bil och släpkombination

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MattisH
Guru

Re: bil och släpkombination

Inlägg av MattisH » mån mar 18, 2013 12:30

Och att det är lite billigare med B96..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaas
Hemmastadd

Inlägg av Jaas » mån mar 18, 2013 13:36

Vad jag har fattat kan man också ta B96 samtidigt som du tar ditt vanliga B-kort. Du kopplar bara på en lämplig kärra vid uppkörningen. Det kunde man inte göra med BE.
Kör: Arctic Cat 366 4x4 2008
Väntar på tillfixning: Volvo 912

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » mån mar 18, 2013 14:40

Micke valp skrev:@ CaffePå frågan varför man inte lika gärna tar ett BE, ställde jag just den frågan till ett antal körskolelärare. Svaret från alla var: Därför att man inte vill göra om teoridelen. (Vilket krävs för ett BE).

Det där tycker jag är rätt komiskt o samtidigt rätt skrämmande... Varför är man som körkortsinnehavare rädd att sätta sig ner o skriva ett teoriprov?? Eftersom du redan tagit kortet så kan du ju bevisligen redan det du behöver kunna för att klara provet....då ska det väll bara vara att kavla upp ärmarna o sätta sig och skriva...eller?... Verkligheten är nog den att det far runt en herrans massa folk som är jävligt osäkra på vad vissa skyltar betyder, vilka regler som gäller i vissa situationer, osv, osv... Regler ändras och uppdateras ju också med tiden, men det är man ju som körkortsinnehaver skyldig att hålla sig informerad om.

Ingenting man kan är ju svårt :wink:

Själv skrev jag upp för MC-kortet ca: 5år efter att jag tagit mina övriga körkort, jag satt mig o surfade runt på datorn kvällen innan o läste på vad som gällde för de mc specifika delarna av reglerna... Sen klampade jag in hos VV dagen efter o klev ut med ett godkänt prov.

Nu sket det sig juförsig med resten av utbildningen till MC-kortet den där gången pga bristande intresse, jag missade att få uppkörningstid innan vintern slog till o sen rann det hela ut i sanden. Men nu till sommaren tänkte jag att det ska bli av igen, nu är det 15år sedan jag tog mina körkort och jag är fortfarande lika självsäker på mina kunskaper att jag tänker klampa raka vägen in o skriva teoriprovet... Återstår att se hur det går denna gång :woot:

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » mån mar 18, 2013 15:15

Intressant undran/påstående Kasken. Jag har inget bra svar på det.

Men å andra sidan. Som förare i stockholmstrafiken kan man ju undra hur mycket folk minns/bryr sig om det de en gång lärt sig i körskolan? Dagligen ser jag förare som omedelbums skulle bli kuggade om det vore en uppkörning. Kanske samma sak om det vore ett teoriprov?

Just trafikkunskap/trafikvett är något som skiljer rätt rejält i landet, i alla fall vad jag märkt som också bott sex år i Blekinge. Vet flera där som helst undviker allt vad Stockholm heter, just för trafiken.

Här är det tämligen OK att "gå över benen" (travhästuttryck) vid filbyten. Vänta på en lucka, använda körriktningsvisare – you wish, kan man säga.

I helgen satt jag förresten bakom ratten på ett 19-meters Scania-ekipage. Det var några år sedan sist. Surrade lite med min kamrat som kör yrkes med bilen i vanliga fall och vad han tyckte om "svenssons" alltför tighta filbyten på exempelvis Essingeleden.
Tar man en bil som klipper en lastbil vid filbyte, anser PB-föraren att det är lastbilen som kört på honom. Det brukar sluta med att polisen får komma och förklara – hur skulle det vara möjligt, din bil har ju bara skador i sidan (vänster), inte baktill.
Det är rätt märkligt hur folk resonerar – inte mitt fel ...

Så, nästa gång ni kör på exempelvis Essingeleden och ser svarta däckspår från höger till vänster över en fil, gärna heldragen linje också, som blir till ett par i bredd som följer filen en bit. Då kan man räkna med att det förmodligen är en yrkeschaffis som tröttnat på dumheterna och låtit personbilen få "följa med en bit" på tvären framför lastbilen ...
Taskigt kanske en del tycker, men andra ser det nog som läropengar. Den PB-föraren kommer nämligen aldrig tränga sig in framför något fordon igen – precis som han en gång blivit lärd i körskolan.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Caffe
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Caffe » mån mar 18, 2013 15:23

Kasken skrev:
Micke valp skrev:@ CaffePå frågan varför man inte lika gärna tar ett BE, ställde jag just den frågan till ett antal körskolelärare. Svaret från alla var: Därför att man inte vill göra om teoridelen. (Vilket krävs för ett BE).

Det där tycker jag är rätt komiskt o samtidigt rätt skrämmande... Varför är man som körkortsinnehavare rädd att sätta sig ner o skriva ett teoriprov?? Eftersom du redan tagit kortet så kan du ju bevisligen redan det du behöver kunna för att klara provet....då ska det väll bara vara att kavla upp ärmarna o sätta sig och skriva...eller?... Verkligheten är nog den att det far runt en herrans massa folk som är jävligt osäkra på vad vissa skyltar betyder, vilka regler som gäller i vissa situationer, osv, osv... Regler ändras och uppdateras ju också med tiden, men det är man ju som körkortsinnehaver skyldig att hålla sig informerad om.

Ingenting man kan är ju svårt :wink:

Själv skrev jag upp för MC-kortet ca: 5år efter att jag tagit mina övriga körkort, jag satt mig o surfade runt på datorn kvällen innan o läste på vad som gällde för de mc specifika delarna av reglerna... Sen klampade jag in hos VV dagen efter o klev ut med ett godkänt prov.

Nu sket det sig juförsig med resten av utbildningen till MC-kortet den där gången pga bristande intresse, jag missade att få uppkörningstid innan vintern slog till o sen rann det hela ut i sanden. Men nu till sommaren tänkte jag att det ska bli av igen, nu är det 15år sedan jag tog mina körkort och jag är fortfarande lika självsäker på mina kunskaper att jag tänker klampa raka vägen in o skriva teoriprovet... Återstår att se hur det går denna gång :woot:
Jadu, testa att stanna och släppa fram bilister från höger på en plats där högerregeln gäller så kommer du få de konstigaste reaktionerna från dina mottrafikanter. Eller om du känner dig äventyrlig, kör själv från "andra hållet" så de andra har väjningsplikt enligt högerregeln.

Då märker du hur svårt även de enklaste trafikregler är att förstå för medelbilisten. Betänk sedan att hälften är ännu dummare än medelbilisten. ;)

/C
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 18, 2013 19:51

Micke valp skrev: Så, nästa gång ni kör på exempelvis Essingeleden och ser svarta däckspår från höger till vänster över en fil, gärna heldragen linje också, som blir till ett par i bredd som följer filen en bit. Då kan man räkna med att det förmodligen är en yrkeschaffis som tröttnat på dumheterna och låtit personbilen få "följa med en bit" på tvären framför lastbilen ...
Taskigt kanske en del tycker, men andra ser det nog som läropengar. Den PB-föraren kommer nämligen aldrig tränga sig in framför något fordon igen – precis som han en gång blivit lärd i körskolan.
http://www.expressen.se/motor/straffare ... schauffor/
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

gutterslut
Hemmastadd

Inlägg av gutterslut » tor mar 21, 2013 16:51

Högerregeln finns inte i Stockholm. Är endast yrkeschaufförer av tyngre fordon som tillämpar den här i stan av vad jag märkt.

Ang. filbyten på t.ex. Essingeleden och vidare runt på större motortrafikleder. Jag förstår inte alls hur folk tänker när dom byter fil, blir nästan lite glad när jag ser nämnda svarta spår.

Har själv som regel att aldrig hindra någon annan så att denne t.ex. behöver bromsa eller liknande när jag byter fil. Ganska lätt om man bara gasar in i luckan lite lätt när man byter. Sen ökar jag avståndet till framförvarande, i stället för att dunka i gulblink och svänga utan att ens titta över axeln.

Blev mosad av en sån i en Cheva Stepside på 275, Drottningholmsv. Jag fick en repa i plasten på kofångarn och hela hans förarrdörr och vidare bakåt blev helt intryckt och såg rent fördjävligt ut. Tror jag fick 500 på plats, åkte förbi systemet och köpte en flaska whiskey, sen väl hemma gnodde bort all färg med rubbing och han fick sig säkert en bra mycket fetare räkning än vad hans självrisk hade varit för att fixa påt+lack... rätt åt han dumfan!
Apokalypsen är snart här!

Skriv svar