Lystring alla skyttar o jägare

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

HOGI
Hemmastadd

Re: Lystring alla skyttar o jägare

Inlägg av HOGI » sön feb 03, 2013 16:46

Bra sammanfattat Fredrik!

Till er som fortfarande är tveksamma. Följ med Fredrik på en IPSC tävling. Trevlig och spännande tävlingsform med överlägset högsta säkerhetstänket inom hela skyttesporten.
Vem vet, någon fler kanske får blodad tand och väljer bort sin "hemska" terrängbil till förmån för en snabbskjutande Glock! ;-)
Har lagt ner hobbyn tills vidare!

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön feb 03, 2013 19:46

Javisst, är någon intresserad så hör av er, så ska vi se om det passar med någon tävling i sommar.

Sebbesala
Forumräv

Inlägg av Sebbesala » sön feb 03, 2013 21:14

Jag har ingen koll alls på vapen och såna grejer, mer än att man är nördig ungdom och kan endel.

Men förbud emot det som finns i sverige skulle jag tro inte alls drabbar folk som vill illa. Hur svårt är det att få tag på illegala vapen liksom? :roll:

Vet flera som har "hämtat hem" deaktiverade maskingevär och grejer från öststater, och såvitt jag vet så är det i sverige lika förbjudet som skarpa vapen?
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån feb 04, 2013 0:21

Sebbesala skrev: Vet flera som har "hämtat hem" deaktiverade maskingevär och grejer från öststater, och såvitt jag vet så är det i sverige lika förbjudet som skarpa vapen?
Jo en gång vapen, alltid vapen, är väl den filosofin polisen har...
Man behöver inte förvara dem i skåp, men ska lik förbannat ha licens på dem.
Och det är ifall de är deaktiverade enligt svensk standard vilket är ett rätt extremt.
Jag vill minnas att mekanismen ska svetsas ihop till en klump och det ska skäras ett spår längs hela pipan nästan.
Är det deaktiverat utomlands så kan man nog va säker på att det inte duger åt svenska polisen.
Och dessutom tror jag att enda sättet att få en sådan licens är om vapnet är arvegods från någon nära anhörig...

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » mån feb 04, 2013 4:42

Grottulf skrev:
AlterEgo skrev:Jag jagar också om än iliten omfattning och har också tillbringat en hel del tid på skjutvallen förr i tiden.

Automatvapen är inte tillåtna att jaga med idag. Dubbelstudsare, dubbelpipiga hagelbössor och drillingarna är tillåtna. Behöver man mer än två skott borde man kanske låtit bli det första som uppenbarligen var fel, men alla inklusive jag själv gör ju misstag ibland.
Halvautomater är fullt lagliga att jaga med om man har jakt-licens på dem, och magasinskapaciteten är då begränsad till 5 skott.
Jag vet, men jag definierar inte en halvautomat som automatvapen...
Grottulf skrev:
AlterEgo skrev: Automatvapen funkar inte på skjutbanan heller. Ni som hade kpist i lumpen minns kanske att fick man dubbelskott så satt det andra alltid en bit över det första.
Tycker du att det är ok att döma ut en skyttegren bara för att du inte klarade av att skjuta med k-pisten (det klarar inte jag heller kanske jag ska tillägga).
Det finns duktiga skyttar som kan ligga o skjuta prick på 100m med dessa utan att få dubbelskott.
Spridningen på 100m med en sådan ligger väl på runt en decimeter. Och då går den bort som prickskyttevapen, i varje fall för mig, det är skälet. Det är som att köra Nissan Micra i ett surhål. Fel grej på fel plats liksom.
Grottulf skrev:
AlterEgo skrev: Så för den seriösa verksamheten där vapen används används att skjuta med har llagändringen inge större betydelse.
Vad kvalificerar dig att säga detta?
För vad du säger är att jag inte är en seriös skytt då jag håller på med IPSC rifle,
för det kan ju inte vara en seriös verksamhet då vi använder halvautomater med stor magasinkapacitet... :roll:
OK, att kalla det oseriöst var kanske att ta i. Jag ändrar mig till "totalt ointressant för min del" när det gäller IPSC. Det var ju några år sedan jag höll på med tävlingsskytte också, och då var sådant skytte inte altuellt i dom kretsarna jag rörde mig i. Går det inte ganska enkelt att anpassa tävlingsmomenten i IPCS rifle till sexskottsmagasin? Flera magasin till ett vapen du har licens till skall inte vara några problem att inneha om jag tolkar förslaget rätt? Då är dom nya reglerna inga problem. Och IPSC är en "konstruerad tävling" där man kan ändra på förutsättningarna, det är inte ett vildsvin som kutar runt i skogen och skiter fullständigt i vad lagtiftarna hittar på. Om inte kartan överensstämmer med terrängen så gäller terrängen. I IPSC kan man faktiskt ändra terrängen...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån feb 04, 2013 9:35

