LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende

LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av Gustavsson » tis jul 23, 2013 11:27

Vilken funkar bäst jämfört med kostnad?
Jag står i startgropen att renovera min framaxel med lager och tätningar och funderar över en ersättare till min öppna diff.

Självklart vore en ARB ganska trevligt, men nackdelen med en sån kan jag tycka är att den är 100% öppen tills man låser den. Det innebär att man hinner tappa grepp, stanna och behöver börja om.
Jag är ganska inne på en truetrac/torsen då denna flyttar momentet direkt till det hjul som har bättre fäste så länge inte det andra hänger i luften. Dessutom verkar den snällare mot drivaxlar/knutar osv..

Har helsvetsat bak idag och visst driver det på bra men man får ju svängradie som en mindre färja.

Skulle vilja ha svar från er som kört flera av de här olika lösningarna och kan komma med lite personlig känsla för vad som fungerar. Fördelen med en truetrac är ungefär halva priset mot en ARB och man slipper kompressor och allt runtomkring...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

henke_99
4x4xnerd

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av henke_99 » tis jul 23, 2013 17:11

Jag har en detroit locker bak i blazern. (funkar väl ungefär som vilken automatisk locker som helst) Min upplevelse runt den är att den går bra att åka på vägen med, funkar nästan lika bra som en öppen diff. I skogen däremot så beter den sig nästan som en svetsad diff, skillnaderna som blir mellan axlarna när man svänger lägger på så pass moment på diffen att den ligger låst mest hela tiden. Så kör man bara i skogen tycker jag det är bortkastade pengar, man kan lika gärna svetsa diffen.

Jag såg nånstans en spärr liknande arb, fast den var som en diffbroms när den var upplåst. Antar att den spänner åt lamellerna så det låser när man aktiverar den, en bra fördel med det är att den dels går att låsa utan problem även medans man kör men framför allt att den alltid släpper så fort man avaktiverar den även om man svänger, en arb släpper ju inte så länge det ligger på mer belastning på ena hjulet.

Hittade dom på summit racing, tyvärr så finns dom inte till så många axlar. http://www.summitracing.com/search/depa ... geSize=100" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » tis jul 23, 2013 18:50

Har prövat det mesta men för en allroundbil med begränsad budget är truetrac riktigt bra fram. Bak kan man lika bra svetsa...

Fördelen med tt är dels att den sköter sig själv samt att den är snällare mot drivlinan. Nackdelen är vid extrem offroad då den nte låser helt.

Livet är fullt av kompromisser men tt är en ok sådan 8)
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Sami.b.
Hemmastadd

Inlägg av Sami.b. » tis jul 23, 2013 19:49

Jag hijackar tråden lite...
Har fått tag på en slungdiff som passar till min framaxel, hur verkar en sådan i skogen?
¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_

fax110
Användare

Inlägg av fax110 » ons jul 24, 2013 13:02

Sami.b. skrev:Jag hijackar tråden lite...
Har fått tag på en slungdiff som passar till min framaxel, hur verkar en sådan i skogen?
en så kallad slungdiff brukar bestå av en lamelldiff med en slunganordning som släpper lös diffen om man kommer över en viss hastighet,

alltså upp till t.ex. 40km/h har du en lamell diffad axel och efter 40 har du en öppen diff.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » lör jul 27, 2013 17:40

Gustavsson skrev: Självklart vore en ARB ganska trevligt, men nackdelen med en sån kan jag tycka är att den är 100% öppen tills man låser den. Det innebär att man hinner tappa grepp, stanna och behöver börja om.
Eller så lägger du i den i förebyggande syfte när du närmar dig ett besvärligt hinder.
fax110 skrev:
Sami.b. skrev:Jag hijackar tråden lite...
en så kallad slungdiff brukar bestå av en lamelldiff med en slunganordning som släpper lös diffen om man kommer över en viss hastighet,

alltså upp till t.ex. 40km/h har du en lamell diffad axel och efter 40 har du en öppen diff.
När det gäller Cheva iaf så syftar slungdiff på att lamellerna trycks ihop först när ena hjulet snurrar med en viss hastighet mer än det andra (runt 10km/h har jag för mig).
Då slungas ett par vikter ut och ökar trycket på lamellerna.
Det kan ge rätt stygga chockbelastningar på drivaxlarna, så jag skulle nog inte rekomemendera den till en klenare axel.
Men det finns även en annan slunga i dem som inaktiverar diffbromsen vid högre hastigheter som du säger.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör jul 27, 2013 18:08

Grottulf skrev:När det gäller Cheva iaf så syftar slungdiff på att lamellerna trycks ihop först när ena hjulet snurrar med en viss hastighet mer än det andra (runt 10km/h har jag för mig).
Det kan ge rätt stygga chockbelastningar på drivaxlarna, så jag skulle nog inte rekomemendera den till en klenare axel.
Har en sån i subban, ska man manöverera ut nånstans o ena hjulet tappar fäste så är det bara att gasa lätt, pang säger det då och spärren är låst... Alldeles för brutalt för min smak, men funkar på en så pass grov axel när man håller sig till att gasa lätt innan den har låst.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » lör jul 27, 2013 19:23

Säger som Grottulf, lägg i den innan om du tror att det behövs??

För mig har det alltid funkat att lägga i spärren/spärrarna, aldrig behövt börja om.
TGB 13

steedv
Användare

Inlägg av steedv » sön jul 28, 2013 11:04

jag har kört med Aussie locker i dana 35 bak i fyra år och det har varit problem fritt , satte i en i framaxeln dana 30 för ett år sedan och det funkar kanon bra i min Jeep , sen är ju frågan hur man använder sin jeep ..... jag kör 90% skog o sten .
På landsväg så kör jag bara bakhjulsdrift och visst "tickar" det när den kuggar över vid skarp sväng på asfalt, men det kan jag leva med , med tanke på priset : ca. 3400:- st , busenkel montering ca en timme per axel å då behöver man inte vara ett tekniskt snille heller .

är man ute efter att landsvägs crusa ,,,,,ja då behöver man ingen diff spärr .

funkar genom att totalt låsa upp axeln vid belastning sköter sig själv och ligger i tills man släpper av på gasen , har inte kört av drivaxlar eller knutar , har funkat för mina behov .

Men smaken är som baken , delad :jump:

yota
Forumräv

Inlägg av yota » sön jul 28, 2013 16:07

Grottulf skrev:
Gustavsson skrev: Självklart vore en ARB ganska trevligt, men nackdelen med en sån kan jag tycka är att den är 100% öppen tills man låser den. Det innebär att man hinner tappa grepp, stanna och behöver börja om.
Eller så lägger du i den i förebyggande syfte när du närmar dig ett besvärligt hinder.
:tumbup:
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Sami.b.
Hemmastadd

Inlägg av Sami.b. » tor aug 01, 2013 23:36

henke_99 skrev:
Grottulf skrev:När det gäller Cheva iaf så syftar slungdiff på att lamellerna trycks ihop först när ena hjulet snurrar med en viss hastighet mer än det andra (runt 10km/h har jag för mig).
Har en sån i subban, ska man manöverera ut nånstans o ena hjulet tappar fäste så är det bara att gasa lätt, pang säger det då och spärren är låst... Alldeles för brutalt för min smak, men funkar på en så pass grov axel när man håller sig till att gasa lätt innan den har låst.
ok, så den smäller i, likt en "lunchbox-diff"?
Sitter ju slung på vissa 7/940 bilar?
¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » fre aug 02, 2013 9:44

Nja, smällen blir väl mer av det oerhört plötsliga låsandet av det spinnande hjulet. (precis som allt annat som plötsligt bromsas kraftigt/plötsligt)

Ska man jämföra det med om man använder en arb så motsvarar det väl ungefär att man inte kopplar in spärren förrän det har börjat slira, utan sen kopplar in den utan att man släpper gasen.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre aug 02, 2013 10:21

Sami.b. skrev: ok, så den smäller i, likt en "lunchbox-diff"?
Nej, en lunch-box locker (eller Detroit-locker) är låsta hela tiden förutom när man släpper på gasen, för då tillåts det yttre hjulet att snurra fortare.
Det kan bli lite svagt knäppande då.
Det kanske kan smälla till lite när man gasar sig ur en kurva, men den ska egentligen vara ganska tyst.
Min är det iaf.

Volvos slung-diff är av samma typ som Chevas.

Ronnie79
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Ronnie79 » sön aug 04, 2013 10:54

Jag har testat Aussie Locker i bakaxeln på 2st Land Cruiser några tusen mil till Afrika.

Den är helt låst så länge du inte svänger obelastat (rullar) t.ex. runt ett gathörn, då släpper den taget om det inre hjulet och låter klick, klick, klick vilket jag inte har några problem att leva med.
Belastar du så låser den även i skarpa kurvor. Problemet är i gränslandet mellan, t.ex. motorbroms, lite gas och växlingar, då kan det klonka och smälla duktigt i drivlinan!

Det var också detta som skördade flertalet drivaxlar, nav och navbultar på båda våra Land Cruisers. Infästningen med bultarna mellan drivaxel och nav höll inte för påfrestningarna.

Funkar lite bättre på en automat då den frikopplar när man släpper gasen. Diffbroms / lamelldiff är en smidig kompromiss mellan öppen och låst men räcker inte alltid till.

Har du 9500kr till en riktig ARB spärr så hade jag inte tvekat en sekund! :tumbup:
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!

fax110
Användare

Inlägg av fax110 » sön aug 04, 2013 12:30

Grottulf skrev:
Sami.b. skrev: ok, så den smäller i, likt en "lunchbox-diff"?
Volvos slung-diff är av samma typ som Chevas.
volvos slung diff fungerar som jag förklarade längre upp i tråden... lammel diffat till 0-40 km/h och 100% öppet efter det.

Skriv svar