Lystring alla skyttar o jägare

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd

Lystring alla skyttar o jägare

Inlägg av Grottulf » lör feb 02, 2013 11:01

Jag vet inte om ni har hört det men det har skett en utredning om skärpningar i vapenlagstiftningen,
och i tordags lämnade de fram sin rapport.
Här är en kort sammanfattning:
Bild

Hela utredningen:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... d00a82.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Pressträffen filmad:
http://www.regeringen.se/sb/d/16891/a/208139" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu gäller detta enbart vapen för målskjutning än så länge,
men detta är bara början i ett försök att avväpna oss alla.
Så även ni som är jägare bör dra öronen åt er.

Jag säger inget om höjningen av straffsatserna för vapenbrott, det tycker jag tvärtom är helt rätt,
det daltas alldeles för mycket med de kriminella anser jag.

Men resten av punkterna är sådant som bara drabbar legala vapenägare, och vi är ju inget hot.
Men det är ju den enklaste utvägen för politikerna, och det ser ut som de gör något.
För sen kan de ju gå ut och säga, att nu har vi minsann minskat vapeninnehavet med XX% i Sverige.
Att de illegala vapnen samtidigt har ökat med XX% det berättar man inget om :aargh:

Att man bara får ha magasin till vapen man har licens på har jag väl inte direkt några synpunkter på heller,
men jag tvivlar lite på vilken effekt det har i kriminella kretsar...

Men så till det värsta, om de totalförbjuder helautomatiska vapen så lägger de ner en så anrik sport som k-pistskyttet,
och det tycker jag är tragiskt.
Det har funnits sen 2:a världskriget, och uttövas mest av gamla hemvärnsgubbar,
hur f-n kan de se något hot i dem!!!???

Men det som ligger mig varmast om hjärtat är "IPSC rifle"-skytte som jag är aktiv inom,
och som skjuts mestadels med halvautomatsgevär med 30-skotts magasin.
Och går dessa förslag igenom så blir dessa vapen helförbjudna.

Och man kan ju undra vad nästa steg blir ifall detta går igenom..
Jag vill minnas att de nämnde någonstans i utredningen att även pistolmagasin kan komma att begränsas i framtiden.

Jag tror detta kan vara början av slutet för allt skytte i sverige om inte något händer.

Så jag vill uppmana alla skyttar o jägare här att gå med i SVF (Sveriges Vapenägares Förbund)
http://www.vapenagaren.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den enda organisationen som tar tillvara på alla vapenägeres intressen.

För förhoppningsvis kan de göra sig hörda i frågan.
Ragnar Skanåker är ordförande i föreningen och han är ju en färgstark personlighet som är bra på att säga vad han tycker :tumbup:

Sen finns det en namninsamling:
http://namninsamling.se/index.php?sida= ... QzcruUXuuI" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt detta jävulskap pga en norsk idiot till psykopat :aargh:
Som kuriosa kan jag nämna att Breivik förökte att skaffa licens på bössan via en skytteförening,
men de tyckte något var skumt med honom så de nekade honom intyg för licens.
Men han fick jakt-licens på den.

Här i Sverige kan man dock inte få jakt-licens på sådana bössor,
och tävlingsskyttar granskas av både föreningar och polisen.
så man kan ju tycka att vi skulle kunna luta oss tillbaka bara och se att vi redan har en tillräckligt hård vapenlagstiftning här
(för hård till o med i min mening), men närå...
Säger någon till oss att kapa av oss en finger, så kapar vi hela armen bara för att vara duktiga :weird: :headb:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Re: Lystring alla skyttar o jägare

Inlägg av Joel_Vbg » lör feb 02, 2013 11:18

Grottulf skrev:Säger någon till oss att kapa av oss en finger, så kapar vi hela armen bara för att vara duktiga :weird: :headb:
Tyvärr sant... Jag har påbörjat jaktlicens dock blir inte jag drabbad (ännu...) men som du säger, har dom väl börjat strama åt så blir de väl värre.
Kolla på yrkeschaufförer, nu måste vi gå en Yrkeskompetensbevis kurs på minst 35h under 5år för att bevisa att vi har kompetensen att sköta våra jobb.
Hur länge dröjer de innan liknade krävs av personer som har vapen/jaktlicens? Krav på friskvårdsintyg, mentaltest för att inte tala om 20-50h kurser med såväl teori som skjutövningar för att bevisa man kan jaga och använda vapnet på rätt sätt? Var ifrån skall folk få den tiden när man har ett yrke, familj, o.s.v att ta hand om?
Tanken är god men fungerar inte i praktiken...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

HOGI
Hemmastadd

Inlägg av HOGI » lör feb 02, 2013 11:33

Helt rätt Fredrik!

Som gammal tävlingsskytt känner jag igen taktiken som varit samma under -80 talet och frammåt. Ta enkla poäng på vanligt skötsamt folk och visa upp detta med feta procentsiffror.

