berækna effekten i din bil GRATIS

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av IsuzuDiesel » ons feb 13, 2013 21:24

Blir det verkligen rätt i exempel 1 om man tar halva bilens vikt?

Varför tar man bara halva vikten?

Min Skoda Octavia (TDI) har 110hk på topp så 70hk i exemplet är väl ifs troligt eftersom det blir en medel-effekt. Jag körde på fyran, 80-120km/h på lite drygt 8s och gissar på att bilen väger 1400kg.
Måste prova att starta på trean men det spinner ju bara, tar det till våren :)

Joppemannen
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 04, 2013 21:11
Ort: Jönköping

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Joppemannen » ons feb 13, 2013 23:45

Suddar...Opassande inlägg, tänk om, skriv om på ett trevligare sätt. Du har en poäng men kan framföra den på ett helt annat vis! /Marcus

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » tor feb 14, 2013 22:19

IsuzuDiesel skrev:Blir det verkligen rätt i exempel 1 om man tar halva bilens vikt?

Varför tar man bara halva vikten?

Min Skoda Octavia (TDI) har 110hk på topp så 70hk i exemplet är väl ifs troligt eftersom det blir en medel-effekt. Jag körde på fyran, 80-120km/h på lite drygt 8s och gissar på att bilen väger 1400kg.
Måste prova att starta på trean men det spinner ju bara, tar det till våren :)


du tar ju halva vikten 2ggr= hela vikten :tumbup:

du räknar ju energien(joule) för att hålla hastighet 1 och sedan för att hålla hastighet 2 (vikten används 2 gånger därför måste man använda halva vikten)

sen lägger du till tiden som det tar från 1 till 2 så får du accelreation/effekten :woot:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Bärsärk » fre feb 15, 2013 0:32

Använd formeln för slutfart på 402 m och vikt. Den är ju iallafall beprövad.

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » fre feb 15, 2013 8:55

Bärsärk skrev:Använd formeln för slutfart på 402 m och vikt. Den är ju iallafall beprövad.

"min" formel är mer exakt :tumbup: och du kan inte få fram vid vilket varvtal du har maxeffekt/maxvrid med 402m formlen iheller
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Grottulf » lör feb 16, 2013 14:44

mantajohan skrev:
IsuzuDiesel skrev:Blir det verkligen rätt i exempel 1 om man tar halva bilens vikt?

Varför tar man bara halva vikten?

Min Skoda Octavia (TDI) har 110hk på topp så 70hk i exemplet är väl ifs troligt eftersom det blir en medel-effekt. Jag körde på fyran, 80-120km/h på lite drygt 8s och gissar på att bilen väger 1400kg.
Måste prova att starta på trean men det spinner ju bara, tar det till våren :)


du tar ju halva vikten 2ggr= hela vikten :tumbup:

du räknar ju energien(joule) för att hålla hastighet 1 och sedan för att hålla hastighet 2 (vikten används 2 gånger därför måste man använda halva vikten)

sen lägger du till tiden som det tar från 1 till 2 så får du accelreation/effekten :woot:
Njae, att man dividerar med 2 är för att formeln för kinetisk(rörelse) energi ser ut så här: E=(m*v^2)/2
Jag orkar inte härleda den formeln nu, men jag vill minnas att det har att göra med att primitiv funktion för "x" är lika med "(x^2)/2"

Det funkar bra att räkna på rörelseenergin för bilen om man vill få fram effekten, men det finns några nackdelar...
Gör man mätningarna på ett stort spann, tex 0-100 km/h så får man fram ett ganska exakt värde, men det är som sagt bara ett genomsnittsvärde.
Om man mäter inom ett kortare intervall, tex 85-90 km/h så kan man få fram ett medelvärde som stämmer bättre med den momentana effekten runt det aktuella varvtalet,
men nackdelen med det är att man med ett så kort intervall så får man mycket större felmarginal på mätningen.

Är man intresserad av att mäta effekten i bilen så kan jag rekomendera en G-tech:
http://www.gtechpro.com/ss_fanatic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Jag har den äldre varianten av den, och den funkar fint.
Man får fram både effekt/moment-kurvor, och 402/201m tider mm
(den kompenserar dock inte för luftmotstånd när den mäter effekt)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Spiken » lör feb 16, 2013 16:33

Grottulf
Fan, jag trodde du var bonnadräng.
Men nu gissar jag på professor eller kärnfysiker :lol:

Får nog kliva åt sidan för alla skarpa hjärnor som härjar här, imponerande!
skulle inte trimmat moppen på mattelektionerna... tydligen

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » lör feb 16, 2013 18:51

tusen tack grottulf :tumbup: nu har vi koll på varför det är så
(var väldigt längesen jag tog fram formlen)

en sånn g-tech verkar DYR och den gör samma grej som min formel gör GRATIS :woot:
väldigt häftigt med sånna manicker o makapärer :beer:

vad kostar en sånn g-tech???
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Grottulf » lör feb 16, 2013 19:41

Spiken skrev:Grottulf
Fan, jag trodde du var bonnadräng.
Men nu gissar jag på professor eller kärnfysiker :lol:
Haha, det ena behöver inte utesluta det andra :wink:
Jag jobbar med huvudet under dagen, och med kroppen på kvällar o helger :tumbup:
"Ibland går Grottulf i lagårn som en vanlig bonne" -gammalt djungelordspråk :wink:
mantajohan skrev: vad kostar en sånn g-tech???
Mellan $200-$300 beroende på modell.
http://www.gtechprostore.com/cgi-bin/sh ... ywords=all" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar