Intyg på Jeep j20 HJÄLP

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Intyg på Jeep j20 HJÄLP

Inlägg av persson » mån jan 07, 2013 19:32

Tjena . Ska registreringsbesikta min jeep j20-76 med annan motor . En 6cyl cummins 5,9L turbo .

Men jag behöver ett intyg från jeep , Som säger och visar hur mycket effekt jag får ha i just min kaross. Jag skikade ett mail till jeep men då sa dom att dom inte hade några uppgifter om min bil ? Konstigt tycker jag ,Den är för gammal -.- ..

VAD ska jag ta mig till ? Alla tips och länkar och telenummer till gubbar som jobbar på jeep som vill tjäna sig några tusenlappar för ett "äkta" (falskt) intyg eller liknande är välkommna ! :)
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Intyg på Jeep j20 HJÄLP

Inlägg av Gustavsson » mån jan 07, 2013 19:45

Har du enbart bytt motor eller är något mer ändrat?

Har du bytt tex bromsar eller nåt mer kan du regga den som ombyggt fordon, 15kw/100kg... Borde inte behöva intyg för det då...?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Re: Intyg på Jeep j20 HJÄLP

Inlägg av persson » mån jan 07, 2013 20:22

Gustavsson skrev:Har du enbart bytt motor eller är något mer ändrat?

Har du bytt tex bromsar eller nåt mer kan du regga den som ombyggt fordon, 15kw/100kg... Borde inte behöva intyg för det då...?

Nej inget med bromsar eller dyligt har jag ändrat . men hur blir det med vridmomentet då ? den mäts väll i nm , Och hur mycket sånt får man ha isf /100kg ?
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Intyg på Jeep j20 HJÄLP

Inlägg av Gustavsson » mån jan 07, 2013 20:40

Vet faktiskt inte hur begränsningen gäller när det gäller vridet. I SFRO:s handbok som jag har nämns enbart effekten.

Citerat ur boken:
Ombyggt fordon.
1. Effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% jämfört med original.
2. Större ökning än 20% resp. 10% om tillverkaren har intyg för detta.
3. Större ökning än 20% resp. 10% om SFRO godkänner detta - dock är effekten maximerad till 15kW/100kg tjänstevikt.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Re: Intyg på Jeep j20 HJÄLP

Inlägg av persson » mån jan 07, 2013 22:24

Gustavsson skrev:Vet faktiskt inte hur begränsningen gäller när det gäller vridet. I SFRO:s handbok som jag har nämns enbart effekten.

Citerat ur boken:
Ombyggt fordon.
1. Effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% jämfört med original.
2. Större ökning än 20% resp. 10% om tillverkaren har intyg för detta.
3. Större ökning än 20% resp. 10% om SFRO godkänner detta - dock är effekten maximerad till 15kW/100kg tjänstevikt.

min j20 är en 1976, och kan därför inte registreras som ombyggt fordon . :(
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Intyg på Jeep j20 HJÄLP

Inlägg av sleeper_86 » mån jan 07, 2013 23:55

alla fordon går å regga om som ombyggt. De e bara en penningfråga, då de som bensinare efter ett bruktagande efter 1 jan -93 ställs betydligt högre krav.

Som diesel går de bra fram till -99

Edit, saxat från SFRO

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:

Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Skriv svar