I grund och botten handlar det helt och hållet om en lämplighetsfråga.
Vissa människor ska inte ha tillgång till vapen automatiska eller inte.
Dessa personer ska heller inte ha körkort och tillgång till bil heller. Nu retar jag säkert upp en och annan. Men vad det handlar om är omdömme och impulskontroll. Personer som har brister i sitt omdömme är bevisligen med i fler olyckor än andra. Det är personer som dessa som tycker att det är en bra ide att plocka fram hagelbrakaren kl 01.30 på nyårsafton för att skjuta salut bland halvpackade vänner som gärna vill provskjuta också. Jag tror ni förstår vad jag menar.
Har lagt ner hobbyn tills vidare!

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » lör feb 02, 2013 14:21

Men hur man än vrider å vänder på lagen så är det bara människan som dödar, inte vapnet. Det är bara ett verktyg...
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » lör feb 02, 2013 16:13

HOGI skrev:Det är personer som dessa som tycker att det är en bra ide att plocka fram hagelbrakaren kl 01.30 på nyårsafton för att skjuta salut bland halvpackade vänner som gärna vill provskjuta också. Jag tror ni förstår vad jag menar.
Du beskrev just nyårsfesten jag var på i år ganska bra :rodnar: :rodnar: :rodnar:
(Det var inte jag som höll i bössan)

klenis
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av klenis » lör feb 02, 2013 17:38

Grottulf skrev:
HOGI skrev:Det är personer som dessa som tycker att det är en bra ide att plocka fram hagelbrakaren kl 01.30 på nyårsafton för att skjuta salut bland halvpackade vänner som gärna vill provskjuta också. Jag tror ni förstår vad jag menar.
Du beskrev just nyårsfesten jag var på i år ganska bra :rodnar: :rodnar: :rodnar:
(Det var inte jag som höll i bössan)
och den som höll i bössan bör få sin licens bränd och aldrig tillåtas att äga ett vapen igen.
jag skulle vilja se stickprover bland jaktlagen vad gäller alkohol, jag bor ute i en skog med ganska mycket vilt och kan räkna till fyra pass bara jag kikar ut genom vardagsrumsfönstret, och varje år vid större jakt så traskar alla jägare förbi min tomt på väg ut till passen.
och jo, alkohol är inblandat.. för det är banne mej inte saft i pluntorna dom smakar ur, tro mej, dom frågar mej många gånger om jag sett något vilt passera utanför och då känns lukten från alkoholen tydligt..
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » lör feb 02, 2013 18:31

Alla som jagar i byn super som svin på kvällarna, sen jagar dom från bil dagen efter.... :roll:
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Sebbesala
Forumräv

Inlägg av Sebbesala » lör feb 02, 2013 20:21

Man kanske skulle göra sig av med den där högen med ak47 magasin man har liggandes då :roll:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Robe
Guru

Inlägg av Robe » lör feb 02, 2013 20:28

Behåll dom o kräng dyrt när det blir problem att få fatt på dom på midway, ebay mm :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » lör feb 02, 2013 20:54

Att alkohol o vapen är en dålig kombination tror jag vi alla är överens om.

Angående magasin så hörde jag att Magpul (en av de större magg- o tillbehörs-tillverkaren i USA)
just nu har en back-order på 1 miljon magasin :shock:
Amerikanarna är ju rädda att det ska bli liknande åtstramningar i vapenlagen som det föreslås här,
så folk hamstrar vapen o magasin som galna.
Det var nog inte riktigt vad förbudsivrarna hade i planerna :mrgreen:

Wild_Devil
Guru

Inlägg av Wild_Devil » sön feb 03, 2013 1:58

Ursäkta en dum fråga från en som inte förstår så bra men varför skall man ha helautomatiska eller halvautomatiska vapen med stora magasin ? ! ?

För som jag tror så är det inte mycket vilt som stannar kvar efter första smällen och vad ska man ha massa fler skott kvar i magasinet då för? ?

För fanns det väl en lag som sa att man fick väl inte skjuta om man inte var säker på att ge dödande skott..
och visst..djur kan gå långt efter en dödande träff..men går dom kortare efter 3-4st dödande träffar? ?

Och handen på hjärtat, dom jägare jag har hört här i trakten har berättat om både 1 och 2 fel men som dom själva säger.. en jägare tjallar inte och anmäler inte en anna jägare..

Har hört bekräftade historier som får en att trilla av stolen..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » sön feb 03, 2013 5:55

Klart att ju fler dödande kulor som träffar desto kortare går viltet. Men man vill sällan skjuta mer än ett då köttförstöringen blir så stor.
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » sön feb 03, 2013 8:06

Jag jagar också om än iliten omfattning och har också tillbringat en hel del tid på skjutvallen förr i tiden.

Automatvapen är inte tillåtna att jaga med idag. Dubbelstudsare, dubbelpipiga hagelbössor och drillingarna är tillåtna. Behöver man mer än två skott borde man kanske låtit bli det första som uppenbarligen var fel, men alla inklusive jag själv gör ju misstag ibland.

Automatvapen funkar inte på skjutbanan heller. Ni som hade kpist i lumpen minns kanske att fick man dubbelskott så satt det andra alltid en bit över det första.

