Bättre ljud (musik) i GM-pickis.

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

GmcSierra
Rutinerad

Bättre ljud (musik) i GM-pickis.

Inlägg av GmcSierra » mån mar 11, 2013 23:03

Nu vill jag ha lite bättre tryck i stereon! :woot:
Har inte börjat riva nåt bland kablar å paneler utan tänkte börja här...

Är det nån som testat att helt enkelt bara slänga i nya högtalare i dörrarna av god kvalitet? det borde göra en viss skillnad :jump:

Kan man koppla ett slutsteg till originalstereon?
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

Grottulf
4x4xnerd

Re: Bättre ljud (musik) i GM-pickis.

Inlägg av Grottulf » tis mar 12, 2013 9:26

Jag satte en ny vanlig stereo undert konsollen:
viewtopic.php?f=20&t=23933&p=209099&hil ... 2A#p209099" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen köpte jag ett set med 2-vägs Infinity högtalare.
Dörrhögtalare tycker jag ofta blir skramligt, så jag skruvade ihop ett par lådor som rymde varsin 4" bas som jag la under soffan med högtalarna riktade framåt.
Diskanterna limmade jag uppe vid rutan.

Men det gör att både bas o diskant blev väldigt förstärkta, och mellanregistret blev dämpat pga riktingskänsligheten hos högre frekvenser.
Så jag måste kompensera upp mellanregistret med EQ:n i stereon.
Men slutresultatet blev j*vligt bra :tumbup:

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » tis mar 12, 2013 12:46

Ok förstår hur du gjort. Jag vill nog helst ha stereon där den sitter å det blir ju krångel att få dit en ny, så jag har nästan förlikat mig med tanken att behålla originalet... därav tanken på ett slutsteg å ett par högtalare som klarar å flytta lite luft!! 8) Jag har ju 1,5-hytt med högtalare i C-stolpen, tänker ju byta dom oxå förstås. Du har väl enkelhytt om jag minns rätt...
Tror jag börjar med att byta högtalare å se vad det gör för skillnad.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis mar 12, 2013 20:42

Men du har väl en -98? och då har du ju inte samma inredning som grottulf. I min subba sitter nån sorts adapter för "vanlig" bilstereo som passar i originaluttaget. På den har dom sen även kopplat alla originalhögtalarna via ett slutsteg, låter faktiskt klart acceptabelt med originalhögtalarna. Men sen beror väl det lite på vad den utrustats med från fabrik, min ska ha utrustats med nåt ljudpaket som ska vara extra bra. Jag har inga högtalare i instrumentbrädan, dom enda fram på min sitter i dörrarna men dom har separata diskanter o ger rätt bra ljud.

Du ser lite här hur det ser ut. (träsargen är bara skruvad utanpå originalpanelen o har inget med saken att göra)
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » tis mar 12, 2013 22:22

Det stämmer, jag har en -98, så det går inte å montera en stereo så som Grottulf gjort.
Men har du fått in en vanlig bilstereo där kassettspelaren sitter? Det känns som att den skulle "bottna"..? eller har du fått vinkla ner den i bakkant?

Min inredning ser ut som din (-träpanelen då :wink: )

Nu har jag iaf beställt nya högtalare så jag kan byta ut dom gamla torra papp-originalen :mrgreen:

Jimmie.
Hemmastadd

Inlägg av Jimmie. » tis mar 12, 2013 23:26

Jag köpte en monteringsram ifrån BRL som gjorde att man bytte ut den gamla stereon, och satte i en ram så passade vilken 1DIn stereo som helst. Sedan köper man ett kablage, så du bara pluggar i de gamla kontaktstycket, och sen i nya stereon. Funkar kanon!

Dörrhögtalarna är 6,5or. skitlätta att byta.två skruv i ''handtaget'', sedan bänder du loss panelen för knapparna, ramen runt dörr handtaget och lampan i dörren. sen så bryter du loss klipsen bara. Diskanterna sitter framför knapparna till elhissarna.

Sedan är det 4'' i dom bakre stolparna (C-stolpen?). HAr dock inte brytt mig om och byta dom. Jag monterade även ett slutsteg under baksätet och en liten nätt 10''bas under. Spelar som själve fan!

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » tis mar 12, 2013 23:42

Jimmie. skrev:Jag köpte en monteringsram ifrån BRL som gjorde att man bytte ut den gamla stereon, och satte i en ram så passade vilken 1DIn stereo som helst. Sedan köper man ett kablage, så du bara pluggar i de gamla kontaktstycket, och sen i nya stereon. Funkar kanon!

Dörrhögtalarna är 6,5or. skitlätta att byta.två skruv i ''handtaget'', sedan bänder du loss panelen för knapparna, ramen runt dörr handtaget och lampan i dörren. sen så bryter du loss klipsen bara. Diskanterna sitter framför knapparna till elhissarna.

