditsvetsade.
Mörkblå är sprutad och den ljusblå kommer på undersida. Det är lastbilslack för 160kr litern samt klarlack för ung samma pris, innan klarlacken dimmade jag på lite överbliven silvermetallic. Den totala kostnaden blev ca 1500kr för lacken, 500kr för plåten till egentillverkade sparklådor och dörrspeglar samt underredsmassan.
Undre länkarm fram är förlängd och fästet på framaxeln är urkapad. Vid höjning blir vinkeln för stor så det blir brytningar i undre länkarmen, idag är det åtgärdat. (se längre ner) Grandes undre länkarmar är ca5cm längre så det enklaste är att sätta dit sådana.
Övre länkarmen förlängdes också. Kom ihåg att dra upp ventilationsslangarna till axeln högt upp så klumpen inte fylls av vatten.
Eftersom bromsrören var rostig gjorde jag nya, flyttade ner fästet för bromsslangen lika mycket som höjningen.
Denna enkla förlängning har jag haft sedan början och håller fint. Bilen är nybesiktad i detta skick
Volvos fjäderkopparar för 550kr/paret ger en höjning på ca 6cm och tar ca en timma att montera. Borra upp hålen på axeln från 8mm till 10m och skruva fast med M10x30. Puckarna ger 10cm, Grandes V8fjädrar ca 6cm och sedan dessa fjäderkoppar 6cm vilket ger totalt ca 22cm.
Fronten blir svart.
Fredagspizza i garaget med några öl.
Först svetsades ett 4kantsrör på 20x40mm fast längst hela sparklådans undersida. Sidoskyddet fästes i rambalken och i den extra förstyvningsbalken för att få ett jämnt tryck på sparklådan.
För att vinschen skall få tillräckligt med mat togs original luftfilter bort och ersattes med ett till batteri.
Frontbåge som sparar blinkers och strålkastare, stötfångarhörn togs från skrotbilen och sattes på runt vinschbågen. En nackdel är att bågen tar i onödigt mycket.
Comradio och en oljetemp till automatlådan. Efter att varit nervös över att automatlådeoljan blivit för varm monterade jag in tempmätaren. Jag aldrig fått oljan varmare än 85grader vid offroadkörning, däremot kan oljan krypa upp mot 110grader vid transportsträckor
Båge bak och bakljusskydd
Trådlös styrning av vinschen för 495kr, nylonlina står på önskelistan. Har även en liten vinsch i bak som jag sätter på dragkroken vid behov.
Bakre fästet på den undre länkarmen är nerflyttad 7cm för att få en bättre vinkel på länkarmen efter höjningen. Resultatet blev som beräknat väldigt lyckat. Det tekniska i det hela är att när länkarmen är kraftigt nedvinklad som den blir efter höjning skjuter den fram axeln flera cm vid fjädring. Denna framskjutning av axeln motverkar då bilens färd framåt. Efter en provtur märker jag att den går tystare och mjukare över hindren. Vid fjädring bli pinjongvinkeln rakare vilket åxå är positivt. Finns även som färdiga satser att köpa på Dalhems för 3590kr.
Eftersom bilen flexar mer än mina gamla stötdämpare bak klarade av har jag gjort nya. Jag tog ett par främre dämpare med fjädringsgång på 23cm mot 18cm original, kapade av skruvfästena och svetsade dit dom runda fästena från originaldämparna. Sen svetsade jag fast 50mm vinkeljärn på undersidan axeln, stötdämparfästet monterades i vinkeljärnet. Original sticker stötdämparfästena ner ca 10cm och flytta upp dom är nog det första man skall göra och får då samtidigt problemet med förkorta dämpare lösta. Om man sätter dämparna på ovansidan motsvarar det 25cm i höjning. Dämparna är åxå vinklade mer inåt på ovansidan för att få mer flex innan dom bottnar. Det bästa är att allt detta är gratis och fungerar bevisligen bättre än många höjningssatser.
2st 50mm vinkeljärn svetsades fast på varsin ovansida för att skapa ett fjäderfäste, ett 2" avgasrör i centrum.
Volvos 240 fjäderkopp skruvades fast i befintliga hål med M10skruv.
Sen kapades 3st fjäderblad bort och slutresultatet blev en högre och mjukare bakända, spiralerna sitter så närma klumpen som möjligt för att få flex. Kan egentligen ta bort bladfjädrarna och ersätta dom med länkarmar. Kostnaden för 2st Biltemafjädrar och 2st fjäderkoppar är ca 1200kr. Handbromsvajrar och bromsrör är förlängda.
Nu med Torsendiffar fram och bak skall denna sten tas utan hjälp nästa gång. Bättre att köpa riktiga diffar än fräna skärmbreddare och snorkel. Har tom originalfälgarna kvar för då kan jag köra med 0.3bar bak och 0.4bar fram. 7.5" breda fälgar och 12,5 tum däck är en bra kombination och bedlocks blir överflödiga. Förlorar markfrigång på lågt lufttryck men fästet blir otroligt. Kvinnlig chaufför....
Här syns att inneskärmen är urkapad för att få full styrning med mina 35"
Efter att en klubbmedlem inte fick upp dörren efter närkontakt med ett träd bygde jag en takbåge. Lite svets och skruvar så satt min hemgjorda takbåge på plats.
Ett par brädor är alltid bra att ha när tagit vatten över huvudet.
Fäste för Hi Lift, att ha takräcke med en massa däck och dunkar förstör bara framkomligheten och höjer tyngdpunkten.
Efter att varit med om att en bil brunnit skaffade jag snabbt denna huvudbrytare, ett snöre fram till luftintaget gör att man kan stänga av utifrån.
En överbliven vattentank och en 300kr kompressor från Jula har hjälpt mej och många andra. Sätter slangen direkt på däckventilen med nålen borttagen som en sorts chockluft. Tanken innehåller luft med 8bar. Om det inte hjälper kommer startgasen fram.
dalaoffroad skrev:Var på en trevlig körning förra lördagen, roligt att köra på ställen som man inte har varit på förut. Hitta nya utmaningar och få nya "segrar" när man klarat något. Men det betyder åxå nya faror. Var kanske lite övermodig i min iver att få nya "segrar" så jag halkade rakt in i ett träd och trotts den utvändiga bågen tryckte jag in hela förardörren som sedan sprängde den nedvevade rutan. Riktade upp dörren så den blev OK igen och satt dit rutan från min skrotbil. Gjorde därför ett "hänga på" stag på båda sidorna som jag kan låsa fast efter jag klivit in samt ta bort helt när jag vill. Som jag tidigare skrivit blev offroadkörningen dubbelt så kul med den utvändiga buren då jag kan köra där ingan annan kan/vill.
40mm fastsvetsat rör som sedan det 35mm rostfria röret löper i. Skall dit med en smörjnippel i morgon.
Bara att lyfta upp rörets bakkant för att lossa.
Film från Tomtesmyg med Gestrikeoffroad.
http://www.youtube.com/watch?v=dTNIAPivkPU" onclick="window.open(this.href);return false;
Film från min sista gruvklättring
http://www.youtube.com/watch?v=BQYFbGaisX8" onclick="window.open(this.href);return false;
Röret i sig kan nog vara hur krokigt som helst och kommer nog väldigt fort bli det. "Gångjärnet" däremot är ju den svaga punkten. När du ändå håller på så varför inte bygga en egen bur för varje dörr? Hitta starkare gångjärn och häng dörrarna i sen bygger du på. Kanske får offra nått hål i dörren och klädseln men skulle både se bättre ut och fungera bättre i skogen.dalaoffroad skrev:Jag är ju inte född igår så naturligtvis kan jag öppna dörrarna utan att fippla med röret även fast det blivit krokigt.