Suzuki Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Suzuki Vitara
Hej på er alla!! Antar att jag hittat det perfekta forumet för mina funderingar.
Jag sneglar lite på att köpa en annan bil. Vill ha en med bra 4wd och som tar mig fram där jag behöver. Jag har inte tänkt köra "mitt i skogen" med den,men eftersom jag är jägare så blir det ju mkt körning på dåliga,leriga och oplogade vägar osv. Kommer även att bruka bilen till vardags samt en och annan resa på sommaren. Har kollat lite på Suzuki Vitara....är detta något för mig kanske? Skulle vara mkt tacksam för tips och råd ang Vitaran men tar tacksamt emot tips på andra tänkbara bilar. Priset bör inte överstiga 35000-40000:-
Hoppas på många tips och råd då jag inte är så hemma på detta område
Jag sneglar lite på att köpa en annan bil. Vill ha en med bra 4wd och som tar mig fram där jag behöver. Jag har inte tänkt köra "mitt i skogen" med den,men eftersom jag är jägare så blir det ju mkt körning på dåliga,leriga och oplogade vägar osv. Kommer även att bruka bilen till vardags samt en och annan resa på sommaren. Har kollat lite på Suzuki Vitara....är detta något för mig kanske? Skulle vara mkt tacksam för tips och råd ang Vitaran men tar tacksamt emot tips på andra tänkbara bilar. Priset bör inte överstiga 35000-40000:-
Hoppas på många tips och råd då jag inte är så hemma på detta område
Re: Suzuki Vitara
Hej Per, och välkommen hit
Med dom ekonomiska ramarna så har du många bilar att välja mellan. Nu menar inte jag att Suzuki Vitara är en dålig bil på något sätt, Men jag skulle också titta på Subaru Forester, Nissan Patrol och Toyota Land Cruiser också. Kanske en Pickis går bort för din del på grund av orsak, Mishcubuchsi (eller hur fan det nu stavas) L200 och Nissan King Cab är två alternativ i annat fall.
SKREV OBELIX

Med dom ekonomiska ramarna så har du många bilar att välja mellan. Nu menar inte jag att Suzuki Vitara är en dålig bil på något sätt, Men jag skulle också titta på Subaru Forester, Nissan Patrol och Toyota Land Cruiser också. Kanske en Pickis går bort för din del på grund av orsak, Mishcubuchsi (eller hur fan det nu stavas) L200 och Nissan King Cab är två alternativ i annat fall.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Mitsubishi ffs!
Vitara har väll original ganska kass markfrigång om jag mins rätt så en lite större bil hade jag nog valt om jag skulle ut på oplogade spåriga skogsvägar.
Förslagen Obelix gav var bra bilar tycker jag.

