Åsikter osv ang Dodge dakota, cheva s10, cheva colorado.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Åsikter osv ang Dodge dakota, cheva s10, cheva colorado.
Tankarna går på att skaffa/byta pickup. Och kollar man på modeller som Dodge dakota, Cheva Colorado, s10 osv så får man en relativt ny bil i jämförelse i pris till en exemeplvis Dodge Ram, cheva silverado.
Självklart är dem andra pickuperna något mindre, mindre motorer osv osv. Men, eftersom jag knappt sett några här på forumet (förutom s10 då). Så ställer jag frågan till er som är mer kunniga.
Vad är det för komponenter på dessa bilar? tänkte motorer, axlar, låder osv. Är det vanligt förekommande saker, eller betydligt klenare och lite mer ''europeisk'' standard på dessa bilar?
All hjälp och åsikter ni har är till stor nytta! Tack på förhand
MVH Jimmie
Självklart är dem andra pickuperna något mindre, mindre motorer osv osv. Men, eftersom jag knappt sett några här på forumet (förutom s10 då). Så ställer jag frågan till er som är mer kunniga.
Vad är det för komponenter på dessa bilar? tänkte motorer, axlar, låder osv. Är det vanligt förekommande saker, eller betydligt klenare och lite mer ''europeisk'' standard på dessa bilar?
All hjälp och åsikter ni har är till stor nytta! Tack på förhand
MVH Jimmie
Re: Åsikter osv ang Dodge dakota, cheva s10, cheva colorado.
Sliparn här på forumet har en snygg Colorado men han har tyvär inte vart inne sedan oktober.

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
jag tycker om designen på colorad! De tråkiga, som med alla ''europeiska'' bilar är ju de med manuelllåda eller mittkonsol och trång hytt... hur är det med delar till en sådan? typ höjningssatser osv?
de e ju mer europa stuk på dom helt klart.... frågan e ju lite va du har för budget??? för vill du ha en jänke pickis så e det ju en riktig/fullsize du ska ha om du vill ha den riktiga jänke pickis känslan för de e ju lite kingcab stuk på de mindre pickisarna.... de e min åsikt/uppfattning mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!
det är precis som ja känner!
Tanken är att jag ska sälja den jag har nu (silverado 1500) och köpa en billigare. Dock finns det chevor runt 30 tusen som ser rätt okej ut.
Så, budgeten ligger väll runt 40 tusen.
Tanken är att jag ska sälja den jag har nu (silverado 1500) och köpa en billigare. Dock finns det chevor runt 30 tusen som ser rätt okej ut.
Så, budgeten ligger väll runt 40 tusen.
Soppaförbrukningen lär ju bli samma. Onödigt byta en 1500 mot en s10 imo.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Skulle nog rösta på en dakota, störst av midsize jänkarna, iaf 3e generation, 260 hk v8 på 4.7 liter skulle bli mitt val. Dock sägs de vara lika törstiga som en full size.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
okej. men med tanke på att min ligger på 1,6-1,9l/milen så kanske dem ligger något lägre?
Eller, om någon kanske vet varför den ligger på en såpass hög förbrukning? läser om andra med samma motor osv, de ligger runt 1,3-1,5l/milen...
Eller, om någon kanske vet varför den ligger på en såpass hög förbrukning? läser om andra med samma motor osv, de ligger runt 1,3-1,5l/milen...
-
- Beroende
Min 1500 jag hade innan med 33" låg på 1,2 så länge man höll sig under 100. skulle man ligga över de så stack förbrukningen så pass så tidsvinsten inte var försvarbar emot soppaförbrukningen, 1,5-1,7...
Lätt på foten och ge fasen i å kompensera mer mer gas i små backar osv, då går de åka billigt i dom.
Polaren har en Dodge Dakota runt -00 har jag för mig den var. Med 33" STT så ligger han sällan under 1,6 (läs aldrig, jag körde den på 1,3 när han skulle låna min audi TDI för han skulle iväg långt). Sen vet jag inte riktigt, hela bilen känns plastig, obekväma stolar, annars är han nöjd med den.
Sen åker ivf jag nästan heller kingcab än S10.
Coloradon ser trevlig ut, men har aldrig kört/åkt nån så vet inte så mycket mer.
Lätt på foten och ge fasen i å kompensera mer mer gas i små backar osv, då går de åka billigt i dom.
Polaren har en Dodge Dakota runt -00 har jag för mig den var. Med 33" STT så ligger han sällan under 1,6 (läs aldrig, jag körde den på 1,3 när han skulle låna min audi TDI för han skulle iväg långt). Sen vet jag inte riktigt, hela bilen känns plastig, obekväma stolar, annars är han nöjd med den.
Sen åker ivf jag nästan heller kingcab än S10.
Coloradon ser trevlig ut, men har aldrig kört/åkt nån så vet inte så mycket mer.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Nee någon King Cab är inte S10 men nog är det långt kvar till fullsize om det är känslan av 'MURICA du vill åt.
Bränslemässigt drar min S10 1.4L/m om man aldrig kör över 90...
Bränslemässigt drar min S10 1.4L/m om man aldrig kör över 90...
Mina offroadbilder [Länk]
King Cab å liknande är som att åka på ett spett, mjuk fjädring fram men stel som en pinne bak. En s10 är mycket komfortablare i fjädringen 

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Jag tror du kan satsa på att fixa din nuvarande bil istället. Din förbrukning är mycket riktigt onormalt hög. (om du nu inte åker massor med korta sträckor och mycket stadskörning)Jimmie. skrev:okej. men med tanke på att min ligger på 1,6-1,9l/milen så kanske dem ligger något lägre?
Skulle du köpa en kingcab istället så kommer du bli besviken, vidrig komfort i dom och rätt slö motor som på alla japs. Och dom vill ha minst 1 liter/mil. Det jag jämför med är min suburban och chefens navara som han hämtade ut ny i somras... Jag ser ingenting som är bättre i navaran än min bil, eller jo en sak o det är elvärmen i delar av stolarna (inte hela dynan) då det inte finns alls i min bil. I övrigt, ren skitbil typ...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders

Och tala om fjädringen: Den är en vanesak.... själv när jag hade ZJ så blev man ju sjösjuk var och varannan dag

Okej. har haft kingcab innan, och det blir det aldrig igen kan jag säga! Men det är ioförsig mycket kortkörning och statskörning med min bil. Den går ju som ''gårds''bil om man säger så. så det är ju fram och tillbaka hela tiden osv.
Men kanske värt å behålla bilen och försöka se över den och vårda den. jag har även EGR på bilen. Hur påverkar den effekten/förbrukningen? Går det och ta bort den eller dyligt för och minska förbrukningen eller dyl?
MVH Jimmie
Men kanske värt å behålla bilen och försöka se över den och vårda den. jag har även EGR på bilen. Hur påverkar den effekten/förbrukningen? Går det och ta bort den eller dyligt för och minska förbrukningen eller dyl?
MVH Jimmie
Jag har en Dakota dubbelhytt från 2000 med en 4,7 V8. Jag är nöjd och den har nu funkat i ca 2500 mil utan problem, dvs så länge jag haft den. Lite plastig, men allt sitter relativt fast och det skramlar inte så mycket och den går tystare på motorväg än min 2011 Mitshubihi.. Sist jag åkte långkörning med fullpackad bil i 95-100 och farthållare intryckt så drog den 1,15. Blandad körning med köer i Stockholm brukar resultera i typ 1,35.. kanske skulle den gå billigare med orginalstorlek på hjulen. Tycker effekten på 235hk räcker fint.