mantajohan skrev:IsuzuDiesel skrev:Blir det verkligen rätt i exempel 1 om man tar halva bilens vikt?
Varför tar man bara halva vikten?
Min Skoda Octavia (TDI) har 110hk på topp så 70hk i exemplet är väl ifs troligt eftersom det blir en medel-effekt. Jag körde på fyran, 80-120km/h på lite drygt 8s och gissar på att bilen väger 1400kg.
Måste prova att starta på trean men det spinner ju bara, tar det till våren

du tar ju halva vikten 2ggr= hela vikten
du räknar ju energien(joule) för att hålla hastighet 1 och sedan för att hålla hastighet 2 (vikten används 2 gånger därför måste man använda halva vikten)
sen lägger du till tiden som det tar från 1 till 2 så får du accelreation/effekten

Njae, att man dividerar med 2 är för att formeln för kinetisk(rörelse) energi ser ut så här: E=(m*v^2)/2
Jag orkar inte härleda den formeln nu, men jag vill minnas att det har att göra med att primitiv funktion för "x" är lika med "(x^2)/2"
Det funkar bra att räkna på rörelseenergin för bilen om man vill få fram effekten, men det finns några nackdelar...
Gör man mätningarna på ett stort spann, tex 0-100 km/h så får man fram ett ganska exakt värde, men det är som sagt bara ett genomsnittsvärde.
Om man mäter inom ett kortare intervall, tex 85-90 km/h så kan man få fram ett medelvärde som stämmer bättre med den momentana effekten runt det aktuella varvtalet,
men nackdelen med det är att man med ett så kort intervall så får man mycket större felmarginal på mätningen.
Är man intresserad av att mäta effekten i bilen så kan jag rekomendera en G-tech:
http://www.gtechpro.com/ss_fanatic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har den äldre varianten av den, och den funkar fint.
Man får fram både effekt/moment-kurvor, och 402/201m tider mm
(den kompenserar dock inte för luftmotstånd när den mäter effekt)