expert på kardan/transmissions vibrationer sökes.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
expert på kardan/transmissions vibrationer sökes.
Hej! Har en Pajero Shogun-99 Gick helt vibrationsfritt tills bakre knutkorset blev dåligt. Detta blev då utbytt. Vibrationerna kvarstår, dock är de mindre. Har provat att "vrida kardanen" 180 grader både mot bakre medbringaren samt den främre knuten. vibrerar fortfarande.. Söker nu någon "kardan/transmissionsguru" som kan lösa detta. Tips på någon extremt kompetent verkstad mottages tacksamt! (100% säker på att vibbarna kommer fr. kardanen/transen, då "resonansen" är densamma som kardanvarvtalet.) En fördel om det finns förslag på någon i mellansverige som kan reda ut detta.
mvh
mvh
Re: expert på kardan/transmissions vibrationer sökes.
Svea bil i Bromma ska kunna sånt.
Jag har inte anlitat dom för kardan men förut riktade dom fälgar.
Har hört att dom är dyra men vet ej./anders
Jag har inte anlitat dom för kardan men förut riktade dom fälgar.
Har hört att dom är dyra men vet ej./anders
-
- Användare
Är det rätt knutkors som monterats? Med rätt monteringsdetaljer? Dvs i jämförelse med det gamla..
det blir nog svets på dendär..
har du satt ihop kardan rätt om den är delbar.
korsen skall sitta rätt mot varandra.
korsen skall sitta rätt mot varandra.
-
- Användare
Tackar så jättemycket för all feedback! Det nya korset jag monterade var mitsubishi original.
har kollat så att kardanen är "centrerad" och monterat den på alla upptänkliga vis. Har även haft in bilen på aukt.mitsubishi-verkstad och de kunde bara konstatera att vibbarna finns där utan att se något fel.. Lackade ur och beställde en komplett ny kardan (inte billig..) Nu är vibbarna borta.. misstänker att ett "kardanöra" blivit lite ihopklämt vid monterinen av nya korset, eller att "receptaknuten?" blivit sliten på något vis. Någon som behöver en begagnad kardan med nytt knutkors??
)
har kollat så att kardanen är "centrerad" och monterat den på alla upptänkliga vis. Har även haft in bilen på aukt.mitsubishi-verkstad och de kunde bara konstatera att vibbarna finns där utan att se något fel.. Lackade ur och beställde en komplett ny kardan (inte billig..) Nu är vibbarna borta.. misstänker att ett "kardanöra" blivit lite ihopklämt vid monterinen av nya korset, eller att "receptaknuten?" blivit sliten på något vis. Någon som behöver en begagnad kardan med nytt knutkors??

-
- Användare
diagonalspinnet skrev:Tackar så jättemycket för all feedback! Det nya korset jag monterade var mitsubishi original.
har kollat så att kardanen är "centrerad" och monterat den på alla upptänkliga vis. Har även haft in bilen på aukt.mitsubishi-verkstad och de kunde bara konstatera att vibbarna finns där utan att se något fel.. Lackade ur och beställde en komplett ny kardan (inte billig..) Nu är vibbarna borta.. misstänker att ett "kardanöra" blivit lite ihopklämt vid monterinen av nya korset, eller att "receptaknuten?" blivit sliten på något vis. Någon som behöver en begagnad kardan med nytt knutkors??)
Bra lösning - Gjorde samma på min gamla Grand Cherokee när jag tröttnade på att leta - Dit med ny kardan

det blir nog svets på dendär..