Är det svårt att byta knutkors?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Halvordsson
Hemmastadd

Är det svårt att byta knutkors?

Inlägg av Halvordsson » tor feb 21, 2013 13:06

Åkte på knutkorshaveri igår - det var väntat! Så nu är nya på G hem. Saken är den att jag aldrig har bytt några knutkors så jag vet inte hur man gör - är det svårt?
Audi A4 2.0 TDI bytes mot Suburban!

henke_99
4x4xnerd

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Inlägg av henke_99 » tor feb 21, 2013 13:10

Det är inte så oerhört svårt, men man behöver antingen en press eller skruvstycke som öppnar stoooort. Det går väl att slå isär o ihop dom men det är inte att rekommendera.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Halvordsson
Hemmastadd

Inlägg av Halvordsson » tor feb 21, 2013 14:32

Det lät ju lite knepigt... Hur faen får jag upp hela bilen i en press? Jag tänker nog galet nu då jag inte vet hur det funkar. Att pressa det i kardan förstår jag ju men sen mot vxllåda och bakaxel?

P:W
Användare

Inlägg av P:W » tor feb 21, 2013 15:42

Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.

Bild

Bild
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

Halvordsson
Hemmastadd

Inlägg av Halvordsson » tor feb 21, 2013 18:20

Sedär - verkar ju genast väldigt enkelt :tumbup:

ZtruL
Användare

Inlägg av ZtruL » tor feb 21, 2013 18:31

jag låg under å bytte på min bronco, knackade i det nya lite försiktigt med en hammare å det funkar än :D

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor feb 21, 2013 19:38

Jag har bytt ett gäng knutkors på valparna, och det är samma princip som på många US-fordon. Och jag har aldrig pressat vare sej med press eller skruvstycke. Leta upp en hylsa som är strax under lagerskålens diameter och knacka ur korset, göres lämpligast i skruvstycket så örats kanter vilar mot stycket och lagerskålen kommer ned mellan käftarna. Sen knackar du in det nya korset på samma sätt. -OBS- viktigt är att efter att du monterat seegersäkringarna så knackar du till på korset så det sätter sej lite mot säkringarna, annars kärvar korset.

Men att göra det med kardanen på plats har jag aldrig gjort.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » tor feb 21, 2013 20:53

vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Huggormen
Hemmastadd

Inlägg av Huggormen » tor feb 21, 2013 21:15

Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » tor feb 21, 2013 22:12

Huggormen skrev:
Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......
det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafall
lift your truck fat chicks can´t jump!

Huggormen
Hemmastadd

Inlägg av Huggormen » tor feb 21, 2013 23:59

Rössvik skrev:
Huggormen skrev:
det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafall

Jag gick på pumpen med en 72 impala i sommras i allaf, dom fattade först ingenting på Hansen men dom blev varse............

Sebbesala
Forumräv

Inlägg av Sebbesala » fre feb 22, 2013 6:23

Hade så på s10:an, fick värma med gasen tills plasten kröp ut, sen var det bara att stoppa i ett kors med invändiga låsringar...
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre feb 22, 2013 9:36

Jag skulle inte rekommendera att knacka in det nya korset,
för det är väldigt lätt att en nål faller ur plats då och sabbar hela korset.
Använd skruvstäd, eller ännu hellre press.
var noga med att göra rent allt innan också, så du inte får in skit i bland nålarna
Huggormen skrev:
Rössvik skrev:
Huggormen skrev: En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.

Jag gick på pumpen med en 72 impala i sommras i allaf, dom fattade först ingenting på Hansen men dom blev varse............
Va, det låter konstigt att det var limmade på en så gammal bil...!?
Det trodde jag var ett ganska nytt påfund.
Skumt att det inte var bearbetat för en låsring också.

Halvordsson
Hemmastadd

Inlägg av Halvordsson » tis mar 05, 2013 22:50

P:W skrev:Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.

http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]

http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm - det är bara bultat mot bakaxel på min cheva 2500. Inga bultar i främre knuten mot lådan men kan det vara så att skruvar jag ner den i bak så kanske man kan rycka ur kardan som går in i lådan?

Huggormen
Hemmastadd

Inlägg av Huggormen » ons mar 06, 2013 6:49

Halvordsson skrev:
P:W skrev:Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.

http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]

http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm - det är bara bultat mot bakaxel på min cheva 2500. Inga bultar i främre knuten mot lådan men kan det vara så att skruvar jag ner den i bak så kanske man kan rycka ur kardan som går in i lådan?
Jo så är det, men om du har hissat upp bilen för mycket i fram så rinner det ut en skvätt automatolja.

Skriv svar