OBELIX skrev:Till och börja med så vill jag beklaga alla felbehandlingar och dåliga läkare du stött på. Hoppas på bättring nu då
För några år sen så somnade jag på cykeln på väg från stämpelklockan ner till min arbetsstation- skratta gärna, för det gör jag också idag. Men det var en jävla tur att det var EFTER att jag stämplat in. För då blev det en arbetsskada av den krossade handleden.
Gips i 12 veckor med kontroller och röntgen mitt i perioden för att se att det läkte som det skulle. Sen rehab och arbetsträning osv osv osv. Blev väl totalt 20 veckor inkl semester mitt i allt.
Men- jag fick en jätta bra kontakt med en tjej som hette Helene på AFA, och jag fick då reda på mitt ärendenummer av henne, och hon sa att jag skulle skriva det utanpå samtliga kuvert jag skickade dit. Och hon sa att jag skulle skicka in vartenda kvitto på besök på vårdcentral eller sjukhus, reseräkningar för varje besök och liknande. Förutom den vanliga sjukpengen fick jag ut resterande upp till full lön, ersättning för sveda och värk, alla resor, sjukhusbesök och liknande. Detta kom rätt så snart efter "olyckan" och rörde sej om totalt kanske 15 kilopengar. Efter 18 månader så blev jag kallad för utredning och fastställande av eventuella bestående men av händelsen. Den resulterade i att jag blev stämplad som 5% invalid (tur dom inte kollade huvet) och berättigade mej till ersättning antingen utbetalad i klump eller per år utefter hur proplemen ökade eller minskade. Jag valde en klumpsumma och det blev runt 30.000 Kr. Men- på grund av att jag valde det så har jag accepterat ersättningen och kan inte överklaga eller yrka på mer ersättning. Och det är upp till mej att BEVISA för försäkringsläkarna att min skadade handled INTE har nåt att göra med en eventuell framtida skada. Och hur bevisar man det. Helene sa att AFA:s försäkring är i princip att anse som en "engångsförsäkring" oavsett vad man skadar i framtiden. Så kanske det är bättre att välja att gå på utredning vart annat år och få en mindre summa livet ut istället. Men vem tackar nej till 30.000 Kr på ett bräde? Inte jag iaf.
SKREV OBELIX
Tack för medlidandet
Nu är jag fri från gipset - underbart! Dock utan greppstyrka, rörlighet & viss känsel, Skall bli kul & se hur det går på jobbet imorgon..
Låter som det gått bra efter din skada - skrattar inte åt någons olycka dock för det är lätt hänt..
Hur upplevde du "invaliditetsbedömningen", Vad gick den ut på? Jag vet ju redan idag att jag aldrig återfår full styrka & rörlighet tillexempel, Sen återstår det att se nu hur det går med smärtor, värk, känselnedsättning & domningar - om de lindras eller försvinner.
För min del har jag aldrig lyckats få ett enda rakt besked från min handläggare, Inget mer än "Vi tittar på det och väntar på vidare uppgifter.." Nåväl - förstår att de måste ha sina papper etc och allt ska ha sin gång, Men problemet jag upplever är att de ifrågasätter min skada, och de ifrågasätter varför min nuvarande läkare opererade två gånger istället för en, Jag vet ju såklart varför och det är ju en orsak till irritation - Har opererats både från handens ovansida och undersida, Har drabbats av nervskador & artros till följd av de andra skadorna - fraktur, ligament av & spräckt ledkapsel som jag förstått.. Så tiden får ju utvisa vad som händer, Det hänger nog mycket på vilken handläggare man får med!
Nu skall jag iallafall börja med min sjukgymnastik i hemmet, Undrar om man är helt återställd imorgon då detta är sista dagen på sjukskrivningen

Kan på egen begäran bli sjukskriven längre men jag får lappsjuka här hemma, Har suttit här sedan 12 november & sett en hel årstid passera..

det blir nog svets på dendär..