Vitara har väll original ganska kass markfrigång om jag mins rätt så en lite större bil hade jag nog valt om jag skulle ut på oplogade spåriga skogsvägar.
Förslagen Obelix gav var bra bilar tycker jag.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Hej.
Jag tittade också på Vitaror. -00 - 05 V6or.
Jag tittade på 3 st.
En med kraftigt missljud i växellådan. (11000 mil) Säljaren påstod att den var ok. Det var den ej. Växellåda och 4wd ska vara helt tyst.
En annan läckte olja från bröstplåten(kamkedkekåpan) (12000mil)
Skulle kosta 20000kr att fixa.
Den tredje hade båda ovanstående felen. (17000 mil)
Köpte en Rav4 2002 (14000 mil) istället.
Har inte varit problemfri heller.
Shimsat om ac pumpens magnetkoppling. (Gratis)
(Toyota ville ha 10000kr för ny pump+gas)
Bytt bromsoken fram. 2500kr
Bytt syresensor. (Typfel, 2900kr)
Motorlampan lyser för dålig katalysator. (Typfel) ej åtgärdat.
Toyota vill ha 7500kr för ny kat)
Otur? Kanske, men det värsta är toyotas "vanligtfel förklaring" på allt. Jag tycker acpump och katalysator ska hålla mer än 14000mil och 10år, men det tyckte dom var fullt normalt.
Kan inte rekomendera någon av dessa bilarna.
Jag tittade också på Vitaror. -00 - 05 V6or.
Jag tittade på 3 st.
En med kraftigt missljud i växellådan. (11000 mil) Säljaren påstod att den var ok. Det var den ej. Växellåda och 4wd ska vara helt tyst.
En annan läckte olja från bröstplåten(kamkedkekåpan) (12000mil)
Skulle kosta 20000kr att fixa.
Den tredje hade båda ovanstående felen. (17000 mil)
Köpte en Rav4 2002 (14000 mil) istället.
Har inte varit problemfri heller.
Shimsat om ac pumpens magnetkoppling. (Gratis)
(Toyota ville ha 10000kr för ny pump+gas)
Bytt bromsoken fram. 2500kr
Bytt syresensor. (Typfel, 2900kr)
Motorlampan lyser för dålig katalysator. (Typfel) ej åtgärdat.
Toyota vill ha 7500kr för ny kat)
Otur? Kanske, men det värsta är toyotas "vanligtfel förklaring" på allt. Jag tycker acpump och katalysator ska hålla mer än 14000mil och 10år, men det tyckte dom var fullt normalt.
Kan inte rekomendera någon av dessa bilarna.
Toyota RAV4 4wd 2002
Volvo V70 2005. 2wd
Yamaha Grizzly 660 4x4 2005 (ATV)
Yamaha Kodiak 400 4x4 1995 (ATV)
Yamaha Venture 500xl 2002 (Snöskoter)
Aktiv Karibo R -89. (Snöskoter)
Volvo V70 2005. 2wd
Yamaha Grizzly 660 4x4 2005 (ATV)
Yamaha Kodiak 400 4x4 1995 (ATV)
Yamaha Venture 500xl 2002 (Snöskoter)
Aktiv Karibo R -89. (Snöskoter)
Tack för tipsen!! Ja Forester är ju fina bilar, har en kompis som kör Outback och han är jättenöjd dock tycker han den är dyr när det gäller att laga den. Om man skulle jämföra Vitara med Forester, vad är skillnaden på dessa bilar? Kan tänka att det är bra mkt mer kvalite på en Subaru....men såsom framkomlighet komfort osv?
Satt och kikade runt lite på Blocket och så igår...en bil man kunde få(som det verkar finnas en uppsjö utav mellan 10000-:-40000) det var ju Jeep Cherokee. Vad har ni att säga om en sådan kärra? Jag tycker det är en jäkligt fräck bil. En granne hade en 89:a som han var skitnöjd med, dessutom sa han att delar till den "var nästan gratis". En annan granne har en Grand Cherokee 98:a som bara står och som han kanske kan tänka sig att sälja. Den är törstig säger han men annars en bra bil. Nu har han inte använt den på typ 3år för det är ngt jordfel och avgassysyemet behöver bytas samt att bromsen på vänster fram verkar nypa. Är det dyra grejer att fixa? Han har nämnt 15000:- för den men det verkar ngt för optimistiskt tycker jag....men man kanske kunde bjuda runt 8000:- för den och sen fixa till den....skulle det kunna vara värt det tror ni?
Vad är rimlig bränsleförbrukning på en Cherokee vid lugn/normal körning? Antar att det är en viss skillnad mot tex Vitara och Forester
Denna tråd kanske jag lagt lite fel känns det som...nåja om så är fallet får nån flytta den till sin rätta plats...Sorry isf
Satt och kikade runt lite på Blocket och så igår...en bil man kunde få(som det verkar finnas en uppsjö utav mellan 10000-:-40000) det var ju Jeep Cherokee. Vad har ni att säga om en sådan kärra? Jag tycker det är en jäkligt fräck bil. En granne hade en 89:a som han var skitnöjd med, dessutom sa han att delar till den "var nästan gratis". En annan granne har en Grand Cherokee 98:a som bara står och som han kanske kan tänka sig att sälja. Den är törstig säger han men annars en bra bil. Nu har han inte använt den på typ 3år för det är ngt jordfel och avgassysyemet behöver bytas samt att bromsen på vänster fram verkar nypa. Är det dyra grejer att fixa? Han har nämnt 15000:- för den men det verkar ngt för optimistiskt tycker jag....men man kanske kunde bjuda runt 8000:- för den och sen fixa till den....skulle det kunna vara värt det tror ni?
Vad är rimlig bränsleförbrukning på en Cherokee vid lugn/normal körning? Antar att det är en viss skillnad mot tex Vitara och Forester
Denna tråd kanske jag lagt lite fel känns det som...nåja om så är fallet får nån flytta den till sin rätta plats...Sorry isf

En forrester är inte jättesnål på dropparna och min vitara drar litern också med dubbfria vinterdäck. Med 30" drar den ännu mer... dock är min höjd i både fjädring och kaross.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Skillnaden kanske inte är så stor som man tror då mao. Man får ju lätt för sig att amerikanska bilar är detsamma som 2liter+ och andra bilar 1liter-. När man läst lite i olika trådar här på forumet så verkar det ju vara mkt positivt trots allt vad det gäller Cherokee.....bra bil med mkt bra terrängegenskaper samt skaplig/bra komfort. Verkar som det är en bil som jag kan tänka mig att ha med som möjligt nästaköp.