sätta strömbrytare på LED slinga 230V
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
sätta strömbrytare på LED slinga 230V
Har en LED slinga jag skulle behöva sätta en ström brytare på. Det är en vanlig för 230V uttag och sen med en trafo som tvingar ner det till 1,9V
Går det bra att sätta en strömbrytare efter trafon då?
Går det bra att sätta en strömbrytare efter trafon då?
-
- Forumräv
Re: sätta strömbrytare på LED slinga 230V
jag som går elektriker får la säga nej till det
du kan nog bränna trafon ganska grovt om man gör det så man måste bryta strömen till trafon ist

du kan nog bränna trafon ganska grovt om man gör det så man måste bryta strömen till trafon ist
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Det var de jag misstänkte. Är själv elektriker i grunden. Men på lite högre nivå. 1000V och uppåt. Sånt som bara inte kittlar! 

Nu är det iofs inte detta riktigt mitt område, då jag sysslar med elektronik, men varför skulle trafon må dåligt av detta?
Enda nackdelen jag kan se är att den kommer att ligga och dra lite ström även när den är avstängd...
Sen kan man behöva begränsa startströmmen till en trafo vid tillslag, men tex ett NTC-motstånd, för att inte bränna säkringar.
Men jag misstänker att denna trafon är så liten att det inte behövs
Enda nackdelen jag kan se är att den kommer att ligga och dra lite ström även när den är avstängd...

Sen kan man behöva begränsa startströmmen till en trafo vid tillslag, men tex ett NTC-motstånd, för att inte bränna säkringar.
Men jag misstänker att denna trafon är så liten att det inte behövs
alltså vissa switchade nätdelar lägger ner om dom inte är lastade och startar inte för ens strömmen har brytits på primärsidan
Jo, men jag tolkade det som att det var en vanlig linjär trafo.elste skrev:alltså vissa switchade nätdelar lägger ner om dom inte är lastade och startar inte för ens strömmen har brytits på primärsidan
Fast "vanlig" är kanske fel ordval, för det verkar bli mer o mer ovanligt nuförtiden att använda sådana.
Det var väl något energispar-direktiv eller något sådant som satte käppar i hjulen vill jag minnas,
bättre att vi får en massa högfrekventa störningar ifrån billiga kinesiska switchade aggregat istället

99,9%
av alla belysningsdrivare är switchade
fast 1.9v???
är det spänningen ut när den är olastad?
av alla belysningsdrivare är switchade
fast 1.9v???
är det spänningen ut när den är olastad?
Ska undersöka när jag kommer åt den igen, jag har världens sämsta sifferminne så jag kan ha rört ihop det.