Kofångarbygget står tyvärr helt still just nu eftersom jag inte äger några borr till pelarborren (med morsekona). Inga hål -> ingen kofångare. Nu måste jag alltså få tag på såna borr. Tips någon? Som extra motivation så är i alla fall en 12000lbs vinsch med nylonlina på väg från polen!
Under tiden bestämde jag mig för att ta tag i höjningen av framvagnen.
Mitt första försök var att plocka av stötdämparna för att kunna hissa ner axeln och plocka loss spiralfjädrarna. Dessa bultar ville dock inte heller lossa... Hur brukar ni gå till väga när bultarna inte vill loss och det inte finns plats för vinkelslipen?
Sedan bestämde jag mig för att istället klämma ihop fjädrarna och trycka in en distans ovanför.. Eftersom jag inte hade några verktyg för att hålla ihop fjädrarna så tillverkade jag ett C av en gammal rostig skrotbit.
Domkraften satte jag sen under bakhjulet på motsatt sida så att jag bottnade fjädringen där fram. Sen var det bara att klämma in C:et i fjädern...
...för att sedan lyfta upp framänden så att axeln blir hängandes så långt ner som möjligt. Detta gjorde att jag fick 5cm fritt ovanför fjädern.
Kapade ett rör 55mm innerdiameter till 50mm längd och svetsade på tre "vingar" som var 25mm breda. Ikväll han jag inte lära mig pinn-svetsa, så det fick bli tigen. (Inte direkt ett TIG-proffs heller, men det börjar se vettigt ut?)
Sedan delade jag mitt verk på mitten...
och bankade på det ovanför fjädern så att jag kunde svetsa ihop den igen.
Blev lite högre där fram nu! Nu behöver den dock höjas där bak igen..
Vid ett läge inträffade dock det ofrånkomliga.. Eftersom jag inte har några pallbockar eller liknande så har jag staplat med vedträ, stubbar osv... Inte superstabilt, men vad gör man? När jag skulle lyfta upp den i nosen trillade trähögen som jag pallrat upp på domkraften så att bilen föll ett par dm och landade på domkraften med triangelstöttan som sitter under skärmkanten först. Detta gjorde att hela nosen på bilen böjdes (vilket syns när motorhuven är stängd) och då sprack glasfiberbalken ovanför grillen...

Tråkigt, men jag skall nog vara glad att det inte var min arm eller mitt huvud som var emellan...
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5