AlterEgo skrev:
OK, att kalla det oseriöst var kanske att ta i. Jag ändrar mig till "totalt ointressant för min del" när det gäller IPSC. Det var ju några år sedan jag höll på med tävlingsskytte också, och då var sådant skytte inte altuellt i dom kretsarna jag rörde mig i. Går det inte ganska enkelt att anpassa tävlingsmomenten i IPCS rifle till sexskottsmagasin? Flera magasin till ett vapen du har licens till skall inte vara några problem att inneha om jag tolkar förslaget rätt? Då är dom nya reglerna inga problem. Och IPSC är en "konstruerad tävling" där man kan ändra på förutsättningarna, det är inte ett vildsvin som kutar runt i skogen och skiter fullständigt i vad lagtiftarna hittar på. Om inte kartan överensstämmer med terrängen så gäller terrängen. I IPSC kan man faktiskt ändra terrängen...
Om du läser igen så står det vapen som "kan" laddas med fler än 6 skott.
Alltså blir det förbjudet med löstagbara magasin på halvautomater för målskjutning,
vilket diskvalificerar hela AR-plattformen runt vilket hela tävlingsgrenen är uppbyggd.
Men visst det finns ju en manuell division också, där man tex kan använda gamla mausers med ladd-ramar, om man så vill.
Men det är ju inte hälften så kul, och det är nog under 1% av skyttarna som skjuter i den divisionen.
Jag tycker inte att myndigheterna ska lägga sig i vad jag använder för idrottsredskap när jag utövar min hobby.
Vad skulle du tycka om myndigheterna bestämde att du inte får ha större däck än 29", inga diffspärrar, och inte får höja bilen?
eller kanske till o med förbjöd fyrhjulsdrift...