Cheva blazer -99 vad tänka på?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

tungafoten
Användare

Cheva blazer -99 vad tänka på?

Inlägg av tungafoten » tis mar 12, 2013 19:18

Hejsan, håller på och funderar på att byta bort kombin i familjen, då den både drar snuskmycke soppa för att vara en "vanlig" bil, runt 1,5 milen till och från jobbet.
Och har då fått span på en blazer 99as, 2 dörrars kombi eller va ja ska kalla den?
något speciellt och tänka på? den kommer vara ny bes o skatt så där känner ja mig lugn.
MEN... Dom kan ju gärna missa vissa saker på bilbingon, som de vore gött och kunna kolla själv. Knutkors och hjullager fram ska vara bytt, plus skivor och belägg.
Har carfaxat den och det såg då grönt ut.

tacksam för alla hjälp och tips,
Gröngölingar är vi alla någongång, lika bra erkänna de nu.... :-)

JonasH
Användare

Re: Cheva blazer -99 vad tänka på?

Inlägg av JonasH » tor mar 14, 2013 8:13

Hej,

Om du nu har 1,5 L / mil så kommer det nog knappast bli någon ändring... 4,3 Vortec är törstig. Jag låg på 1,3-1,5 hela tiden.

marcush
Hemmastadd

Inlägg av marcush » tor mar 14, 2013 8:34

å jag håller med, tyvärr kommer du nog ha ungefär samma bränsleförbrukning, min går på 1,5 blandad körnig.. men det kan ju va kul att variera sig lite :)

tungafoten
Användare

Inlägg av tungafoten » tor mar 14, 2013 9:08

Ja det är inte förbrukningen som skrämmer mig, hade en toya 4 runner med liknande förbrukning, men då va den fasen höjd och med extraljus ramp, raka rör osv, då är det kul och då kan man ta lite soppa förbrukning...
Men en volvo v70 awd, då ska det inte dra SÅ mycke soppa, därför jag inriktar mig på något "roligare" som man kan ta sig fram med vid sidan av vägen, samt sitta lite högre, då jag inte kommer upp i några farter till och från jobbet....
Rost i balkar och dörrar är väl det jag har lykats komma fram till själv, något mer som ska slängas ett getöga på? :shock:

marcush
Hemmastadd

Inlägg av marcush » tor mar 14, 2013 9:47

mina päron har också en v70awd farsan nämner oftare och oftare att han vill byta just för bränsleförbrukningen..

men blazern då.. utan att sjäv veta, men nån sa till mig att topparna är lite klena på dom motorerna.. olja i vattnet? avgaserna?

Caffe
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Caffe » tor mar 14, 2013 9:51

Tja krocksäkerheten är typ noll, ifall du har sånna där små människor kan det ju vara värt att tänka på.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

K10
Rutinerad

Inlägg av K10 » tor mar 14, 2013 10:26

Precis som Caffe sa, så är de inte krocksäkra:
http://www.youtube.com/watch?v=W-StFZKnCHo" onclick="window.open(this.href);return false;

tungafoten
Användare

Inlägg av tungafoten » fre mar 15, 2013 8:13

Så kan det iofs vara, inte en faktor jag tagit med i beräkningarna, krock med andra bilar.
För här ute är krock med vilt en mycket större risk och där anser jag att en blazer tar en älg eller ett rådjur bättre än en v70.
Nu hade den varit på bilbingon, och det va lite abs lampa som lös, otillräklig verkan parkeringsbroms knutkors och hjullager. Allt detta ska vara åtgärdat innan bytet blir av.
Frågan är ju bara vem som går från bytet som en vinnare?
98as V70 awd auto 193hk med 20"mil på mätarn med ny kamrem osv.
eller en blazer 2dr samma år, 24" mil.

Skriv svar