A-traktor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
A-traktor
Jag hjälper nån med en A-traktor registrerad Volvo Valp, och idag väcktes tanken på att ta bort flaket helt och hållet på den. Orsaken är som vanligt rost och åter rost.
Så min fråga till er som kan sånt här: Kan man kapa av karossen bakom hytten och göra nya hyttfästen till ramen, och sedan rensa bort resten, för att sedan bygga ett "ovanpåliggande" flak mellan bakhjulen? Naturligtvis kommer vi i så fall att montera dit skärmar över bakhjulen och riktig belysning.
Vilka regler gäller för måtten på flaket? Nåt man behöver tänka på? Underkörningsskydd?
Jag frågar inte av byggnadstekniska skäl- men av juridiska skäl. Den är idag besiktad och godkänd som A-traktor i princip klar att åka med- men att laga all rost kommer ta ett år minst och tjejen som äger den vill ut och åka så fort som möjligt då hon just klarat kortet.
SKREV OBELIX
Så min fråga till er som kan sånt här: Kan man kapa av karossen bakom hytten och göra nya hyttfästen till ramen, och sedan rensa bort resten, för att sedan bygga ett "ovanpåliggande" flak mellan bakhjulen? Naturligtvis kommer vi i så fall att montera dit skärmar över bakhjulen och riktig belysning.
Vilka regler gäller för måtten på flaket? Nåt man behöver tänka på? Underkörningsskydd?
Jag frågar inte av byggnadstekniska skäl- men av juridiska skäl. Den är idag besiktad och godkänd som A-traktor i princip klar att åka med- men att laga all rost kommer ta ett år minst och tjejen som äger den vill ut och åka så fort som möjligt då hon just klarat kortet.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: A-traktor
Hej,
Dels ska den vara byggd så att det inte går att komma upp i högre hastighet än 30 km/ med den, dels får den bara göra 10 km/tim vid 2/3 av motorns max-varv på första växeln och så får den inte ha ett flak som kan lastas.
När jag ändrade min till traktor ringde vi och frågade till bilprovningen och transportstyrelsen gällande vissa frågor då just denna fråga om flaket, vi fick svaret att har man 4x4 får man "EJ" ha ett flak som får lastas, det är bara traktorer som endast har drivningen på bakaxeln som får ha ett "barlast" flak som går att lasta på, då detta får max vara 1.25 kvm.
Mvh The Royal
Dels ska den vara byggd så att det inte går att komma upp i högre hastighet än 30 km/ med den, dels får den bara göra 10 km/tim vid 2/3 av motorns max-varv på första växeln och så får den inte ha ett flak som kan lastas.
När jag ändrade min till traktor ringde vi och frågade till bilprovningen och transportstyrelsen gällande vissa frågor då just denna fråga om flaket, vi fick svaret att har man 4x4 får man "EJ" ha ett flak som får lastas, det är bara traktorer som endast har drivningen på bakaxeln som får ha ett "barlast" flak som går att lasta på, då detta får max vara 1.25 kvm.
Mvh The Royal

Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: A-traktor
Den är besiktad och godkänd idag. Spärrad på rätt sätt- men jag har byggt om lådan så hon kan köra på lågväxel och enbart bakhjulsdrift.
Så om jag skär ut en botten till "flaket" med måtten 90X90 i 30 mm:s plåt, sätter dit några lemmar men skippar lastsurrningsöglorna så borde det funka? Det står väl ingenstans hur tunn en plåt måste vara i reglerna? Den skulle då väga 194 Kg och ge ett bra tryck över bakaxeln, och utan lastsurrningsöglor så kan man ju inte lasta då lagen säger att man MÅSTE surra lasten.
Vad tror du om underkörningsskydd? Allt mellan hjulen försvinner med denna lösning.
SKREV OBELIX
Så om jag skär ut en botten till "flaket" med måtten 90X90 i 30 mm:s plåt, sätter dit några lemmar men skippar lastsurrningsöglorna så borde det funka? Det står väl ingenstans hur tunn en plåt måste vara i reglerna? Den skulle då väga 194 Kg och ge ett bra tryck över bakaxeln, och utan lastsurrningsöglor så kan man ju inte lasta då lagen säger att man MÅSTE surra lasten.
Vad tror du om underkörningsskydd? Allt mellan hjulen försvinner med denna lösning.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: A-traktor
Något om plåtarnas tjocklek finns ej med i reglerna, men blir det då det klassiska flaket då som du tänkt på?
Exempel:

Om du nu har "tagit" bort 4x4 och bara kör på 2x2 får man ha ett "barlastflak" som då max är 1.25 kvm.
Hur menar du med underkörningsskydd ?
Nån hasplåt? har du inget exempel på bild ?

