köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 151
- Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
- Ort: Borås
köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Tjenare.
Funderar på att köpa en gmc jimmy av en kompis och undrar om det är någon som vet vad bränsleförbrukningen ligger på en sån bil? det är i/urkopplingsbar (elektrisk) 4wd och v6:an på 4,3L. finns de några problem på dessa bilar som man ska passa sig för?kolla så att 4wd kopplar i och ur som den ska då så klart.
Funderar på att köpa en gmc jimmy av en kompis och undrar om det är någon som vet vad bränsleförbrukningen ligger på en sån bil? det är i/urkopplingsbar (elektrisk) 4wd och v6:an på 4,3L. finns de några problem på dessa bilar som man ska passa sig för?kolla så att 4wd kopplar i och ur som den ska då så klart.
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Finns ett stort problem som jag såg i ett youtubeklipp, de är lika krocksäkra som en ölburk. Testa själv att söka modellen på youtube med frasen crashtest.Christopher skrev:Tjenare.
Funderar på att köpa en gmc jimmy av en kompis och undrar om det är någon som vet vad bränsleförbrukningen ligger på en sån bil? det är i/urkopplingsbar (elektrisk) 4wd och v6:an på 4,3L. finns de några problem på dessa bilar som man ska passa sig för?kolla så att 4wd kopplar i och ur som den ska då så klart.
Btw, ni andra kunniga, hur krocksäker är en K5 Blazer från -89?
Både mot vanliga personbilar, samt mot suvar/vanar/pickuper i dess egen storlek?
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Förbrukning på ca 1-1,2l/mil landsväg med orginaldäck. 2-2,5 i stan.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
En 89:a är ju en full-size modell till skillnad från de nyare, så jag skulle nog vilja gissa att de är ganska säkra.K10 skrev: Btw, ni andra kunniga, hur krocksäker är en K5 Blazer från -89?
Höjden gör ju att eventuell "mot-trafikant" troligen kommer att kilas under den vid en kollision.
Det jag kanske skulle vara lite orolig för är huruvida taket är tillräckligt stabilt för att volta med,
För vält-risken ökar ju med en högre bil, speciellt om man får en liten riskokare inslagen som en kil under sig

Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Jaså? Får väl mecka i en störtbåge i den då 
Hur är de mot älgar? Min är orginalhög. Är den för låg då eller är den så hög att älgens kropp tar rätt i grillen utan att kasa över huven och rätt in i rutan?

Hur är de mot älgar? Min är orginalhög. Är den för låg då eller är den så hög att älgens kropp tar rätt i grillen utan att kasa över huven och rätt in i rutan?
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Jag skulle undvika att krocka med något lika stort/tungt. En blazer är inte byggd för krocksäkerhet... Från -81 är det iallafall en deformationszon i huven så den viker sig. På dom tidigare så lossnar huven i gångjärnen och klipper av den som sitter i hytten på mitten.
Så länge du krockar med något annat som har deformationzoner så går det ju bra dock.
Jag har sett filmklipp på blazer som rullar och hytten verkar hålla ihop rätt bra. Den är förstärkt rätt ordentligt i b-stolpen.
En S-10 blazer är en väldigt trevlig och komfortabel bil. Grymt skön att åka långa sträckor med.
Dock får du räkna med 1,5 l/mil blandad körning. Sen är det inte någon höjdarkvalitét på knappar och reglage så räkna med att få byta några såna.
Så länge du krockar med något annat som har deformationzoner så går det ju bra dock.
Jag har sett filmklipp på blazer som rullar och hytten verkar hålla ihop rätt bra. Den är förstärkt rätt ordentligt i b-stolpen.
En S-10 blazer är en väldigt trevlig och komfortabel bil. Grymt skön att åka långa sträckor med.
Dock får du räkna med 1,5 l/mil blandad körning. Sen är det inte någon höjdarkvalitét på knappar och reglage så räkna med att få byta några såna.
Nissan Navara Double Cab 2001 2.5 TDi
Ford Bronco -91 351W E4OD
Ford Bronco -91 351W E4OD
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Ok. Tur jag har en -89 då, så man slipper bli klipptankarback skrev:Jag skulle undvika att krocka med något lika stort/tungt. En blazer är inte byggd för krocksäkerhet... Från -81 är det iallafall en deformationszon i huven så den viker sig. På dom tidigare så lossnar huven i gångjärnen och klipper av den som sitter i hytten på mitten.
Så länge du krockar med något annat som har deformationzoner så går det ju bra dock.
Jag har sett filmklipp på blazer som rullar och hytten verkar hålla ihop rätt bra. Den är förstärkt rätt ordentligt i b-stolpen.
En S-10 blazer är en väldigt trevlig och komfortabel bil. Grymt skön att åka långa sträckor med.
Dock får du räkna med 1,5 l/mil blandad körning. Sen är det inte någon höjdarkvalitét på knappar och reglage så räkna med att få byta några såna.

Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Kolla så fyrhjulsdriften funkar, och att tankmätaren hänger med någorlunda. Vad är det för årsmodell på den?
Btw, krash-test på s10 blazer, ska tydligen vara 40mph, typ 60km/h?
Man kanske ska byta bruksbil?
Btw, krash-test på s10 blazer, ska tydligen vara 40mph, typ 60km/h?
Man kanske ska byta bruksbil?

Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
