Skaffa suv eller pickis
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Skaffa suv eller pickis
Jag vet en som sa när jag frågade runt lite innan jag köpte min suburban att om man en gång åkt amerikanskt så vill man inte åka nåt annat sen. Det tycker jag säger en del, och jag håller utan tvekan med.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
X2 

Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
-
- Hemmastadd
- Kontakt:
När jag köpte min pickis (Silverado 1500 -01, bensin), så noterade jag hur sjukt mycket billigare bensinarna är i inköp. Ska du inte lägga jättemånga mil med den eller har gratis diesel så kan jag rekommendera det.
För övrigt är jag (som de flesta bilägare) extremt nöjd med min bil. Bekväm, stark, drar tunga vagnar hur bra som helst och lastar ordentligt.
För övrigt är jag (som de flesta bilägare) extremt nöjd med min bil. Bekväm, stark, drar tunga vagnar hur bra som helst och lastar ordentligt.
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Är en Cheva-pickis slitstarkare än en Cheva blazer av samma årsmodell (fullsize)?Danne skrev:Pickisar är i regel gjorda för att jobba så dom tål ganska mycket, man kan säga att alla japps pickisar i den prisklassen är mer eller mindre lika (illa) i komforten och ganska likt byggda överlag.
Suvar har bättre komfort men inte lika slitstarka (säkert finns det undantag).
Skulle tro att det flesta jappsar i den prisklassen är lika i ekonomi med skillnad på bensin och diesel.
Ska du köra diesel så är ju pickup att föredra då de är LB reggade men finns ju suvar med det också så klart.
Bensinarna brukar även dricka lite mer.
Ska du ha Amerikanskt? Fråga nån annan![]()
Svårt att ge ett bra svar på en så bred fråga men fråga gärna mer så ska jag försöka hjälpa till.
Om det är en K10-pickup så är den i stort sett precis som en Blazer fast lite längre.K10 skrev: Är en Cheva-pickis slitstarkare än en Cheva blazer av samma årsmodell (fullsize)?
Är det en K20 så har den grövre bakaxel, och är det en K30 så har den både grövre fram o bakaxel,
och båda har grövre ram
Växellådorna o fördelningslådorna, kan vara grövre på K20/K30 men det är inte säkert, för det har funnits så många alternativ med åren,
så en Blazer av en viss årsmodell och med vissa options, kan ha grövre lådor än en K20 eller k30 i extremfallet.
Ok. Min är tydligen en K10 (heter så i regbeviset), 350, th700r4, np241, står 1500 på dörrarnaGrottulf skrev:Om det är en K10-pickup så är den i stort sett precis som en Blazer fast lite längre.K10 skrev: Är en Cheva-pickis slitstarkare än en Cheva blazer av samma årsmodell (fullsize)?
Är det en K20 så har den grövre bakaxel, och är det en K30 så har den både grövre fram o bakaxel,
och båda har grövre ram
Växellådorna o fördelningslådorna, kan vara grövre på K20/K30 men det är inte säkert, för det har funnits så många alternativ med åren,
så en Blazer av en viss årsmodell och med vissa options, kan ha grövre lådor än en K20 eller k30 i extremfallet.
Funderar du på King cab, ska du passa dig för modellerna mellan 03-05/06 med TD2,3 motorn för de rasar vevlagrena vid ca 13,000 mil. ska du köpa en sådan måste du kolla upp att dessa är bytta annars blir det en fruktansvärt dyr affär. annars en kanonbil, Farfar har en och han är Kanonnöjd han vill inte byta bil än på ett tag och han brukar vara rätt petig med sina bilar. Han har dock bytt vevlager i sin kostade runt 12000 på verkstad har jag för mig ...
Suzuki sj 413, soon to be A-traktor!
yota skrev:Köp en Hilux dubbelhytt med dieselmotorn om du kan undvara automatlådan så kommer du aldrig att ångra dig.

---------------------------
Daniel Sjöström
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
Daniel Sjöström
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
-
- Rutinerad
Ska du ha en suv så har du ju även Terrano II.
Med en frisk diesel motor ska du hamna på ca 0,85 och uppåt. Men är den PB reggad så är skatten ganska hög. 7-12 000 beroende på... Dock 7 sittplatser.
2,4 bensin drar vell runt litern. Dock är det manuell jag snackar om då. Hur dom är med aut låda vet jag inte.
Du får dra 920 på B kort och 2800 på E.
Med en frisk diesel motor ska du hamna på ca 0,85 och uppåt. Men är den PB reggad så är skatten ganska hög. 7-12 000 beroende på... Dock 7 sittplatser.
2,4 bensin drar vell runt litern. Dock är det manuell jag snackar om då. Hur dom är med aut låda vet jag inte.
Har själv en terrano II lång bensin. Drar ca 1,2 vid snålkörning. Mycket nöjd med den. Funkar kanon att åka brett på vinterväglag har jag märkt också, väldigt lättkontrollerad och bra styrvinkel. Sen när man kör fast så vevar man 4x4 så kommer man oftast loss.Elste den äldre skrev:Ska du ha en suv så har du ju även Terrano II.

Suzuki sj424 td -85