Sfro-besiktning? airshocks?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Sfro-besiktning? airshocks?

Inlägg av ErraN_XJ » ons dec 12, 2012 19:49

Hej alla glada offroaders!

Det e snart dags för mig att dra igång en "mindre" uppdatering av min Jeep Cherokee Xj -90 då ja inte e helt nöjd med motor å drivlinan till att börja med och tänkte byta ut de mot lite andra grejer...

min tanke e att byta ut drivlinan mot drivlinan från en IH scout med 304 v8, 727 låda samt en dana 20 f-låda. axlarna tas från en lite större pickup.

kommer i samma veva bygga om frädringen en del med k-länk fram och bak samt använda mig av airshocks för fjädring o dämpning.

tanken e att sfro-besikta bygget så man kan köra med xj:n till å från träffar m.m. så de får ju bli ordentligt lixom;)

Men nu till mina frågor:
Kommer SFRO klassa det som ombyggt fordon eller amatörbyggt?
ja har hört att om man reggar som amatörbyggt så tillkommer en "miljö"-avgift på 7500kr, å den vill man väl kanske undvika:P
var går gränserna mellan ombyggt å amatörbyggt?
hade även en tanke på att etanolkonvertera motorn å montera en katalysator, miljötänk går väl hem både hos SFRO å bilprovningen?

Finns det någon som kan veta lite bättre än mig om just dessa frågor så e ja jättetacksam för svar!
Bild
Senast redigerad av ErraN_XJ den mån feb 04, 2013 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

Jockum
Hemmastadd

Re: Sfro-besiktning?

Inlägg av Jockum » ons dec 12, 2012 19:57

Byter du till en motor utan katalysator så behöver du ett avgasintyg från motortillverkaren, vilket inte är lätt att få. Så en SFRO-besiktning med den motor kommer troligtvis ge problem.
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

Mbomelin
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Mbomelin » ons dec 12, 2012 23:12

Tänk också på att vid motorbyte ska du ha papper som visar att axlar och bromsar klarar den effekt som motorn ger. Alt. att effekten ökar med max 20% och vridet ökar med max 10%.

Om jag förstår det hela rätt blir det inte amatörbyggt förrän den bärande konstruktionen/chassit är egenkomponerad? Fördel med amatörbyggt är bland annat mycket lättare avgaskrav. Nackdel är att bilen får ny årsmodell vilket kan ställa till det med vissa andra krav. Med ombyggt behåller man ju årsmodellen och därmed de krav som gäller för den årsmodellen.

Som Jockum skriver, en motor utan kat kräver intyg = svårt näst intill omöjligt.

Och byter du till motor med kat så måste kat, lambdasonder, insprutning och styrenhet flyttas över från donatorbilen. Du får alltså inte använda universalkat och du får inte använda VEMS, MegaSquirt eller liknande, från samma bil ska alla komponenter vara.
Mattias Bomelin | sbvab.se

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » tor dec 13, 2012 19:19

Rätt och bäst svar får du om du ringer till en afrokrullet representant och frågar, jag gjorde det med ett tänkt bygge och den personen jag pratade med var väldigt trevlig och förklarade på enkla sätt vad som funkade och inte funkade med mitt tänkta bygge.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Strömmen
Beroende

Inlägg av Strömmen » tor dec 13, 2012 20:29

skogsvild skrev:Rätt och bäst svar får du om du ringer till en afrokrullet representant och frågar, jag gjorde det med ett tänkt bygge och den personen jag pratade med var väldigt trevlig och förklarade på enkla sätt vad som funkade och inte funkade med mitt tänkta bygge.
Afrokrullet??

Skrev du på mobilen?

Jag hatar min mobil.
mvh anders

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tor dec 13, 2012 21:06

Jockum skrev:Byter du till en motor utan katalysator så behöver du ett avgasintyg från motortillverkaren, vilket inte är lätt att få. Så en SFRO-besiktning med den motor kommer troligtvis ge problem.
Inte om man etanolkonverterar, då slipper man det. Går alltså även att utnyttja om man vill turbokonvertera o liknande... Ett litet kryphål än så länge (eller var iaf i våras) som dom inte pratar så högt om.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jockum
Hemmastadd

Inlägg av Jockum » tor dec 13, 2012 21:39

Att han skulle etanolkonvertera hade jag missat.

När det gäller ombyggt/amatörbyggt så räcker de ju att bränslesystemet ska klara etanolen samt att motorn skall klara en kontroll besiktning. Vet dock ej hur vida en etanolkonverterad ih304 klarar kraven för en Jeep XJ.
Inte heller här får man ju bygga om motorn mer än vad etanolkonverteringen kräver, således godkänns nog ej en turbokonvertering.
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » fre dec 14, 2012 20:41

ja, tanken e att etanolkonvertera motorn men inte röra den mer än va som krävs för etanol. kanske plana av topparna någon millimeter för högre komp:)
sen kommer ju effekten minska då ja har ca 180 hk i org. sexan å IH:ns 304 ligger på ca 135 häst. vridet e ja inte säker på på någon av motorerna men de ligger nog ganska lika... tanken e ju att få jeepen reggad med v8, sen har ja en 350 marinmotor som ska renoveras å lättas med alu-toppar osv. som förmodligen, ihop med en th350 hittar ner i motorrummet... hade tänkt regga med den motorn först men kom på att eftersom de e en marinmotor så kan de bli lite problem. den e ju på 260-290 hk å de överskrider ju dom där 20 procenten effektökning ganska rejält...
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » fre dec 14, 2012 23:13

Strömmen skrev:
skogsvild skrev:Rätt och bäst svar får du om du ringer till en afrokrullet representant och frågar, jag gjorde det med ett tänkt bygge och den personen jag pratade med var väldigt trevlig och förklarade på enkla sätt vad som funkade och inte funkade med mitt tänkta bygge.
Afrokrullet??

