Patrol-garaget

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Patrol-garaget

Inlägg av K J H » tis sep 11, 2012 20:04

Jaha, köpte en Patrol av "Greven" i fredags....
Då får vi se va vi ska hitta på me den:)
Bild
Bild
Gissar på att "Roger patrol" har lite bra ideer ;)
Senast redigerad av K J H den ons feb 17, 2016 19:37, redigerad totalt 12 gång.
#patrol-garaget

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av Danne » tis sep 11, 2012 20:34

Ser ut som större blankare fälgar och en rejäl sänkning skulle sitta fint :mrgreen:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av Roger Patrol » tis sep 11, 2012 21:15

Danne skrev:Ser ut som större blankare fälgar och en rejäl sänkning skulle sitta fint :mrgreen:
tyst :|
glömmer inte kalles sönderputsade halicvagn med större fäljtum än vad jag har på min herrcyckel :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av K J H » ons sep 12, 2012 18:27

Haha... :lol:
Planen e nog snarare att den ska få en 6-7 tums höjning och 37 tums gummin :tumbup:
Senast redigerad av K J H den tor dec 13, 2012 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
#patrol-garaget

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av K J H » tor dec 13, 2012 20:03

Efter att det stått still ett bra tag har ja fått ur tummen nu, o förra veckan började jag med rostlagning av trösklar o fram i hjulhuset... så det är klart! :woot: lite finlir me spackling o lack bara kvar, men skitjobbet e gjort!
Snorkel är monterat åxå! :beer:
Bild
Bild
Bild

motivationen har hittat tbax! :tumbup:

...Ja, och gummit e inhandlat :D Maxxis Trepador Comp 37x12,50-16
Bild
#patrol-garaget

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av Roger Patrol » tor dec 13, 2012 22:22

Den är inte lika blank å fin som min patrol.....
om jag får låna den :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av BorkJonas » tor dec 13, 2012 22:36

:woot: Grymma däck....kommer att bli ett spännande bygge!
Du vill inte byta mot IROK 37x14-17 Competition däck??? :mrgreen:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av K J H » fre dec 14, 2012 15:48

Njaae gillar dom här däcken så dom får bo kvar hos mej :) vet ju inte om dom går bra i skogen men dom e ju fina o titta på iaf :!:

Igår vart det av o demontera vaccumrören till diffspärren för dom va kex, o så konstruerades ett nytt avgassystem för lite gött ljud...o förhoppningsvis lite piggare bil :jump:

Nästa vecka påbörjas höjning på allvar, va precis o lånade höglyftande domkraft :tumbup:

Bild
#patrol-garaget

HOGI
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis aug 10, 2010 20:43
Ort: Kvicksund

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av HOGI » fre dec 14, 2012 16:54

K J H skrev:Njaae gillar dom här däcken så dom får bo kvar hos mej :) vet ju inte om dom går bra i skogen men dom e ju fina o titta på iaf :!:

Igår vart det av o demontera vaccumrören till diffspärren för dom va kex, o så konstruerades ett nytt avgassystem för lite gött ljud...o förhoppningsvis lite piggare bil :jump:

Nästa vecka påbörjas höjning på allvar, va precis o lånade höglyftande domkraft :tumbup:

Bild

Fränt rör - lagom långt!

Alla Jeepåkare kan notera längden på bärarmen. Eller rättare sagt - kan någon se slutet på den :woot:
Har lagt ner hobbyn tills vidare!

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av K J H » fre dec 14, 2012 19:16

HOGI skrev:
K J H skrev:Njaae gillar dom här däcken så dom får bo kvar hos mej :) vet ju inte om dom går bra i skogen men dom e ju fina o titta på iaf :!:

Igår vart det av o demontera vaccumrören till diffspärren för dom va kex, o så konstruerades ett nytt avgassystem för lite gött ljud...o förhoppningsvis lite piggare bil :jump:

Nästa vecka påbörjas höjning på allvar, va precis o lånade höglyftande domkraft :tumbup:

Bild

Fränt rör - lagom långt!

Alla Jeepåkare kan notera längden på bärarmen. Eller rättare sagt - kan någon se slutet på den :woot:
Hahah mmm exakt :woot:
#patrol-garaget

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av Joel_Vbg » fre dec 14, 2012 19:43

Byggde om till liknande avgassystem på min Patrol Y61 2.8TD, drog ut pipan framför bakhjulet...
Ett, den låter helt gudomligt gott med raka rör, jag blev förvånad!
Två, det gör stor skillnad effekt mässigt med och utan ljuddämpare, den blir mycket rappare och piggare! Känns som den får i alla fall några hk till, ett avgas ska inte strypa så mycket som det gör på dom.

Du kan blockera EGR ventilen på den med, gjorde jag på min... Inga problem på besiktningen eller med elektroniken.

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av Danne » fre dec 14, 2012 20:08

Sorry att jag stjäl tråden men kan man besikta helt utan ljuddämpare?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

HOGI
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis aug 10, 2010 20:43
Ort: Kvicksund

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av HOGI » fre dec 14, 2012 20:15

Danne skrev:Sorry att jag stjäl tråden men kan man besikta helt utan ljuddämpare?
No problemas!

Har du tur som jag får du beröm för det sexiga ljudet!
Har lagt ner hobbyn tills vidare!

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av K J H » fre dec 14, 2012 20:47

Joel_Vbg skrev:Byggde om till liknande avgassystem på min Patrol Y61 2.8TD, drog ut pipan framför bakhjulet...
Ett, den låter helt gudomligt gott med raka rör, jag blev förvånad!
Två, det gör stor skillnad effekt mässigt med och utan ljuddämpare, den blir mycket rappare och piggare! Känns som den får i alla fall några hk till, ett avgas ska inte strypa så mycket som det gör på dom.

Du kan blockera EGR ventilen på den med, gjorde jag på min... Inga problem på besiktningen eller med elektroniken.

Mvh
Jaa d vart ett riktigt göttigt ljud!! Ok, ja tänkte göra det faktiskt:) satte du en platta emellan bara? läste nåt om"butterfly" i intercoolern åxå som man tydligen ska ta bort.... sett det? :?:
#patrol-garaget

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: En till Nissan Patrol GR Y61....

Inlägg av Joel_Vbg » fre dec 14, 2012 22:11

K J H skrev:Jaa d vart ett riktigt göttigt ljud!! Ok, ja tänkte göra det faktiskt:) satte du en platta emellan bara? läste nåt om"butterfly" i intercoolern åxå som man tydligen ska ta bort.... sett det? :?:
Jepp, jag satte en kopparplatta jag slipa till i bänkslipen vid insuget som bara blockerade EGR:n helt.
Butterfly'n tog jag bort med ja, den hade jag glömt! Det var också enkelt, lossade "spjällhuset" på utgången från intercoolern tror jag det var så satt där en mässing bricka i intercoolerns lopp. Den satt med en eller två skruv som jag tog bort och plockade ur den...
Är där för att skapa ett vakuum för att suga upp slagg och liknande ur EGR:n, motorn får mer friskluft utan den.

Jag gjorde alla gratis knep på min, inga enorma skillnader men ändå betydligt roligare än original!
KCR-box ska tydligen göra en del med...

Jag hittade allt efter lite sökande på Google, var lite små skit runt omkring dessa ombyggnationer med bl.a skulle man sätta dit en catch tank eller liknande till slagg och den skiten som motorn inte suger in i insuget längre för att förhindra igensättning av?
Som sagt, sök lite, jag kommer inte ihåg allt men jag älskade den bilen! Skulle vilja ha en igen...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Skriv svar