Köpråd Tahoe

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd

Re: Köpråd Tahoe

Inlägg av henke_99 » mån jan 07, 2013 11:05

Dom fick airbag i ratten ihop med nya inredningen -95. Den på högersidan kom -96 eller -97. Den högra går att stänga av.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Loke
Användare

Inlägg av Loke » tis jan 08, 2013 1:52

En sak till förutom utseendet jag hakar upp mej på på dom nyare Tahoe/Suburban, verkar ju inte finnas med dörrar till skuffen?!?Eller så är det bara sjukt ovanligt. Nästan alla av dom äldre har ju dörrar, men tror jag bara har sett lucka på dom nyare..?

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis jan 08, 2013 6:46

Vad menar du med "dom nyare"?

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Loke
Användare

Inlägg av Loke » tis jan 08, 2013 7:08

Nyare karossen 2000 och framåt. Sen blev det väll ny kaross igen 07 eller nått, och då ser dom bättre ut igen, dessutom ser inredningen riktigt mycket bättre ut tycker jag, så en sån skulle jag kunna tänka mej. Men då börjar dom bli lite dyra istället.

Loke
Användare

Inlägg av Loke » tor jan 17, 2013 20:42

Nån som har haft en nyare Tahoe (-00 och framåt) som har något att säga om driftsäkerheten på dom? Har sett flera sånna till salu billigt så jag är lite kluven till om jag ska ha en före -00 eller efter... Pratade med en kusin som hade haft en -02:a och han tyckte absolut att jag skulle ha en sån, bästa bilen han haft sa han. Bekväm som en Cadillac och stort bagage och tog typ ingen soppa (nåja...). Han hade inga problem alls med den, men den var rätt ny då och han hade den inte så länge. Men hur är dom när dom har gått över 20.000mil? Bara att serva och åka, eller massa komplicerade/dyra fel? Hur håller fördelningslådorna när med den där automatiska fyrhjulsdriften?

Eller är det bättre att köpa en äldre med gammal hederlig spak till fördelningslådan så man begriper sej på den när den går sönder..? Har beslutsångest som sagt... :lol:

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tor jan 17, 2013 20:57

Det där automatiska läget för 4wd innebär inga andra mekaniska delar, i det läget ligger actuatorn i framaxeln aktiv hela tiden så allt snurrar med i främre drivlinan. När abs-enheten ger indikation på att bakhjulen slirar kopplar den helt enkelt in 4wd. Den samarbetar alltså med abs-systemet.

Vad gäller tahoen efter -00 så vet jag inte vad dom har för drivlina, men på silveradon är det en sjuka med havererad fördelningslåda vid dryga 20k mil. En liten platta i oljepumpen är fel konstruerad och har möjlighet att röra sig och knackar med tiden hål i bakre huset på fördelningslådan. Det orsakar oljeläckage med eventuell efterföljande torrkörning och totalras... Upptäcker man det innan lådan gått tom på olja kan man ju bara byta bakre huset och kommer rätt billigt undan. Finns även grejer billigt som man byter ut för att ta bort felkällan sen med.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » tor jan 17, 2013 22:22

NVG 246 sitter i dom med Auto läge å är lite mera komplicerad än att den bara kopplar in 4wd.

http://www.fullsizechevy.com/forum/gene ... stics.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Länken från de nedan är kopierat. :tumbup:

DESCRIPTION AND OPERATION

General Operation

The New Venture Gear model NVG 246 RPO NPB transfer case is a two speed automatic,
transfer case. The NVG 246 transfer case has many changes from prior years. The NVG
classified as an Electronic Architect Upgrade (EAU). The upgrades to the NVG 246 EAU
some of the following internal changes:

* A new encoder motor for faster operation in the AWD mode.
* The control actuator lever (3) is a new design with different cam angles.
* The shift detent plunger and spring is no longer used.
* The clutch assembly (1) uses a new style return spring and clutch washer.
* A new rear output shaft (2) no longer uses a retaining ring by the oil pump.
* The range shift fork (4) is a newer design.

The NVG 246 EAU provides 5 modes, Auto 4WD, 4HI, 4LO, 2HI and Neutral. The Auto 4WD position allows the capability of an active transfer case, which provides the benefits of on-demand torque biasing wet clutch and easy vehicle tuning through software calibrations. The software calibrations allow more features such as flexible adapt ready position and clutch preload torque levels. The technology allows for vehicle speed dependent clutch torque levels to enhance the performance of the system. For example, the system is calibrated to provide 0-5 ft lb of clutch torque during low speed, low engine torque operation, and predetermined higher torque for 40 km/h (25 mph) and greater. This prevents crow-hop and binding at low speeds and provides higher torque biases at higher vehicle speeds, in order to enhance stability. The NVG 246 EAU transfer case features a 4 button shift control switch located on the instrument panel. When the ignition key is in the RUN position, the transfer case shift control module monitors the transfer case shift control switch to determine if the driver desires a new mode/range position. At a single press of the transfer case shift control switch, the lamp of the new desired position will begin flashing to inform the driver that the transfer case shift control module has received the request for a new mode/range position. The lamp will continue to flash until all shifting criteria has been met and the new mode/range position has been reached, or has been engaged. Once the new mode/range position is fully active, the switch indicator lamp for the new position will remain ON constantly. During normal driving situations, the transfer case can operate in the Auto 4WD mode. In the Auto 4WD mode, the transfer case shift control module monitors rear wheel slip speed, based on the inputs from both the front and rear propshaft speed sensors. When the vehicle experiences a rear wheel slip condition, the vehicle experiences a rear wheel slip condition, the transfer case shift control module sends a pulse width modulated (PWM) signal to an electronic motor, which is the transfer case encoder motor. This motor rotates the transfer case control actuator lever shaft, applying a clutch pack. This clutch pack is designed to deliver a variable amount of torque, normally delivered to the rear wheels, and transfers it to the front wheels. Torque is ramped up to the front wheels until the front propshaft speed sensor matches that of the rear propshaft speed sensor. Torque is ramped down to the front wheels. The process would repeat if rear wheel slip is detected again. The NVG 246 EAU transfer case has the added feature of also providing the driver with 3 manual mode/range positions:

*4HI - 4 Wheel Drive high range
*2HI - 2 Wheel Drive high range
*4LO - 4 Wheel Drive low range.

The driver may choose to select any of these mode/range positions while driving the vehicle. However, the transfer case will not allow a shift into or out of 4LO unless the following criteria has been met:

*The engine is running.
* The automatic transmission is in Neutral.
* The vehicle speed is below 5 km/h (3 mph).

This transfer case also has a Neutral position. A shift to the Neutral position allows the vehicle to be towed without rotating the transmission output shaft. Neutral position may be obtained only if the following criteria has been met:

* The engine is running.
* The automatic transmission is in Neutral.
* The vehicle speed is below 5 km/h (3 mph).
* The transfer case is in 2HI mode.

Once these conditions have been met, press and hold both the 2HI and 4LO buttons for 10 seconds. When the system completes the shift to neutral, the red neutral lamp will illuminate. The NVG 246 EAU case halves are high-pressure die-cast magnesium. Ball bearing support the input shaft, the front output shaft, and the rear output shaft. A thrust bearing is located inside of the input shaft gear to support the front of the rear output shaft. The transfer case requires Auto TRAC(R) II Fluid GM P/N 12378508 (Canadian P/N 10953626) which is blue in color. The fluid is designed for smooth clutch application. An oil pump, driven by the rear output shaft, pumps the fluid through the rear output shaft oil gallery to the clutch and bearings. There are two versions of the NVG 246 EAU, which depend on the transmission applications and vehicle applications. If the vehicle is equipped with a transmission RPO M30, the transmission splines in the input gear will have 27 teeth. With this application the planetary carrier assembly will have 4 pinion gears. If the vehicle is equipped with transmission RPO MT1 or MT8, the transmission splines in the input gear will have 32 teeth. The planetary carrier assembly on this application will have 32 teeth. The planetary carrier assembly on this application
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tor jan 17, 2013 22:27

Där ser man... Den texten ger mig en känsla av att jag är glad att det inte sitter en sån låda i min bil...

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » fre jan 18, 2013 12:11

Skulle vilja säga att de är helt suveränt på en bruksbil :tumbup: En bil i skogen känns de inte som de skulle hålla för.

Men på våran är de gudomligt när man ska dra tung + att man slipper benägenheten att bilen understyr i kurvor å dylik som när den är låst 50/50. Så ur brukssynpunkt så ser jag inget direkt negativt med å ha denna lådan.

Å vad jag läst så har jag inte sett nå oroande om att de skulle vara en massa problem med den heller? Där i mot verka de som om de kom en annan modell efter denna som sitter i dom nyare tro jag läste -02 som inte verka fungera helt tillförlitligt men kan minns fel där.

Loke
Användare

Inlägg av Loke » fre jan 18, 2013 19:03

Amazon_Sleper skrev:Skulle vilja säga att de är helt suveränt på en bruksbil :tumbup: En bil i skogen känns de inte som de skulle hålla för.

Men på våran är de gudomligt när man ska dra tung + att man slipper benägenheten att bilen understyr i kurvor å dylik som när den är låst 50/50. Så ur brukssynpunkt så ser jag inget direkt negativt med å ha denna lådan.

Å vad jag läst så har jag inte sett nå oroande om att de skulle vara en massa problem med den heller? Där i mot verka de som om de kom en annan modell efter denna som sitter i dom nyare tro jag läste -02 som inte verka fungera helt tillförlitligt men kan minns fel där.
Hur långt har din gått? Jag tycker också att automatläget verkar smidigt framförallt på vintern. Men har inte lyckats hitta så mycket om driftsäkerheten på nyare Tahon över huvud taget.

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » fre jan 18, 2013 19:23

26000 mil å spinner som en katt :tumbup: Driftsäkerheten? Motor mässigt är ju 5,7 i stort sett en 350 fast med bättre toppar å insprutning. Ska väl även sitta rulllyftare i dessa motorer om jag inte tar helt fel.
4l60E lådan ska du kolla så den verkligen känns kry, har väl haft problem med servo kolvar av plast osv men de är ju inte bara på dessa utan samtliga gm med denna låda, å att säga att den är dålig är en lögn. Beror nog mera på otur om den jävlas mer än normalt.

Tro inte de ska vara mer som krånglar på dessa än på andra bilar av samma årsmodell.

Enda jag tycker verka vara standard på alla nyare chevor är ju att ABS en strula.

Loke
Användare

Inlägg av Loke » tis jan 22, 2013 20:37

Stämmer det som jag tycker mej se på diverse bilder att mittenplattsen i baksätet på även relativt nya (den här sidan millenieskiftet) Taho saknar 3-punksbälte i mitten i baksätet? Om så är fallet, går det att få dit en barnstol på något bra vis?Eller ska man bara sätta en vuxen i mitten bak och låta bli att krocka? Käns ju en smula bakvänt med en sån stor och redig bil som i praktiken bara är 4 sitsig...

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis jan 22, 2013 20:43

Loke skrev:Stämmer det som jag tycker mej se på diverse bilder att mittenplattsen i baksätet på även relativt nya (den här sidan millenieskiftet) Taho saknar 3-punksbälte i mitten i baksätet? Om så är fallet, går det att få dit en barnstol på något bra vis?Eller ska man bara sätta en vuxen i mitten bak och låta bli att krocka? Käns ju en smula bakvänt med en sån stor och redig bil som i praktiken bara är 4 sitsig...
Den observationen om bältet stämmer säkert. Men jag har studerat mina barnstolar till ungarna o inte kommit fram till vad det skulle göra för nytta att ha dom i trepunktsbälte gentemot ett midjebälte. Stolen sitter där den sitter i vilket fall.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » tis jan 22, 2013 21:14

Jo är nog som så att de sitter bara midje bälte i mitten bak.

Loke
Användare

Inlägg av Loke » sön jan 27, 2013 9:07

Bidde en svart och fin svensksåld 99:a som gått drygt 14 000 mil. Kändes himla go att köra dom 80 milen jag hade hem i varje fall! Nu ska jag bara lista ut hur jag ska kunna montera babskyddet i mitten i baksätet, så tjejjen slipper sitta där så blir det nog kanon :)

Min bil har bara orginalbandaren. Vad fans det för sterion att välja på orginal?Fans det med både bandare och CD? Och var kan man få tag på en sån sterio i sånna fall?

Skriv svar