Pajero Sport VS Pajero Wagon

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MarcyWK
Nybörjare

Pajero Sport VS Pajero Wagon

Inlägg av MarcyWK » mån mar 18, 2013 18:34

Hej

Har kört volvo nu i 10 års tid men börjat tröttna på ständiga verkstadsbesök som det varit med
de bilar jag ägt, min far hade tidigare en L200, det var en bil jag verkligen gillade.
Han hade den i 10 år och den tycktes aldrig någonsin krångla.
Så därför är jag nu sugen på att köpa mig en Pajero och kollar runt i
prisklasserna 60 - 80 tusen.
Men har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa en Wagon som kanske gått runt 20000 mil
eller nyare Sport med lägre mil.

Det hela hänger väl egentligen på driftskostnaderna, så min fråga
är om Reparationer, service, reservdelar skiljer sig mycket emellan modellerna?
Har sett att endel wagon har dubbla AC system, är det standard?

Någon som kör Pajero i Sjuhärad som har erfarenhet från Tagejohansson bil i Målsryd?
Dyra? Kan dom Pajero, reparationer, service osv.

Tacksam för svar!

hellboyelvis
Hemmastadd

Re: Pajero Sport VS Pajero Wagon

Inlägg av hellboyelvis » tis mar 19, 2013 16:58

Eftersom Sport egentligen är en L200 för persontransport kan jag tänka mig att reservdelar är något billigare och vanligare än för Wagon. Obs. Har inga belägg för detta, men misstänker att det kan vara så.

De flesta Wagon jag har sett har haft dubbla AC-system. Men tror inte att det är standard, bara vanligt.
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;

MarcyWK
Nybörjare

Inlägg av MarcyWK » ons mar 20, 2013 21:21

Det är samma misstanke som jag har. Men vore skönt om man kunde få det bekräftat från säkra källor! =)

Jag skulle vara tacksam om någon som äger en wagon kunde berätta lite vad det kan gå på med servicar o reparationer. Har ju hört att den ska va "dyr". Men det är ju relativt.
Läste i en tidningsartikel att kamremsbyte normalt kostar runt 6000 kr, stämmer det så
är det ju ändå rätt rimliga kostnader.

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » ons mar 20, 2013 21:32

Dyraste servicen på en L200:a på Mitsubishi går på mellan 14 och 16 lakan och en helt vanlig av billigaste slag går på 3 - 4 lakan.

Men det är en robust byggd bil och jag tror Pajero sport är lika robust den.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Peter68
Användare

Inlägg av Peter68 » lör mar 23, 2013 12:20

Jag kör själv en Wagon från 2001 och kan inget annat än rekommendera modellen. Visst är det en del kostnader men inget som sticker ut enligt min mening om man jämför med andra bilar. Köper du en 3,5 GDI tycker jag du omgående ska byta det mikrofilter som sitter i högtrycksbensinpumpen och installera ett extra bensinfilter i motorrummet. Detta lilla jäkla mikrofilter har en tendens att sättas igen med skumma driftstörningar som följd....byt och fröjdas över en silkeslen men råstark motor 8)
Pajero Wagon 3,5 GDI 2001

Theo4x4
Nybörjare

Inlägg av Theo4x4 » ons dec 18, 2013 21:05

Peter68 skrev:Jag kör själv en Wagon från 2001 och kan inget annat än rekommendera modellen. Visst är det en del kostnader men inget som sticker ut enligt min mening om man jämför med andra bilar. Köper du en 3,5 GDI tycker jag du omgående ska byta det mikrofilter som sitter i högtrycksbensinpumpen och installera ett extra bensinfilter i motorrummet. Detta lilla jäkla mikrofilter har en tendens att sättas igen med skumma driftstörningar som följd....byt och fröjdas över en silkeslen men råstark motor 8)
Tjena.
Första inlägget får bli detta :lol:
Jag kan bara hålla med,har en likadan :tumbup:
Nu kapar jag dessutom tråden här på första inlägget....men hur satte du dit det extra bränslefiltret?

Theo
Pajero Wagon 2001 GDI

Peter68
Användare

Inlägg av Peter68 » ons dec 18, 2013 21:54

Monterade ett lite grövre/större filter i metall istället för de sedvanliga små fjuttfiltren. Satte dit det mot batterihållaren och kopplade in det mot bränsleledningen som går precis bredvid....funkar kanon! :mrgreen:
Pajero Wagon 3,5 GDI 2001

Theo4x4
Nybörjare

Inlägg av Theo4x4 » ons dec 18, 2013 23:26

Något liknande detta?

http://s1189.photobucket.com/user/desco ... 7.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har bytt microfilter för andra gången nu...ville sätta dit ett extra filter men verkstan var lite motsträviga.Skippade du microfilter helt?Vad jag förstår så är högtryckspumpen jäkligt känslig för även lite skit,därför microfilter?
Vill dessutom byta filtret i tanken men där påstår verkstan att det är så fastrostat så de kommer inte få loss pumpen....utan vill byta hela tanken!Ska testa o få loss själv sen.

Hur långt har din gått förresten?Min slog över till 19000mil nyss,men känns som ny :D

Theo
Pajero Wagon 2001 GDI

PajeroSport1
Användare

Inlägg av PajeroSport1 » fre dec 20, 2013 6:49

Jag har ju tidigare på detta forumet vurmat inte så lite för just Pajero Sport! Förvisso bara baserat på ett enda exemplar som jag haft och har, men ändå.
Jag köpte min 2000 Bensinare ny, och har haft den mao i snart 14 år. Utan konkurrens den bästa bil jag någonsin haft!!!!! :jump:

Måste säga en enastående kvalitet på den bilen! I både stora drag som små detaljer. Har avverkat 22.000 mil nu. Har gjort all sk Service själv genom åren (nästan...), viket inte är direkt komplicerat. Oljeskift i motorn ca varje år, sen lite annat krafs. Skiftat olja i axlarna, bytt alla remmar, bromsskivor o belägg etc.

Den service jag lämnat in bilen för är skifte av kamremmen en gång, samt byte av oljan i automatlådan.

Kort kan jag sammanfatta dom dom "problem" som varit på senare år med bilen:

Tryckoljeröret till styrservot har det rostat hål på under kylaren!
Stålrören under bilen till värmebatteriet i baksätet har rostat av! (man tappar kylvattnet här! )
Bensinpåfyllningsröret till tanken helt upprostat
Bromsrören bak upprostade och bytta (skarvade!)
Bensinröret ut från tanken upprostat med läckage som följd

Det senaste nu e att tanken har rostat sönder, vilket tenderar att vara ett mkt stort problem.
Det finns inga begagnade tankar i hela Europa och en ny i Sverige kostar 14.000 spänn.
Kan köpas ny i Tyskland för ca 9.000 Kr Dock

När dessa bilar såldes som bäst för drygt 10 år sedan så var skatten ca 1000 kr per år för bensinaren och 10.000 per år för Dieseln. Detta innebär att 98% av dom som såldes i Sverige är bensinare. Lite synd men så är det. Bensinförbrukningen är HÖG! ca 1,3 liter /mil Kör man med ett ägg mellan pedalen och foten i ca 90 knyck kan man komma ner på 1 liter milen. Den höga förbrukningen har sin orsak i att nog motorn i sig är ganska törstig, men oxå att fyrhjulsdriften egentligen e konstant och framaxeln ligge i hela tiden. Det går inte att montera manuella nav etc fram.

ACn i min bil höll i nästan 14 år utan problem, men gav upp nu i höstas. Jag skall fixa den igen om jag först kan lösa detta med TANKEN :( ...
Väldigt många reserv/slit delar går nu att köpa från andra ställen än Mitsubishi till vettiga priser, dock inte allt!Inte en tank till exempel. Avgassystemet höll i 12 år, och här fick jag krypa till korset och köpa ett original i Sverige. Kostade 6.500 Kr. Surt! Men nu ser jag att Milner etc har alla delarna till helt andra priser idag.
Mitsibishi Pajero Sport, 3,0. 2000-2017
IZUSU Trooper 1984-1994

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » fre dec 20, 2013 9:14

Varför skulle man inte kunna montera manuella frihjulsnav?

PajeroSport1
Användare

Inlägg av PajeroSport1 » fre dec 20, 2013 9:28

Det går ju teoretiskt, men det är ingen ide då du ändå måste dra runt framaxlarna och differentialen fram hela tiden. Dessa ligger i konstant ingrepp i fördelningslådan. När man kopplar in fyrhjulsdriften är detta bara en splineshylsa som man kopplar in med vakuum actuator på höger framaxel/hjul.

Vitsen med manuella/automatiska frihjulsnav är ju att man kopplar ut framaxeln i både fördelningslådan samt i naven, varvid den står still och inte behöver dras runt.
På mina andra bilar har jag mätt ca 0,2 l/mil i förbrukning för att dra runt framaxeln, så här hade det funnits några Kr att spara.
IZUSU Trooper 1984-1994

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » fre dec 20, 2013 11:21

Det är ju däcken som drar runt framaxeln, stoppar du dit manuella nav så kommer allt att vara still när du har spaken i 2x4 läget och naven urkopplade.

Har det på min L200 och den likadant byggd som sporten.

PajeroSport1
Användare

Inlägg av PajeroSport1 » lör dec 21, 2013 12:04

Danne

Som jag skrev så är jag ju om inte helt, så 99% säker på att det inte är däcken som drar runt framaxeln, utan den ligger i konstant ingrepp från fördelningslådan. Som jag oxå skrev tidigare så är ju 4WD läget bara att man kopplar in höger framhjul med höger drivaxel via en vacuumstyrd splineshylsa. Jag har verkstadshandboken till Pajero Sport, men det är ingen sprängskiss på hur kugghjulen ligger i fördelningslådan i den tyvärr.

Jag tittade på nätet på begagnade axlar från L200, och de ser ut att ha samma vacumactuator på framaxeln som Pajero Sport, och borde ju ha samma funktion på fördelningslådan.

På pajero sport kan man ju koppla in fyrhjulsdriften när som helt upp till 100 km i timmen, vilket ju inte skulle gå om framkardanen stog still när man slog in den.

Det som stöder DIN teori är ju att det faktiskt säljs manuella frihjulsnav till L200 på olika ställen i världen. Dessa skulle ju vara funktionslösa på ett system där framkardanen dras med hela tiden via fördelningslådan.

Kanske någon annan som känner till 4WD systemet på Pajero SPort och L200 kan kasta ljus över detta?? Jag blev lite osäker när jag fick se att det faktiskt finns manuella nav även till L200.... :?:
IZUSU Trooper 1984-1994

nossrep
Användare

Inlägg av nossrep » sön dec 22, 2013 10:48

http://www.awdwiki.com/en/mitsubishi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar