Här snackar vi challenge
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
jenik
- Beroende
Bra idé! Enkelt med winch och däckbegränsningarna även om vi kör med 36:or
Vad jag förstår så gäller övriga regler i sin fulla utsträckning? Det jag tänker främst på är burkravet vid plasttak.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
-
Marcus
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Jag håller med AndersW, en klass!
-
Ax
- Beroende
Hur blir det med det här

Fan, jävla oflyt hela ti'n!
-
dansken
- Veteran
Ax skrev:Hur blir det med det här

Som jag ser det har vi inget att förlora på detta. Regler o krav på bilarna förblir ju dom samma, stora skillnaden blir två resultat listor.
-
Ax
- Beroende
dansken skrev:Ax skrev:Hur blir det med det här

Som jag ser det har vi inget att förlora på detta. Regler o krav på bilarna förblir ju dom samma, stora skillnaden blir två resultat listor.
Tycker att det är en bra idé

-
Danne
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Olika klasser på olika slingor skulle ju vara optimalt men inte utförbart i nuläget då det nog skulle bli alldeles för mycket jobb.
Men olika klasser helt klart om nu arrangörerna vill lägga ner det lilla extra jobb som förmodligen blir.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
dansken
- Veteran
Danne skrev:Olika klasser på olika slingor skulle ju vara optimalt men inte utförbart i nuläget då det nog skulle bli alldeles för mycket jobb.
Men olika klasser helt klart om nu arrangörerna vill lägga ner det lilla extra jobb som förmodligen blir.
Det extra jobb som blir är två resultat listor.
-
Marcus
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Som sagt av Anders, jag tror det är riskabelt att göra detta, och jag röstar starkt nej till förslaget.
Är det inte mer än 20-30 startande så utarmar vi snart det hela genom att dela upp.
En klass, en bana ger enklast att arrangera och minst kostnader för arrangör och cup.
Jag ser eg inte poängen med det, vill man vinna så får man satsa, men vi blev tvåa i en deltävling med en lätt ombyggd suzuki med 33or... så inte är det dyrt att komma på pallen, motorsport kostar pengar och bör så få göra för den som har ambitioner att vinna.
Deltaga kan alla göra, men vinna kan bara en!
-
Joakim
- Användare
-
Kontakt:
Jag tror att det har blivit något missförstånd med detta att ha två klasser.
Tanken med två klasser som jag ser det är inte att vi som redan kör ska flytta ner oss en klass utan det avser att låta "nybörjarna" köra i klass 2 på typ prov, låt oss säga att det en form av en debutant klass, man är med och kör kanske ett par tävlingar och ser om det är något man kan tänkas fortsätta med och då är det klass 1 som gäller
Denna klassen körs inte som Cup tävling utan singel tävling.
Jag tycker att vi måste försöka att hjälpas åt med att locka fler deltagare till oss på något sätt, är det någon annan som har någon ide hur vi ska göra så kom med det,
jag hoppas att vi kan resonera mer om detta.
Som sagt detta är bara brainstorm att försöka locka fler...
-
LUS
- Rutinerad
Funderar lite på att börja tävla i Challenge, om man skall ha 2 klasser så måste det väl vara så att om man "uppfyller" nåt krav för högre (mer extrem) bil så måste man köra den klassen? Inte kan man väl välja vilken man vill köra i! Låt det inte bli som Orientering: En klass för varje deltagare (om man vill vara elak)! varför inte debutanttävlingar som i rally? Deb kör innan tävlingsfordon eller tvärtom?
-
dansken
- Veteran
LUS skrev:Funderar lite på att börja tävla i Challenge, om man skall ha 2 klasser så måste det väl vara så att om man "uppfyller" nåt krav för högre (mer extrem) bil så måste man köra den klassen? Inte kan man väl välja vilken man vill köra i! Låt det inte bli som Orientering: En klass för varje deltagare (om man vill vara elak)! varför inte debutanttävlingar som i rally? Deb kör innan tävlingsfordon eller tvärtom?
Klart du ska prova challenge

!
Ja, om du har större däck än 35" och/eller tex en 8274 så hamnar du automatiskt i Klass.2, därmed är det inte sagt att man måste köra i klass.1 bara för att man klassar in där utan det är valfritt då.
Att köra deb innan eller efter funkar inte då våra tävlingar är 12h eller mer, det skulle ta för lång tid för arrangörerna.
-
LUS
- Rutinerad
man kan inte klassa neråt då om jag förstår rätt? Bra i så fall!
-
Ax
- Beroende
Jag tycker nog att klass 2 ska räknas med i Cupen. Ha klass 2 som en instegsklass och sen vill man lägga mer pengar på däck, vinsch och bil så är det bara att handla och köra i Klass1. Man ska absolut ha samma bana och köra allt lika i klasserna men ha två olika resultatlister. Låta klass 1 starta först sen släppa iväg klass 2. Det enda extra arbetet som blir är att man anmäler sig i klass 1 eller klass2 och sen har två olika resultatlister. Tyckte Danskens förslag var klockrent och lätt.
Klass 1. Samma som nu.
Klass 2. Max 35" däck och standard winch (vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet).
-
PFalk
- Hemmastadd
Som intressent av att börja köra så lägger jag min röst på en klass.
Enklast - behöver aldrig bli tjafs om "han borde köra i den klassen o inte denna"
Fler tävlande (förhoppningsvis), alla har samma förutsättningar, en poänglista, en bedömning etc
Jag kan inte förstå hetsen om varför det skulle vara viktigt att vinna som debutant/nybörjare - det är ju inte massa pengar och stjärnstatus vi pratar om (förutom respekten på forumet och i skogen). Vill man försöka vinna - gör det till en materialsport, köp det bästa och bli ifrånåkt iaf eller se det som en lång offroadkörning/utmaning med ett extra moment (poäng/tid) och ha det kul och bidra till en trevlig tillställning och god sammanhållning ist, för att vart efter tävlingarna rullar på uppgradera både bil och förare..
Till de som hade bekymmer med att de inte ville komma sist - det är lugnt - jag tar den platsen..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
-
dansken
- Veteran
LUS skrev:man kan inte klassa neråt då om jag förstår rätt? Bra i så fall!
Enda sättet att klassa ner sig är att byta till 35" eller mindre OCH byta till inline winch, men sen tror jag inte det är så att dom som redan kört kommer att klassa ner.