Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
HenkeS
- Beroende
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
- Ort: västerbottniska inlandet
Inlägg
av HenkeS » ons mar 28, 2012 9:53
HenkeS skrev:Roger Patrol skrev:påståenden likt detta är ju inte möjliga att det stämmer tex, det vet alla
chevy 2500 -91 350 tbi 700 låda.
31"-33" tums cooper stt. 1.03 L /mil. blandad körning med normal tung höger fot
om det inte är Gallon han räknar

Kom å provkör då Eller är du bara avis? och om alla vet att det inte stämmer så är det ju ingen mening med liknande trådar Då vet ju alla redan vad alla bilar tar ?!?!?!.
Min gamla volvo v40 snittade 0.53 med 2l turbo motorn, 17 tummare.
Men jag kan som sagt bara säga vad bränsleräkningen och kilometer räknaren talat om..
Edit: Kan väll tillägga att mina bilar alltid har fräsch olja i motor, låda, axlar osv. Under 0 gradigt används alltid motorvärma, från 30 minuter upp till 1 timme. Kör alltid lite försiktigt första kilometrarna för att axlar och låda skall få upp temp.
Med normal tung fot menar jag att jag hänger med i grafikrytmen som råder här jag oftast kör iaf. Ibland blir man omkörd men får även ibland själv köra om. Låter alltid bilen få jobba på högsta växel så länge de går, Ibland tappar man lite fart i någon uppförsbacke men den slipper iaf växla ner. det tar man igen på utförsbacken när det går extra lätt. däcktrycket har legat runt 2.8-3.0 kilo om jag minns rätt. Mätningar utförda med flånkans nya däck. blanserade med sand. Bromsar genomgångna varje vår. uppsmorda och justerade. kickdown vajer (TV-Cabeln) justering alltid kontrollerad varje vår, alla leder fettade och smorda. framvagnjustering gjord. "stads"körning åker jag inte alltför ofta men det händer, och då går den alltid på lockup. flaklämmen alltid uppfälld, flaket alltid skottat från snö å is. Skall göra nya mätningar nu när 35" åker på så får vi se vad den visar då.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » ons mar 28, 2012 10:10
Tänkte bara en sak, hur många har kollat att sina kilometerräknare stämmer? Även moderna bilar brukar vara rätt dåliga på det tyvärr. Har mätt mina bilar på längre sträckor med GPS för att få en uppfattning hur mycket det felar.
I aim to misbehave
-
Cönny
- Beroende
- Inlägg: 1005
- Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
- Ort: Mariestad
Inlägg
av Cönny » tor mar 29, 2012 0:32
Good Point Höök !!!
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
Amazon_Sleper
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
Inlägg
av Amazon_Sleper » tor mar 29, 2012 10:05
Var å Köpte mig en Tahoe -99 till familje bil mest sambons bil, Men köpte den i Lidköping så är ca 75mil hem. tanka den full innan jag for å i gävle tanka jag igen då uträknat hade den gått på 1,22.
Mycke stopp å stanna å likadant verka dom ha någon pervers böjelse där å sätta ner hastigheten så man måste bromsa nerför (kamera) å så sätta upp den igen när de går upp förs
har inte kolla vad den tog hem men garanterat den tog ännu mindre från gävle å hem.
Så tror fullt å fast på HenkeS siffror här. Men gäller ju såklar som han säger att ha en välservad bil å inte vad rat som helst som blödra å sjuter.
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
-
Dave King
- Hemmastadd
- Inlägg: 116
- Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27
Inlägg
av Dave King » sön jan 13, 2013 21:34
Jeep Cherokee -90 med 4.0 raksexa och 31" Insa specialtrack (mäter dock ca 33" på tumstock), takräcke med extrahjul. Drar 2.2L/mil med normal gasfot.
Cadillac Fleetwood -72 Likbil med 472cui, 6,7m lång 2,8 ton. Drar 3.0/mil med väldigt lätt gasfot, lite lek och det är lätt det dubbla.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
-
Pvpjtgb1111
- Rutinerad
- Inlägg: 286
- Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
- Ort: Varberg
Inlägg
av Pvpjtgb1111 » mån jan 14, 2013 0:09
Vad jag har för bränsleförbrukning?
Hmm... En träff i Borås kostar ca 60 liter bränsle. 20 liter på vägen dit, 20 liter på plats och 20 liter på vägen hem. Totalt 18 mil landsväg och lite skogskörning. Blir väl ca 2,2 liter/mil på landsväg då

Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c

-
turbofrallan
- Rutinerad
- Inlägg: 489
- Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
- Ort: skillingmark
Inlägg
av turbofrallan » mån jan 14, 2013 8:22
hyundai terracan 2.9 crdi 4 cylindrig, automatlåda, 245/70/16 nokian hakkaR. bränsleförbruknin runt litern
Senast redigerad av
turbofrallan den tis feb 26, 2013 1:29, redigerad totalt 1 gånger.
har du kört fast elle?
-
mercedes
- Rutinerad
- Inlägg: 325
- Blev medlem: fre aug 07, 2009 22:50
- Ort: Stöde
Inlägg
av mercedes » mån jan 14, 2013 18:37
Orkar inte kolla om jag skrivit i tråden tidigare.
Pajero -92. 3.0 V6.
Med slitna gatdäck 255/70-15 eller 31" MT eller 235/75-15 dubb.
Liten lastkorg och 4 extraljus på taket.
Har nu kört med 4wd konstant några månader.
Kör 90% av milen på mindre vägar/skogsvägar i farter runt 30-70Km/h.
Förbrukning 1.05-1.2.
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98
-
joones
- Rutinerad
- Inlägg: 364
- Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
- Ort: Degerfors
-
Kontakt:
Inlägg
av joones » mån jan 14, 2013 19:24
VW Taro -95 Bensin.
Kåpa och 2 extraljus på taket. 235/75 15 Dubbade Cooper M+S vintertid eller 235/85 16. Ligger oftast runt 1,2l/mil. Kör oftast 70väg metadels 2hjulsdrivet.
Jag har ej mätt med GPS
VW TARO -95
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » mån jan 14, 2013 20:01
Precis kört första tanken på nya Samuraien.
0.88L/Mil blandad körning tycker jag är rätt bra. mitt "rekord" med min gamla 413 va 0,8 på en långkörning så det är målet att slå. Tänkte skicka på snäppet större hjul på den för att få ner varvet lite, på min 413 gjorde det en del för förbrukningen. Även frihjulsnav skall hitta dit.
I aim to misbehave
-
ifconfig
- Rutinerad
- Inlägg: 487
- Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
- Ort: Hörby, Skåne
Inlägg
av ifconfig » mån jan 14, 2013 20:06
Sen är det lätt att glömma att så här års händer det kanske att bilen får stå på tomgång och gotta till sig lite innan man åker.
Mvh Magnus
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » mån jan 14, 2013 22:15
Lite OT, men passar in här ändå...
En polare till mig har en Pontiac GTO. Lätt (hehe) , nåja... Lagom hmmm -------- va de inte heller, så OK... Rejält trimmad...
Lugn landsvägskörning = 8-9 liter milen. Strippen c:a 10-12 liter på 10,5 sek (+ en jäkla massa lustgas)...
Och observera... GAT-legal...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » tis jan 15, 2013 8:48
HenkeS skrev:HenkeS skrev:Roger Patrol skrev:påståenden likt detta är ju inte möjliga att det stämmer tex, det vet alla
chevy 2500 -91 350 tbi 700 låda.
31"-33" tums cooper stt. 1.03 L /mil. blandad körning med normal tung höger fot
om det inte är Gallon han räknar

Kom å provkör då Eller är du bara avis? och om alla vet att det inte stämmer så är det ju ingen mening med liknande trådar Då vet ju alla redan vad alla bilar tar ?!?!?!.
Min gamla volvo v40 snittade 0.53 med 2l turbo motorn, 17 tummare.
Men jag kan som sagt bara säga vad bränsleräkningen och kilometer räknaren talat om..
Edit: Kan väll tillägga att mina bilar alltid har fräsch olja i motor, låda, axlar osv. Under 0 gradigt används alltid motorvärma, från 30 minuter upp till 1 timme. Kör alltid lite försiktigt första kilometrarna för att axlar och låda skall få upp temp.
Med normal tung fot menar jag att jag hänger med i grafikrytmen som råder här jag oftast kör iaf. Ibland blir man omkörd men får även ibland själv köra om. Låter alltid bilen få jobba på högsta växel så länge de går, Ibland tappar man lite fart i någon uppförsbacke men den slipper iaf växla ner. det tar man igen på utförsbacken när det går extra lätt. däcktrycket har legat runt 2.8-3.0 kilo om jag minns rätt. Mätningar utförda med flånkans nya däck. blanserade med sand. Bromsar genomgångna varje vår. uppsmorda och justerade. kickdown vajer (TV-Cabeln) justering alltid kontrollerad varje vår, alla leder fettade och smorda. framvagnjustering gjord. "stads"körning åker jag inte alltför ofta men det händer, och då går den alltid på lockup. flaklämmen alltid uppfälld, flaket alltid skottat från snö å is. Skall göra nya mätningar nu när 35" åker på så får vi se vad den visar då.
herr Erikssons normalt tunga gasfot = precis under körkortsbrist

allt under det är ecodriving

-
Hookan
- Rutinerad
- Inlägg: 282
- Blev medlem: tis sep 16, 2008 19:39
- Ort: skillingaryd
Inlägg
av Hookan » fre jan 18, 2013 13:21
Jeep ZJ -95 4, 0L
25000på mätaren
31x10, 5
Mest på motorväg i ca 95-105 (pendlarbil)
Lite lågt tryck i däcken.
1, 4-1, 6 l/mil
Jeep Grand Cherokee 95
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » fre jan 18, 2013 13:39
terrano 1 2,7td på sommarn med naven frikopplade 0,8 diesel per mil nu på vinter ca 1l milen
men varvar ju 3000 i hundra km/h
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150