Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
mantajohan
- Forumräv
enligt mina nära och kära är jag duktig på att förklara hur saker och ting fungerar
jag är även duktig på teoretiska ämnen som
mattematik
fysik
naturkunskap
teknik
biologi
just nu ligger mina funderingar på att utbilda mig antingen till
naturkunskap/matte/fysik/biologi---Lärare
eller helikopterpilot
ska träffa studievägledare når jag hinner, ville bara se ifall nån annan har tips om liknande jobb som kan passa till en som mig
mvh/J
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
OBELIX
- OffroadGeek
En tjejkompis ville bli helikopterpilot, två år senare och 150.000 Kr fattigare gick hennes dröm i uppfyllelse. Sen blev det vidareutbildning på flermotorigt flyg- och nu sitter hon i nosen på en Boeing 737 och kör folk mellan Skavsta och Skottland. Totalt har nog hennes utbildning gått på runt 300.000 Kr.
Det är nog inte så svårt med jobb om satsar på flyget- men man får nog vara beredd på att flytta på sej och glömma allt vad 7-4 jobb heter.
Läraryrket är något jag inte skulle vilja jobba inom. Igår blev en lärare i Söderköping dömd för att ha misshandlat en elev, hela klassen "vittnade" om hur han tagit strupgrepp på killen så han nästan svimmade. Hur ska en domstol kunna göra en rättvis bedömning när en ensam lärare står till svars mot en hel skolklass- som efter domen "firar" att dom blivit av med en lärare.
Nä, satsa på helikopterpilot istället!
Vet du förresten vad propellern som sitter på taket av en helikopter har för funktion?
Kyla av piloten naturligtvis- du ska se så svett han blir om den stannar
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Hans_Delsbo
- Hemmastadd
-
Kontakt:
Jag pluggade till lärare förut, men hoppade av efter 3,5 år då jag började inse hur arbetssituationen såg ut.. Många av de som gick klart har nu gått vidare till andra jobb, eftersom lärare nu för tiden har en helt absurd arbetsbörda och press.
Min tremänning går helikopterpilot nu. Har har varit helikoptermek förut, och får lite hjälp med timmar på sitt gamla jobb. Men, 185 obligatoriska handledda flygtimmar á typ 2500 blir en hel del cash.
Han sa att ett klassiskt knep är att ta det i USA. Hälften så dyrt, hyfsat "enkelt" att få studerande-visa och en kul erfarenhet. Kan det vara nåt?
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
-
mantajohan
- Forumräv
de som tycker lärare e stressigt har ju aldrig testat färdtjänsttaxi.....
sen e det ju lika dåligt inom vården.... men båda får iallafall en lön som går att leva på....
flytta osv är ingen möjlighet så då är det bara o glömma helikopter/flyg direkt, jag vill ha ett jobb där jag kan vara hemma under högtider och inte som mitt nuvarande.....
-
snooker
- Hemmastadd
Hej!
Kan rekommendera helikopter som yrkesval om du har ork och pengar att starta din bana med!
Galet dyrt att bara få CPL på helikopter. samt de behörigheter som hör till med instrument och hängande last osv.
Men oavsett gällande flyg så är man i en liten, väldigt liten skara med entusiaster, för att oavsett väder var dag alltid kunna se på solen "On Top".
Vad jag menar med detta är att man har ett väldigt belönande arbete, men det kräver att man är något åt det galna hållet (gillar lite andra udda saker än än normal Svensson).
Vill man vara/åka hem senast 16,00 alla dagar i veckan ska man INTE söka till pilot. Vill man vara hemma ALLA lördagar och söndagar oavsett tid på året ska man INTE bli pilot!
Detta OAVSETT rotor eller fixtwing! Så är det bara!
Men till dess försvar om man orkar igenom nålsögat (att bli avlönad pilot). så har man en jäkligt bra lön och andra förmåner som ger sig naturligt, som avspeglar (belönar) hundåren när man väl är "klar" i yrket!
En liten information från mig som flugit några år, dock ej som avlönad pilot!
//Tjohej från mig!
"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
-
snooker
- Hemmastadd
Hans_Delsbo skrev:Jag pluggade till lärare förut, men hoppade av efter 3,5 år då jag började inse hur arbetssituationen såg ut.. Många av de som gick klart har nu gått vidare till andra jobb, eftersom lärare nu för tiden har en helt absurd arbetsbörda och press.
Min tremänning går helikopterpilot nu. Har har varit helikoptermek förut, och får lite hjälp med timmar på sitt gamla jobb. Men, 185 obligatoriska handledda flygtimmar á typ 2500 blir en hel del cash.
Han sa att ett klassiskt knep är att ta det i USA. Hälften så dyrt, hyfsat "enkelt" att få studerande-visa och en kul erfarenhet. Kan det vara nåt?
Ja det är sant (hälften så dyrt)!
Men det är inte överförbart till europeiska behörigheter i "yrket" rakt av!
Så det med hälften så dyrt är en sanning med halvkraftig modifikation, om man vill arbeta i Europa.
//Tjohej från mig!
"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
-
macke
- OffroadGeek
Är det sant att det är svårt att få jobb som pilot?
Hört på t.ex radio när dom hade killen som flugit trafikflyg i flera år utan behörighet som gäst, att nyutbildade piloter flyger utan lön för att få ihop flygtimmar.
TGB 13
-
trail340
- Forumräv
Om du vill ha ett 7-16 jobb med lediga helger så kan jag rekommendera ekonomiassistent.
Om du har lätt för data och matte så är det ett hyfsat bra betalt jobb, har man tur kan man få ett jobb där det är lite omväxlande arbetsuppgifter.
Annars så är det inte många jobb där man är ledig helgdagar, förutom förskola då eller vissa grenar inom bygg.
---------------------------
Daniel Sjöström
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
-
mantajohan
- Forumräv
snooker skrev:Hej!
Kan rekommendera helikopter som yrkesval om du har ork och pengar att starta din bana med!
Galet dyrt att bara få CPL på helikopter. samt de behörigheter som hör till med instrument och hängande last osv.
Vad jag menar med detta är att man har ett väldigt belönande arbete, men det kräver att man är något åt det galna hållet (gillar lite andra udda saker än än normal Svensson).
Vill man vara/åka hem senast 16,00 alla dagar i veckan ska man INTE söka till pilot. Vill man vara hemma ALLA lördagar och söndagar oavsett tid på året ska man INTE bli pilot!
Detta OAVSETT rotor eller fixtwing! Så är det bara!
ork har jag
pengar har jag inga

(därav viljan att skaffa ett yrke med lön som går att leva på)
jobba 7-16 är inget krav
att jobba 13 timmar utan rast och konstant krav på att göra det omöjliga vill jag slippa
att vara hemma varje lördag och söndag är inget krav
att jobba varannan helg ALLTID och varje storhelg vill jag slippa
smått udda och galen e jag absolut

-
mantajohan
- Forumräv
trail340 skrev:Om du vill ha ett 7-16 jobb med lediga helger så kan jag rekommendera ekonomiassistent.
Om du har lätt för data och matte så är det ett hyfsat bra betalt jobb, har man tur kan man få ett jobb där det är lite omväxlande arbetsuppgifter.
Annars så är det inte många jobb där man är ledig helgdagar, förutom förskola då eller vissa grenar inom bygg.
ekonomiassistent verkade intressant, kollade upp det och verkar vara en massa med skattelagar osv har ju svårt att läsa och förstå just sånt
tack endå
fler tips mottages gärna

-
HRC
- Rutinerad
trail340 skrev:Annars så är det inte många jobb där man är ledig helgdagar, förutom förskola då eller vissa grenar inom bygg.
Hur menar du nu? De allra flesta vanliga löntagare är ju lediga på helgdagar. Alltså inte bara lö-sö utan alla röda dagar under året, och dagen innan går man gärna hem efter lunch. Jag tänker då inte jobba första maj!
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
-
trail340
- Forumräv
Jobbat inom transport i 13 år och där jobbar en stor del årets alla dagar. Både chaufförer och lagerpersonal dessutom under dygnets alla tider. Handels är ju lika illa och sjukvården ska man inte tala om. Har även jobbat som golvläggare i några år och där var det nästan lika illa. Iofs så la jag industriellt och fick då passa på dom tider företagen kunde stänga produktionen. Brorsan jobbar som fönstermontör och jobbar varannan helg och även en del kvällar.
Har svårt och komma på yrken där inte helgarbete finns. Visserligen finns det företag inom alla yrkesgrupper där inte helgarbete förekommer men det beror mer på företager än yrket i sådant
Daniel Sjöström
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
-
macke
- OffroadGeek
Jobbar också inom transport och jag är ledig alla helgdagar

TGB 13
-
MattisH
- Guru
Arbetar som järnvägskonsult, En del ansvar men ändå anställd. Arbetar aldrig helger och ansvarar över min egen arbetstid fullt ut. Ganska bra betalt, med taket efter många år som anställd på ca 50000:- i dagens läge.. Efter 5 år varav 1½ föräldraledig ligger jag ca 20000:- från det.
Trivs väldigt bra!
-
mantajohan
- Forumräv
MattisH skrev:Arbetar som järnvägskonsult, En del ansvar men ändå anställd. Arbetar aldrig helger och ansvarar över min egen arbetstid fullt ut. Ganska bra betalt, med taket efter många år som anställd på ca 50000:- i dagens läge.. Efter 5 år varav 1½ föräldraledig ligger jag ca 20000:- från det.
Trivs väldigt bra!
hmmm vad gör man som en sådan?