Kamrems byte Pajero 97 3000 v6a

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tericsson
Nybörjare

Kamrems byte Pajero 97 3000 v6a

Inlägg av Tericsson » tis dec 11, 2012 21:43

Hej behöver desperat hjälp med kamrems byte på våran Pajero. Tidligare ägare har kört många fulingar tyvärr och antagligen förfalskat lapp under huven... skulle varit bytt för 3000 mil sedan!!!! Hjälp!!!!
Måste göra detta själv då man inte har råd att lämna inn bilen nu före jul och är beroende av bilen varje dag... Någon som har nåt bra tips eller link till mekar guide??

PajeroSport1
Användare

Re: Kamrems byte Pajero 97 3000 v6a

Inlägg av PajeroSport1 » ons dec 12, 2012 6:31

På min V6a 3.0 liter så är det 9000 mils bytesintervall på den remmen. Tror inte 3000 över detta är nån "ko på isen" men det beror ju kanske på vad det är för rem som sitter där. Jag har använt Mitsubishis orginalremmar och varje gång dragit över dom 9000 milen en del.

Det är ju en del pill och byta den remmen. Speciellt på en V6a som i detta fallet. Jag tror man måste plocka ut kylet samt alla andra remmar etc.
När man ändå är igång måste man fundera på om man inte skall ta vattenpump och spännrulle oxå. Beor ju lite på hur långt den har gått då, sen det ev var bytt senast. Tror bägge dom ligger på en livslängd på typ 25.000 mil. Och det borde vara där nånstanns du ligger med en 97a.....
Mitsibishi Pajero Sport, 3,0. 2000-2017
IZUSU Trooper 1984-1994

hellboyelvis
Hemmastadd

Inlägg av hellboyelvis » ons dec 12, 2012 7:09

Jag bytte kamrem på min förra året då den var nyinköpt och hade gått 15'000 mil. Har tillgång till stor verkstad och är auktoriserad mekaniker (dock ej Mitsubishi).
För mig tog kamremsbytet allt som allt 6 timmar. Då ingick bl.a.:

Av/På kylarvätska.
DeMo kylare.
DeMo AC-kompressor.(endast vika undan från motor, ej lossa)
Demont kylfläkt.(viskofläkt, senare ersatt med elfläkt)
DeMo servopump.(undanvikning)
DeMo generator.
DeMo kylvattenpump för rengöring och omtätning. (inget läckage, endast förebyggande syfte)
En hel del kablar måste också Av/På

Säkert glömt något men detta var det stora iaf.
Så det är inget man ger sig på själv om man inte har en del mekarvana och minst en dag över... :beer:

Vet inte om det finns någon guide här men det finns på pocuk.com (engelskt pajero-forum)
http://www.pocuk.com/forums/viewtopic.p" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=
Den är visserligen till 12V-motorerna men det är samma tillvägagångssätt.
Senast redigerad av hellboyelvis den ons dec 12, 2012 15:50, redigerad totalt 3 gång.
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Tericsson
Nybörjare

Inlägg av Tericsson » ons dec 12, 2012 15:41

hellboyelvis skrev:Jag bytte kamrem på min förra året då den var nyinköpt och hade gått 15'000 mil. Har tillgång till stor verkstad och är auktoriserad mekaniker (dock ej Mitsubishi).
För mig tog kamremsbytet allt som allt 6 timmar. Då ingick bl.a.:

Av/På kylarvätska.
DeMo kylare.
DeMo AC-kompressor.(endast vika undan från motor, ej lossa)
Demont kylfläkt.(viskofläkt, senare ersatt med elfläkt)
DeMo servopump.(undanvikning)
DeMo generator.
DeMo kylvattenpump för rengöring och omtätning. (inget läckage, endast förebyggande syfte)
En hel del kablar måste också Av/På

Säkert glömt något men detta var det stora iaf.
Så det är inget man ger sig på själv om man inte har en del mekarvana och minst en dag över... :beer:

Vet inte om det finns någon guide här men det finns på pocuk.com (engelskt pajero-forum)
http://www.pocuk.com/forums/viewtopic.p ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är visserligen till 12V-motorerna men det är samma tillvägagångssätt.

tack för svaren.. började rota under huven förut.... Jisses så trång allt är.. inget att jobba med utomhus i 15 minus iaf.... tack för all hjälp

Tericsson
Nybörjare

Inlägg av Tericsson » ons dec 12, 2012 15:44

PajeroSport1 skrev:På min V6a 3.0 liter så är det 9000 mils bytesintervall på den remmen. Tror inte 3000 över detta är nån "ko på isen" men det beror ju kanske på vad det är för rem som sitter där. Jag har använt Mitsubishis orginalremmar och varje gång dragit över dom 9000 milen en del.

Det är ju en del pill och byta den remmen. Speciellt på en V6a som i detta fallet. Jag tror man måste plocka ut kylet samt alla andra remmar etc.
När man ändå är igång måste man fundera på om man inte skall ta vattenpump och spännrulle oxå. Beor ju lite på hur långt den har gått då, sen det ev var bytt senast. Tror bägge dom ligger på en livslängd på typ 25.000 mil. Och det borde vara där nånstanns du ligger med en 97a.....

Hehe min har gått 38.000 kamrem sist bytt på 26.000 :(

hellboyelvis
Hemmastadd

Inlägg av hellboyelvis » ons dec 12, 2012 15:54

Ja trångt och mysigt är det :aargh:
Men sen är det ju inte bara milen som avgör en rems kondition, det är ju åldern också.
Nu vet jag inte hur många år Mitsubishi rekommenderar men 12'000 mil och kanske bara 3-4 år körda är ju inte hela världen.
Värre om den stått länge och bara körts smårundor under många år.
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Tericsson
Nybörjare

Inlägg av Tericsson » ons dec 12, 2012 16:14

hellboyelvis skrev:Ja trångt och mysigt är det :aargh:
Men sen är det ju inte bara milen som avgör en rems kondition, det är ju åldern också.
Nu vet jag inte hur många år Mitsubishi rekommenderar men 12'000 mil och kanske bara 3-4 år körda är ju inte hela världen.
Värre om den stått länge och bara körts smårundor under många år.

Bilen enligt förra ägare har bara gått långa mil och remmen blev sist bytt 2005. Kollade lite på den o kunne inte se några spricker el likn och den va stram och fin är bara livrädd den ska ryka för då står vi utan bil tyvärr. :(

hellboyelvis
Hemmastadd

Inlägg av hellboyelvis » ons dec 12, 2012 16:28

Se den matt ut och det finns kanske lite text på den synligt? - Friskare rem
Eller är den blank och ser nästan polerad ut? - Uttjänad rem

Tericsson
Nybörjare

Inlägg av Tericsson » ons dec 12, 2012 16:33

hellboyelvis skrev:Se den matt ut och det finns kanske lite text på den synligt? - Friskare rem
Eller är den blank och ser nästan polerad ut? - Uttjänad rem

Ok nej kan faktiskt inte se ngn text. fick bara av ena kåpan

Skriv svar