Sedan är det 4'' i dom bakre stolparna (C-stolpen?). HAr dock inte brytt mig om och byta dom. Jag monterade även ett slutsteg under baksätet och en liten nätt 10''bas under. Spelar som själve fan!
Är du säker på att det är 6,5or? vad har du för bil?
Har ju beställt 5,25or nu i kväll!! :aargh:

Jimmie.
Hemmastadd

Inlägg av Jimmie. » tis mar 12, 2013 23:59

silverado 97a :)

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » tor mar 14, 2013 18:33

men bland det viktigaste för att få bra ljud är att ha en bra läsare/spelare för ljudet blir aldrig bättre än spelaren läser det..... men som sagt bra dörr högtalare o gärna noise killer i dörrarna föratt slippa skramel sen föredrar jag personligen 2 vägs prylar med separat delningsfilter o skrikare... mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » tor mar 14, 2013 21:18

Rössvik skrev:men bland det viktigaste för att få bra ljud är att ha en bra läsare/spelare för ljudet blir aldrig bättre än spelaren läser det..... men som sagt bra dörr högtalare o gärna noise killer i dörrarna föratt slippa skramel sen föredrar jag personligen 2 vägs prylar med separat delningsfilter o skrikare... mvh
Fick hem mina grejer idag :jump: hann byta till 6,5or oxå :tumbup:
Det var 2-vägs med delningsfilter å tweeters! Visste knappt vad jag köpt... :rodnar:
Nu kan jag inte börja greja med det förräns på tisdag tyvärr :cry:

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre mar 15, 2013 10:35

GmcSierra skrev: Fick hem mina grejer idag :jump: hann byta till 6,5or oxå :tumbup:
Det var 2-vägs med delningsfilter å tweeters! Visste knappt vad jag köpt... :rodnar:
Det blev det för grejer?
Rössvik skrev:men bland det viktigaste för att få bra ljud är att ha en bra läsare/spelare för ljudet blir aldrig bättre än spelaren läser det..... men som sagt bra dörr högtalare o gärna noise killer i dörrarna föratt slippa skramel sen föredrar jag personligen 2 vägs prylar med separat delningsfilter o skrikare... mvh
Jag skulle vilja säga precis tvärtom, det som skiljer mellan olika cd-spelare går inte att urskilja med det mänskliga örat.
Förstärkare däremot har jag märkt kan färga ljudet en del, och är de billiga så kan de låta som ren skit.
Men det som har allra störst betydelse i mina ögon (förlåt öron :wink: ) är högtalarna :tumbup:

Mp3-spelare har jag dock ingen erfarenhet av så det är möjligt att de skiljer sig mer mellan dyra o billiga...

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » lör mar 16, 2013 15:03

Dessa blev det.

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... a52-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » lör mar 16, 2013 15:57

Grottulf skrev:
GmcSierra skrev: Fick hem mina grejer idag :jump: hann byta till 6,5or oxå :tumbup:
Det blev det för grejer?
Jag skulle vilja säga precis tvärtom, det som skiljer mellan olika cd-spelare går inte att urskilja med det mänskliga örat.
Förstärkare däremot har jag märkt kan färga ljudet en del, och är de billiga så kan de låta som ren skit.
Men det som har allra störst betydelse i mina ögon (förlåt öron :wink: ) är högtalarna :tumbup:

Mp3-spelare har jag dock ingen erfarenhet av så det är möjligt att de skiljer sig mer mellan dyra o billiga...
Vist spelar högtalarna in men huvudenheten gör en otrolig skillnad, har en gammal Kenwood som är snart 10år kosta då styvt 5500 men går inte å jämföra ljudet i dom nya 1500-2000kr enheterna är som skillnad på natt å dag så till den milda grad jag börja leta om de har vare fel någonstans tills jag koppla in den gamle igen :mrgreen:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör mar 16, 2013 19:42

Grottulf skrev:
Det blev det för grejer?

ja en billig förstärkare e nästan aldrig lika bra som en dyrare med vissa undantag.... men de går ju lura sämre hörgtalare med en bra stereo med fler inställningar det är min erfarenhet iallafall och med en bra popplåda så menar ja en från ca 3500:- o uppåt mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön mar 17, 2013 20:21

Amazon_Sleper skrev: Vist spelar högtalarna in men huvudenheten gör en otrolig skillnad, har en gammal Kenwood som är snart 10år kosta då styvt 5500 men går inte å jämföra ljudet i dom nya 1500-2000kr enheterna är som skillnad på natt å dag så till den milda grad jag börja leta om de har vare fel någonstans tills jag koppla in den gamle igen :mrgreen:
Jo, det har du faktiskt rätt i, jag kommer ihåg när jag testade mellan en Fischer- o en dyrare Panasonic-stereo i min Manta, för en herrans massa år sen, och det var stor skillnad i ljud.
Men jag tror det mest har med förstärkar-delen i stereon att göra.
Använder man lågnivå-utgång och en extern stärkare, så tror jag inte att man märker så stor skillnad.
GmcSierra skrev:Dessa blev det.

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... a52-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser ut som bra skit :tumbup:

Skriv svar