Exempel:

Om du nu har "tagit" bort 4x4 och bara kör på 2x2 får man ha ett "barlastflak" som då max är 1.25 kvm.
Hur menar du med underkörningsskydd ?

Nån hasplåt? har du inget exempel på bild ?

Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: A-traktor
Man får alltid ha barlastflak oavsett drift!. paragraf 40
Däremot kan du vara tvungen att ha barlastflak på en 2x2. paragraf 39
Men läs igenom detta slipper folk gissa åt dig.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Barlastflak
39 § Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, skall den vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast.
Om A-traktorn har anordning för påhängsvagn, inräknas tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid be-räkning av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevik-ten skall dock minst 40% vila på drivhjulen.
40 § A-traktor får förses med barlastflak med en yta av högst 0,1 m2 per 100 kg tjänstevikt, dock högst 1,25 m2.
Motorhuv
Däremot kan du vara tvungen att ha barlastflak på en 2x2. paragraf 39
Men läs igenom detta slipper folk gissa åt dig.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Barlastflak
39 § Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, skall den vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast.
Om A-traktorn har anordning för påhängsvagn, inräknas tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid be-räkning av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevik-ten skall dock minst 40% vila på drivhjulen.
40 § A-traktor får förses med barlastflak med en yta av högst 0,1 m2 per 100 kg tjänstevikt, dock högst 1,25 m2.
Motorhuv
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Re: A-traktor
Förr sa tydligen lagen åxå att det bara behövde vara vara bromsar på 2st av hjulen så ett par stycken jag
känner tog helt enkelt å klippte röret rakt av till bakbromsarna och gjorde "rökmaskiner" av dom..
Men det kanske vi inte ska tipsa henne om..
Förr sa lagen max 1.25m2 och förbud på lock.
Men som tidigare kille länkade till och sa, säkrast å läsa direkt i paragraferna.
/R
känner tog helt enkelt å klippte röret rakt av till bakbromsarna och gjorde "rökmaskiner" av dom..


Men det kanske vi inte ska tipsa henne om..

Förr sa lagen max 1.25m2 och förbud på lock.
Men som tidigare kille länkade till och sa, säkrast å läsa direkt i paragraferna.
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

Re: A-traktor
Ser ut som krav på broms på alla hjulen, kanske man slipper på reservhjulet om dom är snäll den dagen. Står ingenstans i reglerna som jag kan se att det inte får täckas flaket...
Annars såg jag att man inte fick ha en larmanordning på en a-traktor,,,undra vad orsaken kan vara till det? Tycker nog att stöldlarm bör premieras i alla lägen.
Annars såg jag att man inte fick ha en larmanordning på en a-traktor,,,undra vad orsaken kan vara till det? Tycker nog att stöldlarm bör premieras i alla lägen.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: A-traktor
Tack alla för länkar och tips!
Med underkörningsskydd menar jag såna där "bräd-liknande" alu-profiler som måste sitta mellan hjul, tank och hytt på alla lastbilar numera.
Valpen måste i så fall ha en rejäl barlast, för tar man bort flaket så väger den bara vad bakhjul, tank + innehåll och bakaxel väger. Och med tanke på diffbromsen bak så kommer den att sladda redan på torr asfalt när man svänger i 30 pinn. Så ett flak av riktig plåt kommer göra susen och framför allt hålla bakhjulen kvar på backen när man bromsar.
SKREV OBELIX
Med underkörningsskydd menar jag såna där "bräd-liknande" alu-profiler som måste sitta mellan hjul, tank och hytt på alla lastbilar numera.
Valpen måste i så fall ha en rejäl barlast, för tar man bort flaket så väger den bara vad bakhjul, tank + innehåll och bakaxel väger. Och med tanke på diffbromsen bak så kommer den att sladda redan på torr asfalt när man svänger i 30 pinn. Så ett flak av riktig plåt kommer göra susen och framför allt hålla bakhjulen kvar på backen när man bromsar.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a