Wrangler JK Rubicon VS Shahra

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Thomask
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre feb 08, 2013 14:53

Wrangler JK Rubicon VS Shahra

Inlägg av Thomask » tis feb 19, 2013 20:38

Vad är egentligen skillnaderna mellan Rubicon och Shahra? Rent komfortmässigt skilljer det något? Utväxlingar?

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Wrangler JK Rubicon VS Shahra

Inlägg av ErraN_XJ » tis feb 19, 2013 20:52

har för mig att rubicon har dana 44 både fram å bak samt en np 249OR f-låda med 4:1 i utväxling på lågen
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Wrangler JK Rubicon VS Shahra

Inlägg av MattisH » tis feb 19, 2013 21:01

Airlocks fram oh bak samt urkopplingsbar krängningshämmare fram (via knapp) på rubicon
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Wrangler JK Rubicon VS Shahra

Inlägg av oxyjohan » ons feb 20, 2013 13:57

Thomask skrev:Vad är egentligen skillnaderna mellan Rubicon och Shahra? Rent komfortmässigt skilljer det något? Utväxlingar?
Skillnader (ur minnet):
Dana 44 fram på Rubicon
Lägre axelutväxling på Rubicon 4.10
Lägre lågväxel på Rubicon 4:1
E-lockers fram och bak på Rubicon
Elektriskt urkopplingsbar främre krängningshämmare på Rubicon
Lackade breddare på Sahara

Jag har kört båda på gatan en hel del, och det är ingen direkt skillnad. Min JKU Rubicon gick ganska ok med 35:or, Sahara ska man nog inte ha större än 33:or utan att den blir väldigt trött med org. utväxling.

Motorn som satt i min -08 är skittråkig, jag gillar den gamla 4.0 sexan bättre, eller varför inte en V8? Någon på Jeep gjorde en miss där, denna har inget vrid från botten. Nu har de visst en ny motor. Bilen har problem på vintern med att hardtopen läcker ut värme, så du fryser om huvudet och svettas om fötterna. De drar 1.2-1.5 vid normal körning, mer om man gasar. Egentligen alldeles för stor i skogen men rätt kul ändå. Den är vinglig och bullrig men det hör ju till biltypen :)

Rubyn var helt problemfri i min ägo, och farsans Sahara har rullat i 4 år med bara oljebyten. Verkar vara hållbara bilar.
TEAM HORRED CUSTOMS

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Re: Wrangler JK Rubicon VS Shahra

Inlägg av jeepetorp » ons feb 20, 2013 14:43

2012 och nyare fick även Rubicon lackade skärmar.
Rubicon har instegskydd/Rocksliders av stål, Sahara har av plast.
Rubicon har 17" fälgar, Sahara har 18".
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Skriv svar