AlterEgo skrev: OK, att kalla det oseriöst var kanske att ta i. Jag ändrar mig till "totalt ointressant för min del" när det gäller IPSC. Det var ju några år sedan jag höll på med tävlingsskytte också, och då var sådant skytte inte altuellt i dom kretsarna jag rörde mig i. Går det inte ganska enkelt att anpassa tävlingsmomenten i IPCS rifle till sexskottsmagasin? Flera magasin till ett vapen du har licens till skall inte vara några problem att inneha om jag tolkar förslaget rätt? Då är dom nya reglerna inga problem. Och IPSC är en "konstruerad tävling" där man kan ändra på förutsättningarna, det är inte ett vildsvin som kutar runt i skogen och skiter fullständigt i vad lagtiftarna hittar på. Om inte kartan överensstämmer med terrängen så gäller terrängen. I IPSC kan man faktiskt ändra terrängen...
Om du läser igen så står det vapen som "kan" laddas med fler än 6 skott.
Alltså blir det förbjudet med löstagbara magasin på halvautomater för målskjutning,
vilket diskvalificerar hela AR-plattformen runt vilket hela tävlingsgrenen är uppbyggd.
Men visst det finns ju en manuell division också, där man tex kan använda gamla mausers med ladd-ramar, om man så vill.
Men det är ju inte hälften så kul, och det är nog under 1% av skyttarna som skjuter i den divisionen.
Jag tycker inte att myndigheterna ska lägga sig i vad jag använder för idrottsredskap när jag utövar min hobby.

Vad skulle du tycka om myndigheterna bestämde att du inte får ha större däck än 29", inga diffspärrar, och inte får höja bilen?
eller kanske till o med förbjöd fyrhjulsdrift...

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » mån feb 04, 2013 13:01

Grottulf skrev:
Sebbesala skrev: Vet flera som har "hämtat hem" deaktiverade maskingevär och grejer från öststater, och såvitt jag vet så är det i sverige lika förbjudet som skarpa vapen?
Jo en gång vapen, alltid vapen, är väl den filosofin polisen har...
Man behöver inte förvara dem i skåp, men ska lik förbannat ha licens på dem.
Och det är ifall de är deaktiverade enligt svensk standard vilket är ett rätt extremt.
Jag vill minnas att mekanismen ska svetsas ihop till en klump och det ska skäras ett spår längs hela pipan nästan.
Är det deaktiverat utomlands så kan man nog va säker på att det inte duger åt svenska polisen.
Och dessutom tror jag att enda sättet att få en sådan licens är om vapnet är arvegods från någon nära anhörig...
Farsan måste då ha sin igensvetsade Remington i vapenskåp. Han fick den bössan av min morfar å valde att plugga den, lämnade in den för detta jobb men måste förvara den i vapenskåp iaf. Fick inte hänga på väggen som var tanken för min far...
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån feb 04, 2013 13:23

Å tusan, då kanske jag har blandat ihop det.

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » mån feb 04, 2013 15:04

Sjukt att ett obrukbart "vapen" inte kan hänga på väggen, den går inte att skjuta med då dom svetsat fast hanen, luckan för skottet å även pipan. Det är en sån här bössa å som det f.ö är svårt å få tag på ammunition enligt morfar:

Bild
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Spiken
Veteran

Inlägg av Spiken » tis feb 05, 2013 7:11

Vad gör lagändringen för nytta egentligen?
Tror dom att dom kriminella tänker "äsch, vi kan inte ta ak47an, vi får ta mausern istället"

Ungefär som att sänka farten för moppebilar bara för att få ner antalet fortkörningar.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tis feb 05, 2013 9:33

Spiken skrev:Vad gör lagändringen för nytta egentligen?
Tror dom att dom kriminella tänker "äsch, vi kan inte ta ak47an, vi får ta mausern istället"

Ungefär som att sänka farten för moppebilar bara för att få ner antalet fortkörningar.

Haha, nu slog du huvudet på spiken, Spiken :tumbup:

Wild_Devil
Guru

Inlägg av Wild_Devil » tis feb 05, 2013 18:38

Hade tänkt att hålla tyst då jag inte är så kunnig ellerr intresserad av detta ämne men jag kan inte hålla mig tyst..

Att ett par seriösa och lagliga blir drabbade är ju tråkigt och fel MEN att äga och inneha delar till ett vapen man INTE har licens för kan jag inte fatta meningen med att försvara..

Är väl bra om polisen får rätten och möjligheten till att beslagta såna saker från olämpliga personer trots att dom just då inte hittar själva bössan? ?

Och det där snacket med att det är meningslöst med en lag för det är så lätt att få tag i vapen
och saker ändå och att inte kriminella bryr sig...

Visst, lägger er ner på rygg och ge upp bara med benen i vädret..

Lika lätt att åka för fort, sno saker, råna folk, knarka osv osv trots lagar.. skall vi ta bort dom lagarna åxå då? ! ?
Släpp allt fritt och hoppas på att det är få oskyldiga som drabbas medans drägget härjar och har ihjäl varandra... ? ! ?

Jag vet åxå tyvärr att strafftiderna är löjligt korta på div brott och så men ju mera punkter dom brytit mot desto mera att dömma straff och ta helhetshänsyn till..

/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

optodsl
Guru

Inlägg av optodsl » tis feb 05, 2013 22:37

Problemet är ju att lagändringen påverkar de laglydiga och seriösa utövarna, visst lagen gäller ju för alla men de som man vill komma åt har ju redan visat att de inte bryr sig om lagarna

Den nya lagen skulle ha lika mycket effekt som om man skulle höja böterna för fortkörning men bara för dom som håller hastigheten
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » ons feb 06, 2013 10:15

Wild_Devil skrev: Att ett par seriösa och lagliga blir drabbade är ju tråkigt och fel MEN att äga och inneha delar till ett vapen man INTE har licens för kan jag inte fatta meningen med att försvara..

Är väl bra om polisen får rätten och möjligheten till att beslagta såna saker från olämpliga personer trots att dom just då inte hittar själva bössan? ?
Den delen att licensbelägga magasin är det väl ingen som har haft synpunkter på.

Men som Optodsl säger så drabbar många av förslagen bara oss laglydiga som har legala vapen.
De kriminella har ju inga licenser på sina vapen, så deras vapeninnehav är olagligt oavsett hur många skott som går i magget, eller vad det är för typ av vapen.

Vad som behövs är att polisen får resurser att se till att de lagen efterlevs hos de kriminella.
Men det är tyvärr väldigt kostsamt, så därför brukar polisen tycka det är bättre att trakassera oss laglydiga innehavare,
för då kan de får ner statistiken på antalet vapen i Sverige,
och då ser det ut som att de har åstadkommit något på pappret.
Men de illegala vapnen som är de som används till kriminallitet syns ju aldrig i statistiken för de är ju inte registrerade...

Hookan
Rutinerad

Inlägg av Hookan » tis feb 19, 2013 10:04

Jag har just inlett min karriär som skytt. PPC har varit det som lockat mig. Men efter att sett att IPSC rifle fanns föddes nya drömmar. Hoppas att byråkrati inte grusar detta nu. Regler och lagar är bra men det ska inte drabba "fel" människor.

Blir det några tävlingar kring mig i år som man kan titta på? Såg att Växjö har anordnat tidigare.
Jeep Grand Cherokee 95

Skriv svar