stelaxlad taro
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: stelaxlad taro
Det går bra att få en VNT turbo att fungera med hjälp av en tryckklocka även om det är en hel del provande innan man hittat rätt tryckklocka. Jag kör själv med en sådan på min toyota och den fungerar långt över förväntan.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: stelaxlad taro
yota skrev:Det går bra att få en VNT turbo att fungera med hjälp av en tryckklocka även om det är en hel del provande innan man hittat rätt tryckklocka. Jag kör själv med en sådan på min toyota och den fungerar långt över förväntan.
det var som fn


Re: stelaxlad taro
hej! kul bygge!
tänkte höra vad du använde för bussningar?
mvh emil
tänkte höra vad du använde för bussningar?
mvh emil
If ucan read this please roll me over!!
http://sverigeoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
prenumerant@sverigeoffroad.se
http://sverigeoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
prenumerant@sverigeoffroad.se
Re: stelaxlad taro
EvILeMiL skrev:hej! kul bygge!
tänkte höra vad du använde för bussningar?
mvh emil
bussningarna är original bussningar från en patrol


Re: stelaxlad taro
får bli en skrivande update så här då jag inte varit inloggad på länge
hunnit med och krockat med en bil...
köpt en ny (v70 med automat
och nu köpt hus på tal om ingenting med garaget i källaren och 20 grader varmt så nu är jag nöjd igen 
tröttnade lite på att skruva bil då när jag krockade (skruvar bil 8 timmar om dagen annars med)
aja inte hänt så mkt försöker få iordning på alla saker som man ska ha med sig i garaget men nu är vi snart på gång igen med en ram
nån som vet om man får bygga egna kardanaxlar?
tanken är 4 kantsprofilsrör typ 40x40 och 30x30 istoppat i det grövre? (som splines)
och kraftöverföringsknutar från en traktor som kardanknut?
hunnit med och krockat med en bil...

köpt en ny (v70 med automat



tröttnade lite på att skruva bil då när jag krockade (skruvar bil 8 timmar om dagen annars med)
aja inte hänt så mkt försöker få iordning på alla saker som man ska ha med sig i garaget men nu är vi snart på gång igen med en ram

nån som vet om man får bygga egna kardanaxlar?
tanken är 4 kantsprofilsrör typ 40x40 och 30x30 istoppat i det grövre? (som splines)
och kraftöverföringsknutar från en traktor som kardanknut?
Re: stelaxlad taro
Kan inte Reglerna, men det känns som att det borde bli en hiskelig obalans i kardanen om den är fyrkantig, blir det inte väldigt ohyggliga vibrationer då ?gilen2 skrev:
nån som vet om man får bygga egna kardanaxlar?
tanken är 4 kantsprofilsrör typ 40x40 och 30x30 istoppat i det grövre? (som splines)
och kraftöverföringsknutar från en traktor som kardanknut?
annars balllt bygge detta ska följas

Suzuki sj 413, soon to be A-traktor!
Re: stelaxlad taro
det var ju det också
men är mycket mer hållbart än vanliga kanske och "lättast" med det så kallade "splinesen"
haha men alla prob är till för att lösas 



Re: stelaxlad taro
Ja de är klart, men kardanen brukar väll inte va svaga punkten ? känns som att lådor och diffdrev ger upp först i alla fall. men varför inte krångla till det när man kangilen2 skrev:det var ju det ocksåmen är mycket mer hållbart än vanliga kanske och "lättast" med det så kallade "splinesen"
haha men alla prob är till för att lösas


Suzuki sj 413, soon to be A-traktor!
Re: stelaxlad taro
joo så är det får väl se om fördelningslådan håller är en stenkryparlåda men allt lär ju prövas 

Re: stelaxlad taro
söker nån på detta forum som kan göra beadlocks till 16" fälgar 

Re: stelaxlad taro
sådärja efter lite gör om gör rätt byggnationer idag så har vi nu byggt ett nytt motorfäste och ett nytt fäste till växellådan då det gamla skulle ta i främre kardan
det ska bara helsvetsas imorgon
sen börjas det med fästena för fördelningslådan
blev ett smärre missöde när vi skulle flytta ramen med motor och bakaxel på från gamla garaget och nya häromdagen bild kommer imorgon..
börjar även komma iordning i nya garaget saknar 1 uttag eller 2 för 3fas bara
det ska bara helsvetsas imorgon

blev ett smärre missöde när vi skulle flytta ramen med motor och bakaxel på från gamla garaget och nya häromdagen bild kommer imorgon..
börjar även komma iordning i nya garaget saknar 1 uttag eller 2 för 3fas bara

Re: stelaxlad taro
bild update idag då.. efter typ 2 kvällar i garaget så har nu typ alla fästen till bakaxel helsvetsade bara fjäder plattorna kvar nu plus lite anndra småsaker.
fördelningslådan är provisoriskt upphängd, med en kardansnutt som ska byggas om på ca 21.8cm med knut och stödlager.
växellådsfästet lär byggas om igen... (suck) vi räknade inte riktigt med kardan som skulle frammåt också haha (lite trötta så här på kvällskvisten)
men men godnatt på er där ut
lite nya bilder på nya garaget



fördelningslådan upphängd provisoriskt
trogne kamraten helsvetsar med pinne och hittade lite tomtebloss och tände på 
fördelningslådan är provisoriskt upphängd, med en kardansnutt som ska byggas om på ca 21.8cm med knut och stödlager.
växellådsfästet lär byggas om igen... (suck) vi räknade inte riktigt med kardan som skulle frammåt också haha (lite trötta så här på kvällskvisten)
men men godnatt på er där ut

lite nya bilder på nya garaget






Re: stelaxlad taro
Säger som föregående om svetsarna,inte bra,hyr eller köp en riktig 3 fas migsvets o gör om de,så ska du se att de blir snygga o hållbara svetsar,nu har ni mest lyckats få svetsen brevid mayterialet me pinn svetsen..de mkt svårare o få de bra med pinn svets, o mkt snabbare lättare med mig..annars har ni gott driv i bygget.. 

Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: stelaxlad taro
olle67 skrev:Säger som föregående om svetsarna,inte bra,hyr eller köp en riktig 3 fas migsvets o gör om de,så ska du se att de blir snygga o hållbara svetsar,nu har ni mest lyckats få svetsen brevid mayterialet me pinn svetsen..de mkt svårare o få de bra med pinn svets, o mkt snabbare lättare med mig..annars har ni gott driv i bygget..
Har en migsvets men inge 3 fas ännu nyss flyttat in och pinnsvetsen är 220 så får köra med den på de grövre plåtarna.
Alltså inge finsvetsning med den

-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: stelaxlad taro
gilen2 skrev:
växellådsfästet lär byggas om igen... (suck) vi räknade inte riktigt med kardan som skulle frammåt också haha (lite trötta så här på kvällskvisten)
Jag gjorde exakt samma miss när jag höll på med min witara

Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab