Frågor angående ZJ93, NP249 och axlar på bilen?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad

Frågor angående ZJ93, NP249 och axlar på bilen?

Inlägg av no1_martin » mån apr 01, 2013 23:26

Har Precis förbaramat mig över en ZJ 93 Har endast kört hem bilen och sedan testat den en lite stund i ojämn terräng.

Fråga nummer ett är angående Fördelningslådan. Har Googlat och förstått att NP249 (har läst skylten och bilen har I6 Aut) har visko men hur kommer det sig att då jag kör Fulltime känns fördelningslådan helt öppen och då jag kör parttime Lo beter sig bilen som den är helt upplåst?

Fråga två. Om bilen är utrustad med Quadra Trac som det heter med NP249 om jag förstår rätt så har jag en Dana 30 fram och Dana 35 bak? Är det bara kronhjulsstorlek som skiljer då då båda har 27splines? och är diffarna vanliga öppna om bilen har Quadra Trac?

Mvh Martin
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Re: Frågor angående ZJ93, NP249 och axlar på bilen?

Inlägg av Lasse Suzican » mån apr 01, 2013 23:39

no1_martin skrev:.... har visko men hur kommer det sig att då jag kör Fulltime känns fördelningslådan helt öppen och .......
Därför att i det läget har du öppen mellandifferential, dvs det tillåts olika hastighet på fram och bakaxeln....
Detta läget använder du om du kör i 4WD-läge på underlag med bra grepp...
no1_martin skrev:...... och då jag kör parttime Lo beter sig bilen som den är helt upplåst?
I detta läget låses fram och bakaxeln ihop stumt.
Detta läget får enbart användas på halt underlag såsom snö, lera, sand och liknande...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

no1_martin
Rutinerad

Inlägg av no1_martin » tis apr 02, 2013 0:04

Lasse Suzican skrev:
no1_martin skrev:.... har visko men hur kommer det sig att då jag kör Fulltime känns fördelningslådan helt öppen och .......
Därför att i det läget har du öppen mellandifferential, dvs det tillåts olika hastighet på fram och bakaxeln....
Detta läget använder du om du kör i 4WD-läge på underlag med bra grepp...
no1_martin skrev:...... och då jag kör parttime Lo beter sig bilen som den är helt upplåst?
I detta läget låses fram och bakaxeln ihop stumt.
Detta läget får enbart användas på halt underlag såsom snö, lera, sand och liknande...
Ok det är så iaf då för googlar man på detta kan man lätt få för sig att det var först på NV249 96- som det blev så men du menar även min NP249 från 93 är helt upplåst då med. Det innebär att den fördelningslådan funkar hyffsat i skogen och jag kan koncentrera mig på diffarna i axlarna då. Tänker mig 33" eller ev 35"

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » tis apr 02, 2013 8:30

Innan 96 så låses det ihop med viscos kopplingen efter 96 så är det en mekanisk låsning. Så dfter 96 så är låsningen starkare och klarar mer stryk, ska du köra 33" så behöver du inte bry dig så mycket om axlarna, större än det så bör axlarna bytas ut då varken dana 30 eller 35 håller för 35" däck i skogen
Suzuki sj413

no1_martin
Rutinerad

Inlägg av no1_martin » ons apr 03, 2013 0:02

christian.p skrev:Innan 96 så låses det ihop med viscos kopplingen efter 96 så är det en mekanisk låsning. Så dfter 96 så är låsningen starkare och klarar mer stryk, ska du köra 33" så behöver du inte bry dig så mycket om axlarna, större än det så bör axlarna bytas ut då varken dana 30 eller 35 håller för 35" däck i skogen
Ja att de inte är några starka axlar är jag nog inföstådd med. Får köra lite försiktigt. Men att köra med öppna diffar farm och bak måste väll vara kass? Jag är rätt van vid "ett danaderivat" så som en budgetlösning tänkte jag använda slungdiffar från detta derivat om det är möjligt.

Angående viskon så antar jag att fördelningslådan då är helt öppen i fulltime och ihoplåst med viskon i parttime då?

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » ons apr 03, 2013 8:31

no1_martin skrev:
christian.p skrev:Innan 96 så låses det ihop med viscos kopplingen efter 96 så är det en mekanisk låsning. Så dfter 96 så är låsningen starkare och klarar mer stryk, ska du köra 33" så behöver du inte bry dig så mycket om axlarna, större än det så bör axlarna bytas ut då varken dana 30 eller 35 håller för 35" däck i skogen

Angående viskon så antar jag att fördelningslådan då är helt öppen i fulltime och ihoplåst med viskon i parttime då?
Helt rätt
Suzuki sj413

no1_martin
Rutinerad

Inlägg av no1_martin » ons apr 03, 2013 22:27

Sprang på ett par nya Kelly Safari DTR 35x12.5R15LT idag så nu kan väll axlarna hälsa hem direkt. :lol:

Om jag är snäppet över medelhändig :roll: borde jag inte då kunna ta isär min fördelningslåda och "spärra" viskon och på så sätt få allt jag vill ha i min fördelningslåda?

Men efter att tittat lite på dessa bilder tycker jag nog det verkar som om viskon är med lika mycket hela tiden?

http://www.masoncomputing.com/np249/

thomasv
Forumräv

Inlägg av thomasv » fre apr 05, 2013 20:45

christian.p skrev:
no1_martin skrev:

Helt rätt
På Np249 innan 96 är väl båda axlarna hela tiden ihoplåsta med viscon, enda skillnaden mellan hög och låg är väl just utväxlingen? Finns väl ingen mellandiff utan den uppgiften tar viscon hand om.
Sen på nyare ZJ används viscon bara på högväxeln och lågen är mekansikt ihoplåst.

Så har jag fattat det i alla fall, kom gärna med synpunkter!
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

Kolbäck
Nybörjare

Inlägg av Kolbäck » lör apr 06, 2013 10:46

NP 249 sitter i ZJ 93-95. Den har en differential som fördelar kraften lika mellan fram och bakaxel.
Drivningsförhållandet blir 50/50 alltså konstant fyrhjulsdrift "All weel drive".
I differentialen finns en diffbroms i form av en viscokoppling. Om något drivhjul, fram eller bak, tappar
fästet uppstår en varvtalsskillnad mellan axlarna och viscon aktiveras och bromsar (låser) diffen.
Samma sak på lågväxeln. Konstant fyrhjulsdrift med visco som diffbroms.

NV 249(new venture) sitter i ZJ 96-98. Den saknar differential. Istället är
bakaxeln direktdriven. Framaxeln är bara inkopplad med en viscokoppling. Drivningsförhållandet
blir 0/100 alltså 100% bakhjulsdrift. Om något bakjul tappar fästet uppstår en varvtalsskillnad mellan axlarna och viscon aktiveras och "kopplar in" framaxeln.
För att få fyrhjulsdrift med denna lägger man i lågväxeln. Då kopplas axlarna ihop mekaniskt.
(Låst 50/50).
Samma sak gäller NV 247 som sitter i WJ. Skillnaden är att viscon är utbytt mot en gerotorpump.
Jeep Grand Cherokee

thomasv
Forumräv

Inlägg av thomasv » lör apr 06, 2013 12:15

Kolbäck skrev:NP 249 sitter i ZJ 93-95. Den har en differential som fördelar kraften lika mellan fram och bakaxel.
Drivningsförhållandet blir 50/50 alltså konstant fyrhjulsdrift "All weel drive".
I differentialen finns en diffbroms i form av en viscokoppling. Om något drivhjul, fram eller bak, tappar
fästet uppstår en varvtalsskillnad mellan axlarna och viscon aktiveras och bromsar (låser) diffen.
Samma sak på lågväxeln. Konstant fyrhjulsdrift med visco som diffbroms.

NV 249(new venture) sitter i ZJ 96-98. Den saknar differential. Istället är
bakaxeln direktdriven. Framaxeln är bara inkopplad med en viscokoppling. Drivningsförhållandet
blir 0/100 alltså 100% bakhjulsdrift. Om något bakjul tappar fästet uppstår en varvtalsskillnad mellan axlarna och viscon aktiveras och "kopplar in" framaxeln.
För att få fyrhjulsdrift med denna lägger man i lågväxeln. Då kopplas axlarna ihop mekaniskt.
(Låst 50/50).
Samma sak gäller NV 247 som sitter i WJ. Skillnaden är att viscon är utbytt mot en gerotorpump.

Bra beskrivet! Jag hade fattat lite fel tydligen.
Men om jag förstår detta rätt så om viscon ger sig på den tidiga modellen så kan man alltså tappa drivningen på både hög och låg samtidigt, man kommer inte hem mao?

Eller att köra utan framkardan i den gamla modellen, då borde väl viscon försöka bromsa differentialen max så att kraften går till bakaxeln, men pajar den så står bilen still?

Hoppas jag fattar detta i alla fall!
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO

Kolbäck
Nybörjare

Inlägg av Kolbäck » lör apr 06, 2013 17:32

Om viscon pajar i den tidiga så funkar den likadant ialla fall.
Drivning på alla fyra genom differentialen.
Det man går miste om är diffbromseffekten.

Den tidiga kan inte köras utan främre kardan. Då bränner man vicon precis som du skriver.
Den senare lådan går att köra utan framkardan eftersom bakaxeln är direktdriven.
Jeep Grand Cherokee

thomasv
Forumräv

Inlägg av thomasv » lör apr 06, 2013 19:50

Kolbäck skrev:Om viscon pajar i den tidiga så funkar den likadant ialla fall.
Drivning på alla fyra genom differentialen.
Det man går miste om är diffbromseffekten.

Den tidiga kan inte köras utan främre kardan. Då bränner man vicon precis som du skriver.
Den senare lådan går att köra utan framkardan eftersom bakaxeln är direktdriven.
Tack för en utförlig beskrivning, jag har alltid trott att bakaxeln varit direktdriven på bägge modellerna.
Nu vet jag bättre!

Hoppas jag inte förstört tråden med mina frågor nu bara, men förhoppningsvis lärde du flera hur lådan verkligen fungerar!

Stort tack!
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO

Skriv svar