Hardox & Domex?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Hardox & Domex?
Det som kallas svartplåt är samma som bonnjärn. Alltså en ganska dålig kvalla. Ta vara på allt 355 du kan få tag på- det är fint material!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Hardox & Domex?
hmm, hardox 400 har 400 brinellwolfram i hårdhet men sträckgränsen är 1000N/mm2 och det är 2 skilda saker. Nu var det ett tag sen man gick i skolan men,,, Sträckgränsen sjunker avsevärt i snitt/svetsfog vilket gör att man bör undvika höga spänningar i fogarna om man ska göra nytta av så hög sträckgräns som ochså medför problem i bearbetningar som skärning men även vid bockning.
Tror inte man behöver slitstål i hasplåtar om man ändå tänker gå på 5mm och uppåt, om man inte offroadar dagligen.
Tror inte man behöver slitstål i hasplåtar om man ändå tänker gå på 5mm och uppåt, om man inte offroadar dagligen.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: Hardox & Domex?
Fan va fint, kan ju vara bra att ha till någonting!
Jag och kollegan var lagom livrädda när vi stod och bockade den plåten idag, pressen pallar ca 110 ton, gick åt 80 för att knäcka 90 grader, och tungt lät det
Fick avbryta efter några plåtar när vi märkte att nålen började ge sig, efter att ha kollat upp det ordentligt så var visst den bara klassad för 50 ton
Jag och kollegan var lagom livrädda när vi stod och bockade den plåten idag, pressen pallar ca 110 ton, gick åt 80 för att knäcka 90 grader, och tungt lät det

Fick avbryta efter några plåtar när vi märkte att nålen började ge sig, efter att ha kollat upp det ordentligt så var visst den bara klassad för 50 ton

Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: Hardox & Domex?
Kan ju tillägga att domex sorterna anges med sträckgräns. Domex 700 har en sträckgräns på 700. Kan förstå att det är förvillande men Hardox är nog inte tänkt för konstruktioner utan mer som slitstål.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: Hardox & Domex?
Peterw
Jag håller med dej, Hardox/Dillidur är rejält med overkill i våra sammanhang. I dumpersflak och bukplåtar på skogsmaskiner gör det stor nytta- men dom allmänna kunskaperna kring svetsning och metallens egenskaper och påverkan ställer nog till mer besvär än gör nytta. Man får större risk för sprickor i infästningar och om skyddet är stenhårt så är det nåt annat som kommer ge sej i stället.
355 plåt är mer än tillräckligt som skydd på våra bilar. Och om man sen svetsar det med en bra pinne, typ OK48 så håller det absolut.
Och som du skriver, Hardox är inte en konstruktionsplåt, bara ett slitstål. Där passar 355 eller typ, Welldox/Dillimax bättre. Dom har en sträckgräns över 700. Men bara i valsriktningen. Ska man ha tag på plåt som har garanterad sträckgräns i alla riktningar så ska man ha en plåt i z kvalitet.
SKREV OBELIX
Jag håller med dej, Hardox/Dillidur är rejält med overkill i våra sammanhang. I dumpersflak och bukplåtar på skogsmaskiner gör det stor nytta- men dom allmänna kunskaperna kring svetsning och metallens egenskaper och påverkan ställer nog till mer besvär än gör nytta. Man får större risk för sprickor i infästningar och om skyddet är stenhårt så är det nåt annat som kommer ge sej i stället.
355 plåt är mer än tillräckligt som skydd på våra bilar. Och om man sen svetsar det med en bra pinne, typ OK48 så håller det absolut.
Och som du skriver, Hardox är inte en konstruktionsplåt, bara ett slitstål. Där passar 355 eller typ, Welldox/Dillimax bättre. Dom har en sträckgräns över 700. Men bara i valsriktningen. Ska man ha tag på plåt som har garanterad sträckgräns i alla riktningar så ska man ha en plåt i z kvalitet.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Hardox & Domex?
Jo exakt.
Och har man problem att bocka 10mm 355 så bockar man inte 4mm Hardox.
Och på jobbet har en del som olat att lägga spill från hardox i materialstället för "vanligplåt", och det är lagomt kul om man lagt 2 timmar på skära ut en plåt och fogberett den och ska borra 2 hål i den och först då upptäcker man att det är hardox...
Ett bra alternativ för att slippa hardox i konstruktionen är att köra vanligt stål i konstruktionen men lägga slitstål eller svetsa på hårdpåläggning. Vilket går att köpa på automattråd.
Och har man problem att bocka 10mm 355 så bockar man inte 4mm Hardox.
Och på jobbet har en del som olat att lägga spill från hardox i materialstället för "vanligplåt", och det är lagomt kul om man lagt 2 timmar på skära ut en plåt och fogberett den och ska borra 2 hål i den och först då upptäcker man att det är hardox...
Ett bra alternativ för att slippa hardox i konstruktionen är att köra vanligt stål i konstruktionen men lägga slitstål eller svetsa på hårdpåläggning. Vilket går att köpa på automattråd.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: Hardox & Domex?
Jag kommer inte ihåg färgen på lågan, det är 10 år sen
men hopplöst å skära vår det 


Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 139
- Blev medlem: ons maj 09, 2012 16:36
- Ort: Delsbo (Hälsingland)
- Kontakt:
Re: Hardox & Domex?
Fast, beroende på vikt på maskinen i fråga, skulle jag nog gärna satsa på hxhasplåtar. Att kunna göra en enkel plåt utan förstärkningar och bockningar som ändå håller formen är ju smidigt(och lätt). Finns inget värre än när man knölat till en hasplåt och ska loss med skiten. Och bättre att gå upp i stålkvalité än dimension.
Vi säljer för övrigt rätt mycket hx450;8 mm till John Deere Forestry här på orten, de använder det till hasplåtar då de kundanpassar skogsmaskiner. Just att det går att ha en tunnare plåt som ändå håller formen gillar de.
Vad gäller sprickbildningar och spänningar så är det inga större problem så länge man håller sig till hx 400/450. Börjar man använda hx500 eller ännu värre hx600 så kan det bli jävligt bökigt. Vi har testvalsat/bockat en del sånt åt ssab, funkar sisådär.
Vi säljer för övrigt rätt mycket hx450;8 mm till John Deere Forestry här på orten, de använder det till hasplåtar då de kundanpassar skogsmaskiner. Just att det går att ha en tunnare plåt som ändå håller formen gillar de.
Vad gäller sprickbildningar och spänningar så är det inga större problem så länge man håller sig till hx 400/450. Börjar man använda hx500 eller ännu värre hx600 så kan det bli jävligt bökigt. Vi har testvalsat/bockat en del sånt åt ssab, funkar sisådär.
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Re: Hardox & Domex?
Vilken plåt och tjocklek rekommendar du då till en hasplåt under en lättare challenge bil, säg 1500 kg..?Hans_Delsbo skrev:Fast, beroende på vikt på maskinen i fråga, skulle jag nog gärna satsa på hxhasplåtar. Att kunna göra en enkel plåt utan förstärkningar och bockningar som ändå håller formen är ju smidigt(och lätt). Finns inget värre än när man knölat till en hasplåt och ska loss med skiten. Och bättre att gå upp i stålkvalité än dimension.
Vi säljer för övrigt rätt mycket hx450;8 mm till John Deere Forestry här på orten, de använder det till hasplåtar då de kundanpassar skogsmaskiner. Just att det går att ha en tunnare plåt som ändå håller formen gillar de.
Vad gäller sprickbildningar och spänningar så är det inga större problem så länge man håller sig till hx 400/450. Börjar man använda hx500 eller ännu värre hx600 så kan det bli jävligt bökigt. Vi har testvalsat/bockat en del sånt åt ssab, funkar sisådär.
Hx=hardox antar jag... 450x3? Finns det och hur hållbart blir det? Formen är ju viktig att den håller då man gärna bygger så tajt det bara går upp emot alla prylar under bilen...
Jag har i dag en vanlig 4mm svartplåt och den ändrar form hela tiden....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Hardox & Domex?
Jag kör med Domex 750 och 500 i spindeln. Tror inte det är mer än 3 mm, och den håller kanonbra. Givetvis är det förstärkningar av stående plattjärn där det får plats.Marcus skrev:Vilken plåt och tjocklek rekommendar du då till en hasplåt under en lättare challenge bil, säg 1500 kg..?Hans_Delsbo skrev:Fast, beroende på vikt på maskinen i fråga, skulle jag nog gärna satsa på hxhasplåtar. Att kunna göra en enkel plåt utan förstärkningar och bockningar som ändå håller formen är ju smidigt(och lätt). Finns inget värre än när man knölat till en hasplåt och ska loss med skiten. Och bättre att gå upp i stålkvalité än dimension.
Vi säljer för övrigt rätt mycket hx450;8 mm till John Deere Forestry här på orten, de använder det till hasplåtar då de kundanpassar skogsmaskiner. Just att det går att ha en tunnare plåt som ändå håller formen gillar de.
Vad gäller sprickbildningar och spänningar så är det inga större problem så länge man håller sig till hx 400/450. Börjar man använda hx500 eller ännu värre hx600 så kan det bli jävligt bökigt. Vi har testvalsat/bockat en del sånt åt ssab, funkar sisådär.
Hx=hardox antar jag... 450x3? Finns det och hur hållbart blir det? Formen är ju viktig att den håller då man gärna bygger så tajt det bara går upp emot alla prylar under bilen...
Jag har i dag en vanlig 4mm svartplåt och den ändrar form hela tiden....
Har även domex 500 i kofångaren på Toyotan, där är det 2mm.
Re: Hardox & Domex?
Men om det är högsträckgräns man söker så kan finns ju domex upp till 960N/mm2. Är ju mer barbetningsbar(skärande) än hardox vilket är ett slitstål. Hardox räcker en hel säsong som skopstål hos oss(daglig grävning) och tror att den slitagefrekvensen är långt ifrån på ett par hasplåtar. Tror att man knappast "sliter" ut hasplåtar för det är i domex.
Tänkte mest som tips till de som vill borra fästhål, inte för det är omöjligt(men jävligt) i hardox 400/450 men tror man ska stå över på dom hårdare hardoxarna.
Tänkte mest som tips till de som vill borra fästhål, inte för det är omöjligt(men jävligt) i hardox 400/450 men tror man ska stå över på dom hårdare hardoxarna.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: Hardox & Domex?
JAg är ju primärt ute efter fjädrande effekt, alltså återgång till ursprungsform. Men även styrka att motstå inböjning är ju av vikt.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com