Så för den seriösa verksamheten där vapen används används att skjuta med har llagändringen inge större betydelse.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön feb 03, 2013 13:20

Wild_Devil skrev:Ursäkta en dum fråga från en som inte förstår så bra men varför skall man ha helautomatiska eller halvautomatiska vapen med stora magasin ? ! ?

För som jag tror så är det inte mycket vilt som stannar kvar efter första smällen och vad ska man ha massa fler skott kvar i magasinet då för? ?

För fanns det väl en lag som sa att man fick väl inte skjuta om man inte var säker på att ge dödande skott..
och visst..djur kan gå långt efter en dödande träff..men går dom kortare efter 3-4st dödande träffar? ?

Och handen på hjärtat, dom jägare jag har hört här i trakten har berättat om både 1 och 2 fel men som dom själva säger.. en jägare tjallar inte och anmäler inte en anna jägare..

Har hört bekräftade historier som får en att trilla av stolen..
/R
Det handlade inte om jaktvapen (denna gång) utan vapen för målskjutning (tävlingskytte)
Det är två helt skilda saker, som kräver olika typer av licenser,
och ställer väldigt olika krav på den sökande.
Jaktlicens på ett vapen är väldigt lätt att få i jämförelse.

AlterEgo skrev:Jag jagar också om än iliten omfattning och har också tillbringat en hel del tid på skjutvallen förr i tiden.

Automatvapen är inte tillåtna att jaga med idag. Dubbelstudsare, dubbelpipiga hagelbössor och drillingarna är tillåtna. Behöver man mer än två skott borde man kanske låtit bli det första som uppenbarligen var fel, men alla inklusive jag själv gör ju misstag ibland.
Halvautomater är fullt lagliga att jaga med om man har jakt-licens på dem, och magasinskapaciteten är då begränsad till 5 skott.
Dock finns det krav från naturvårdsverket att de inte får ha militärt utseende,
Vad de inte verkar ha förstått är att i stort sett alla vapen har sitt ursprung i militära vapen :roll:

AlterEgo skrev: Automatvapen funkar inte på skjutbanan heller. Ni som hade kpist i lumpen minns kanske att fick man dubbelskott så satt det andra alltid en bit över det första.
Tycker du att det är ok att döma ut en skyttegren bara för att du inte klarade av att skjuta med k-pisten (det klarar inte jag heller kanske jag ska tillägga).
Det finns duktiga skyttar som kan ligga o skjuta prick på 100m med dessa utan att få dubbelskott.
AlterEgo skrev: Så för den seriösa verksamheten där vapen används används att skjuta med har llagändringen inge större betydelse.
Vad kvalificerar dig att säga detta?
För vad du säger är att jag inte är en seriös skytt då jag håller på med IPSC rifle,
för det kan ju inte vara en seriös verksamhet då vi använder halvautomater med stor magasinkapacitet... :roll:

Det här är tyvärr inställningar som jag möter alltför ofta som skytt.
Vad många inte vet är att det finns en ganska stor och gammal tradition med många olika former av tävlingsskytte i Sverige.

Folk är oftast till grunden negativt inställda bara för att det är vapen inblandade,
kanske att de är negativt inställda till jakt och då blir automatiskt allt som har med vapen negativt :vetej:
(vilket jag tycker mig ana om man läser mellan raderna i en del inlägg)
Eller så kanske man tycker att vapen är något slags "mördar-verktyg"...?
Vilket jag inte förstår alls, för mig är det ett endera ett tävlings-redskap som tex en hockeyklubba, eller varför inte en challenge-bil.
eller ett jakt-redskap, precis som en jakt-radio, eller ett par jaktkängor.
Och som Marcus skriver " det är människan som dödar, inte vapnet"

Vi kan ju jämföra med ett annat intresse, nämligen offroad-körning...
Åker man pendeltåg till jobbet, så kanske man tycker det är jättehemskt med dessa avgas-spyende bestar till bilar,
Och ska man dessutom sätta på större däck och ge sig ut i skogen i "onödan" så de drar ännu mer bensin,
nä usch å fy, det tycker jag vi ska förbjuda! :wink:
Och bilar med militärt utseende ska vi ju bara inte prata på :wink:
Stora däck kan vi ju förbjuda också :wink: (vilket i praktiken redan har skett :aargh: )

Försök vara mer öppensinnade till folks hobbies är mitt tips :tumbup:
Vi behöver hålla ihop vi som i somligas ögon har kontroversiella hobbies :beer:

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » sön feb 03, 2013 13:41

Jag håller med Grottulf.

Det finns flera saker som vissa är indtresserade av och brinner för som sticker i ögonen på andra. Att vissa anser att något är onödigt behöver inte betyda att det ska förbjudas.

Problemet med att vissa personer har dåligt omdöme då de brukar sitt vapen eller dricker alkohol kommer man inte åt genom att straffa sportskyttar genom att förbjuda deras hobby.

Att jaga från bil som någon nämnde är redan olagligt så det problemet kommer man inte heller att lösa genom att ge sig på sportskyttar.
VW TARO -95

Skriv svar