Skrev du på mobilen?

Jag hatar min mobil.
mvh anders

Ja det där jävla stavprogrammet kan ställa till det ibland :evil: , sfro representant ska det stå :tumbup:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Klason.jacob
Hemmastadd

Inlägg av Klason.jacob » lör dec 15, 2012 6:22

Önska dig sfro bilbyggarhandbok i julklapp.

Jacob

Klason.jacob
Hemmastadd

Inlägg av Klason.jacob » lör dec 15, 2012 7:33

Tittade lite i boken. Rekommenderat är att ta en motor med tillhörande kat för som sagt slippa avgasintyg från tillverkaren. Tror inte det räcker att bara bytta motor om du vill bygga som ombyggtfordon. Så byt axlar också som du nu vill alt byta trumbromsarna bak till skivor.
För ombyggt fordon kan man säga att det finns tre olika sätt att bestämma vilken maximal effekt (respektive vridmoment) som bilen får ha.
1. Effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% jämfört med original.
2. Större ökning än 20% respektive 10% om tillverkaren har skrivit intyg för detta.
3. Större ökning än 20% respektive 10% om sfro godkänner detta- dock är effekten maximerad till 15kw/100kg tjänstevikt.

Ring eller maila till dom som skogsvild skrev berätta vad du vill göra och årsmodell på bilen. Ska inte säga säkert men när jag kollade mina jeepar , så var det något mellan årsmodellerna 88 till 89.

Jacob

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » sön dec 16, 2012 17:00

Miljöavgift på 7500kr för amatörbyggt fordon finns inte.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

P:W
Användare

Inlägg av P:W » tis dec 18, 2012 10:51

ErraN_XJ skrev:sen kommer ju effekten minska då ja har ca 180 hk i org. sexan å IH:ns 304 ligger på ca 135 häst. vridet e ja inte säker på på någon av motorerna men de ligger nog ganska lika...
Här är specarna på IH 304 tagna ur IH:s CTS-2304 servicemanual

V-304
Brake H.P. (Max) @ RPM 193.1 @ 4400
Brake H.P. (Net) @ RPM 180 @ 4400
Torque (Max) Lb. Ft. @ RPM 272.5 @ 2800
Torque (Net) Lb. Ft. @ RPM 262 @ 2400-2600
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » lör dec 29, 2012 3:09

Mycket info! tusen tack för detta! men ja skrev till SFRO å fick nedslaget allan! gubben måste haft en dålig dag för han va inte direkt artig... han inledde mejlet med: Jag tycker du borde läsa våran bok!
ja har läst boken å måste erkänna att ja vet inte vf ja trodde att de skulle funka med den motorn... sen visste han inte vad AIRSHOCKS var... men allt annat va ok, så ja ska nog plocka antingen en 318 från en grand cherokee, eller en chevy 305 från nån van typ... tror att dom håller dig inom effektramarna, har inte haft tid att kolla effektsiffror nu under jul å nyår å så har ja å familjen flyttat precis... fick igång internet idag.

så e någon intresserad så har ja en ram och en 304 från international scout till salu! pm:a vid intresse!:P
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör dec 29, 2012 9:16

Det är en hel del i den där boken som inte är fullt så noga som det verkar, har jag o min bror konstaterat när det väl blivit aktuellt med bygge. Så att läsa den när det handlar om ett sånt här bygge kommer bara ge lite grundläggande hänvisningar.

Visst, ska man åka bara i 200 km/h så är det väl rätt noga med styrgeometri och hjulupphängning osv men på en skogsbil så är ju mer kravet att man ska lyckas ta sig till och från körområdet på ett hyfsat trafiksäkert sätt. Det visade sig när min bror byggde, det han främst tog hänsyn till då var att ramen var rätt byggd och att det satt förstärkningar på rätt ställen. Att alla stag hade exakt dom placeringar och vinklar som krävdes i boken var inte riktigt så viktigt, bara bilen gick att köra utan att kännas rent trafikfarlig.

Många gånger kan nog representanterna från sfro vara lite torra, dom får förmodligen prata med en hel del folk som inte har en aning om vad det innebär att bygga en bil. Och det är väl svårt att sortera ut dom få som faktiskt kan till en början, jag skulle vilja säga att det är bättre att man ringer hellre än att skicka mail. Då är det lättare att få till kontakt och även göra sig förstådd i att man har en del koll i alla fall.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar