Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Skönt att höra! Man behöver inte göra reggbesiktning trots att man ändrat totallängden osv på bilen?
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Bilprovningen kommer inte godkänna att rören från bågen går över lamporna.
I aim to misbehave
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Borde väll gå å lösa med några lampor från swedol som man sätter på bågen under besiktningen?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Ni syftar på körriktningsvisarna? Hoppas att det räcker med ett par lösa på bågen, annars blir det problem..
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
squiz3r skrev:
Har ni några bra knep för att böja tunnare rör utan rätt verktyg?
// Daniel
fyll rören med sand och täpp igen ändarna, sen värmer du och använder din rigg.
Suzuki sj413
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Hallå! Nu var det ett tagsedan jag skrev något här, men det betyder inte att det inte har hänt något; tvärt om. Jag har haft fullt upp dag och natt så jag har inte hunnit uppdatera.
Vi börjar där jag slutade. Plockade av kofångaren.

Helsvetsade allt.. Det blev TIG på de flesta rören där det syns mest, sen blev det pinne här och var.

Började kapa till infästningsbalkarna så att de lutar lite uppåt och blev runda på slutet.


Borrade 13mm hål i dem för schacklar. Min borrmaskin orkade faktiskt utan större problem, men ett och ett halvt hål så var batteriet slut...
Tog en makita skruvdragare sen av lite dyrare modell, oj vilken skillnad. Sån skulle man haft

den ena sidan hade jag kapat av för mycket på så det blev för lite gods kvar utanför hålet. Bara att kapa ut en bit och svetsa tillbaks..

svetsade 5mm stålplattor innanför hörnrören. Dels för utseendet men framförallt för att göra dem stabilare vid ev kollisioner.

Även slutbitarna på rören fick bli i 5mm plåt.




Eftersom jag inte har något bakstycke på kofångaren satte jag en gumiduk framför tvärbalken på bilen för att dölja den och slangarna till aut.låde kylaren.

Kofångaren blev svartmålad.


Penslade den med hammarlack. Visserligen sjuuukt dyr, 150kr för 2,5dl. Men snygg blir den och en 2,5dl burk räckte till 2-lager på hela kofångaren + att det blev lite kvar. Verkar hålla riktigt bra också.

sedan kom kofångaren på plats!


Som jag skrev i min expeditionstråd (länk längre ner) så var jag och impulsköpte mig ett gammalt taktält. Eftersom tiden alltid är en bristfaktor (och jag hade inget stål hemma) fick jag bygga ihop ett temporärt takräcke i trä.

Taktältet på plats.

Eftersom vi skulle köra nattorientering tog jag tag i min ljusramp och drog klart alla kablar där samt drog kablar genom torpedväggen.


Min 12v-24v omvandlare ligger tydligen kvar i skåne, för här är den inte.. Så jag fick göra en temporär lösning till arbetsbelysningen med ett extra 7Ah blybatteri. en 2-polig 2-läges strömbrytare kopplar om så att när den är på ON så är det lilla batteriet seriekopplat med bilens. Man har då ca 60 minuter drifttid (med fyra 35W lampor) innan det lilla batteriet är slut. När man slår om strömbrytaren till OFF så kopplas lamporna bort och batteriet parallellkopplas med bilens så att det laddas upp igen. Om någon är intresserad så kan jag lägga upp ett kopplingsschema.

Sjukt bra ljus i dessa 35w xneonlamporna. (lite koncentrerad ljusbild dock om ni frågar mig)

Sen beslöt jag mig för att ha med cykeln på semestern och upptäckte då att alla cykelhållare var kvar i Skåne. Så jag fick slänga ihop en egen. Började med ett fäste i takräcket.

och sedan byggde jag en träkonstruktion som man trär över dragkroken och sedan sätter fast i takräcket med ett spännband.


Cykeln på plats.


Slängde ihop ett massonittak till tältet så att grenar osv inte skulle peta sönder tyget när jag kör i terräng..


Fixade kablage till två extra arbetsbelysningar där bak..

Klart. Dock dog den ena lampan där fram..
Har inte hunnit undersöka varför, om det är lampan som är trasig eller om det är någon kabel.

Efter att ha kollat väderprognosen bestämde jag mig för att impregnera taket så jag inte skulle bli blöt..


De gamla gummibanden på taktältet var också dåliga efter alla år, så jag tog en lång elastisk lina (finns i järnaffärer eller båtbutiker) och drog slalom genom hålen. S-krokar (slaktarkrokar?) fick hålla fast gummibanden när man kör.

Sen åkte jag på semester. Tråd finns här: LÄNK

Semestern avslutades på Ren Väg Offroad meet i borås.


Här var jag garanterat den som hade minst däck av alla! (Möjligtvis någon husvagn som hade mindre
)

Fantastiskt kul terräng var det! Mycket utmanande ställen och ett enormt område!


Nattorienteringen var riktigt kul! Här hade jag äntligen lyckats vinscha mig fram till nummer 11. Klockan var väll runt halv två också, så det var ORDENTLIGT sönderkört
Fick nog flytta vinschen mellan 10-15 träd innan jag kom tillräckligt nära trädet så det tog sin goda tid...

På vägen ut igen så dog batteriet, så jag fick ligga i friläge och värva den till 3000rpm för att motorn inte skulle dö när jag körde igång vinschen. Men ut kom jag tillslut.


Var är hjulet??


Sen var det tipsrunda dagen efter. Den lätta versionen var inte direkt lätt men den gick att ta sig igenom utan problem. Ganska lagom alltså!

Efter tipsrundan var det frikörning. Efter en stund körde jag upp för en brant klippa som försvann under min motorhuv. Så jag gick ut och inspekterade. "Näääeee, här kan man inte köra oavsett vad man har för bil...!". Sen växte djävulshornen fram i pannan på mig. "Fast det är ju klart, allt går ju om man bara vill tillräckligt mycket..."

Här är en film där jag sakta men säkert (Ok, ganska osäkert... Jag var sjuuukt nära att rulla runt i sidled efter att kameran stängt av sig (minnet blev fullt
)) tar mig ner för klippan.
http://www.youtube.com/watch?v=fd-VxPxi8m8
Efter klippan var det en rasbrant ner där man var tvungen att köra slalom mellan stena och träd. Normalt sett hade jag tyckt att denna var sinnesläskig, men efter adrenalinkicken från att kört ner för de branta klippavsatserna så tappade jag lite koncentrationen. Här genade jag för mycket runt en rot vilket gjorde att ena bakhjulet hoppade ner för ett ca 60cm högt lodrät fall. Bilen landade på dragkroken vilket gjorde att balkarna som går längst med hela bilen bröts av precis bakom bakhjulen.. Då var det bara bensintanken kvar mellan bilen och roten. Och ja, efter detta var det inte mycket kvar av den heller. Bensinen rann ut i en cirka 1cm tjock stråle... Snabbt körde jag ner i ett hål för att luta bilen så att de flesta sprickorna skulle komma så högt upp som möjligt, men det gjorde ingen större nytta eftersom tanken var halvfull. Sån tur var så kom en annan kille vandrandes i närheten så jag började hojta och vifta. Medan jag kastade diskbaljor och kastruller under bilen så hämtade han hjälp. 20 liter bensin samlade vi upp. resterande som sugits upp i jorden grävdes upp och absorb spreds ut.

Snart dök den enorma svarta land cruisern från Olerum offroaders upp. Utrustade med allt en offroader kan drömma om hjälpte dem mig att hissa upp bilen så att vi kunde tömma ut den sista bensinen. Med den ute bogserade de ut mig till den platta grusplanen. Att köra med en såhär låg cherokee mellan 30-50cm höga stenbumlingar var inga problem, men att bli bogserad utan servostyrning eller möjlighet att ta det lugnt, det var en annan femma. Lätt som en vante släpades jag helt enkelt över de flesta stenar, men allt höll
Väl ute på grusplanen vinschade de upp mig på en stor stock så att jag kunde komma åt tanken. Efter att ha lossat på plastskyddet uppdagade en mängd sprickor sig.. Funderingarna gick på att försöka använda en reservdunk som tank för att ta sig hem, men detta försvårades av att bensinpumpen sitter inne i tanken. Den välutrustade toyota land cruisern hade också med sig kemisk metall, den modellen som är en korv som man knådar ihop. Denna kletade de ut över min tank, och sim-sallabim så var det tätt. Ja, efter andra lagningen så droppade det minimalt i alla fall. Efter en lång dag körde jag tillbaks till campingen, pallrade upp mig på en sten så att det slutade droppa och gick till sängs. (Efter att ha lagat mat en bra bit ifrån bensintanken). Dagen efter körde jag hemåt. Tankade 15 liter först, men efter bara fyra mil fick jag soppatorsk... ett nytt hål hade uppdagat sig och jag insåg varför så många bilar tutat på mig.. Hålet tätades med en disktrasa och ett spännband så körde jag vidare hemåt
Nu ska alltså bensintanken bytas. Jag tänker lägga den uppe i bagaget så att jag inte råkar ut för samma sak igen.. Frågan nu är vad för tank jag skall ha. En originaltank har ju sjukt osmidig form för att ha inne i bilen. Funderar på antingen en fuelcell i aluminium eller en plasttank för båtar, typ denna: http://www.byggplast-batprylar.se/Motor ... _PLAST_42L
Två frågor: Måste tanken vara CE-märkt eller ha annat godkännande?
Hur löser man det med att pumpen nu sitter i tanken? Köpa någon inline-pump eller bygga om tanken så att min nuvarande insats passar?
Tacksam för snabba svar eftersom jag gärna vill till HighChaperall offroad meet!
/Daniel
Vi börjar där jag slutade. Plockade av kofångaren.

Helsvetsade allt.. Det blev TIG på de flesta rören där det syns mest, sen blev det pinne här och var.

Började kapa till infästningsbalkarna så att de lutar lite uppåt och blev runda på slutet.


Borrade 13mm hål i dem för schacklar. Min borrmaskin orkade faktiskt utan större problem, men ett och ett halvt hål så var batteriet slut...



den ena sidan hade jag kapat av för mycket på så det blev för lite gods kvar utanför hålet. Bara att kapa ut en bit och svetsa tillbaks..

svetsade 5mm stålplattor innanför hörnrören. Dels för utseendet men framförallt för att göra dem stabilare vid ev kollisioner.

Även slutbitarna på rören fick bli i 5mm plåt.




Eftersom jag inte har något bakstycke på kofångaren satte jag en gumiduk framför tvärbalken på bilen för att dölja den och slangarna till aut.låde kylaren.

Kofångaren blev svartmålad.


Penslade den med hammarlack. Visserligen sjuuukt dyr, 150kr för 2,5dl. Men snygg blir den och en 2,5dl burk räckte till 2-lager på hela kofångaren + att det blev lite kvar. Verkar hålla riktigt bra också.

sedan kom kofångaren på plats!


Som jag skrev i min expeditionstråd (länk längre ner) så var jag och impulsköpte mig ett gammalt taktält. Eftersom tiden alltid är en bristfaktor (och jag hade inget stål hemma) fick jag bygga ihop ett temporärt takräcke i trä.

Taktältet på plats.

Eftersom vi skulle köra nattorientering tog jag tag i min ljusramp och drog klart alla kablar där samt drog kablar genom torpedväggen.


Min 12v-24v omvandlare ligger tydligen kvar i skåne, för här är den inte.. Så jag fick göra en temporär lösning till arbetsbelysningen med ett extra 7Ah blybatteri. en 2-polig 2-läges strömbrytare kopplar om så att när den är på ON så är det lilla batteriet seriekopplat med bilens. Man har då ca 60 minuter drifttid (med fyra 35W lampor) innan det lilla batteriet är slut. När man slår om strömbrytaren till OFF så kopplas lamporna bort och batteriet parallellkopplas med bilens så att det laddas upp igen. Om någon är intresserad så kan jag lägga upp ett kopplingsschema.

Sjukt bra ljus i dessa 35w xneonlamporna. (lite koncentrerad ljusbild dock om ni frågar mig)

Sen beslöt jag mig för att ha med cykeln på semestern och upptäckte då att alla cykelhållare var kvar i Skåne. Så jag fick slänga ihop en egen. Började med ett fäste i takräcket.

och sedan byggde jag en träkonstruktion som man trär över dragkroken och sedan sätter fast i takräcket med ett spännband.


Cykeln på plats.


Slängde ihop ett massonittak till tältet så att grenar osv inte skulle peta sönder tyget när jag kör i terräng..


Fixade kablage till två extra arbetsbelysningar där bak..

Klart. Dock dog den ena lampan där fram..




Efter att ha kollat väderprognosen bestämde jag mig för att impregnera taket så jag inte skulle bli blöt..


De gamla gummibanden på taktältet var också dåliga efter alla år, så jag tog en lång elastisk lina (finns i järnaffärer eller båtbutiker) och drog slalom genom hålen. S-krokar (slaktarkrokar?) fick hålla fast gummibanden när man kör.

Sen åkte jag på semester. Tråd finns här: LÄNK

Semestern avslutades på Ren Väg Offroad meet i borås.


Här var jag garanterat den som hade minst däck av alla! (Möjligtvis någon husvagn som hade mindre


Fantastiskt kul terräng var det! Mycket utmanande ställen och ett enormt område!


Nattorienteringen var riktigt kul! Här hade jag äntligen lyckats vinscha mig fram till nummer 11. Klockan var väll runt halv två också, så det var ORDENTLIGT sönderkört


På vägen ut igen så dog batteriet, så jag fick ligga i friläge och värva den till 3000rpm för att motorn inte skulle dö när jag körde igång vinschen. Men ut kom jag tillslut.


Var är hjulet??



Sen var det tipsrunda dagen efter. Den lätta versionen var inte direkt lätt men den gick att ta sig igenom utan problem. Ganska lagom alltså!

Efter tipsrundan var det frikörning. Efter en stund körde jag upp för en brant klippa som försvann under min motorhuv. Så jag gick ut och inspekterade. "Näääeee, här kan man inte köra oavsett vad man har för bil...!". Sen växte djävulshornen fram i pannan på mig. "Fast det är ju klart, allt går ju om man bara vill tillräckligt mycket..."

Här är en film där jag sakta men säkert (Ok, ganska osäkert... Jag var sjuuukt nära att rulla runt i sidled efter att kameran stängt av sig (minnet blev fullt

http://www.youtube.com/watch?v=fd-VxPxi8m8
Efter klippan var det en rasbrant ner där man var tvungen att köra slalom mellan stena och träd. Normalt sett hade jag tyckt att denna var sinnesläskig, men efter adrenalinkicken från att kört ner för de branta klippavsatserna så tappade jag lite koncentrationen. Här genade jag för mycket runt en rot vilket gjorde att ena bakhjulet hoppade ner för ett ca 60cm högt lodrät fall. Bilen landade på dragkroken vilket gjorde att balkarna som går längst med hela bilen bröts av precis bakom bakhjulen.. Då var det bara bensintanken kvar mellan bilen och roten. Och ja, efter detta var det inte mycket kvar av den heller. Bensinen rann ut i en cirka 1cm tjock stråle... Snabbt körde jag ner i ett hål för att luta bilen så att de flesta sprickorna skulle komma så högt upp som möjligt, men det gjorde ingen större nytta eftersom tanken var halvfull. Sån tur var så kom en annan kille vandrandes i närheten så jag började hojta och vifta. Medan jag kastade diskbaljor och kastruller under bilen så hämtade han hjälp. 20 liter bensin samlade vi upp. resterande som sugits upp i jorden grävdes upp och absorb spreds ut.

Snart dök den enorma svarta land cruisern från Olerum offroaders upp. Utrustade med allt en offroader kan drömma om hjälpte dem mig att hissa upp bilen så att vi kunde tömma ut den sista bensinen. Med den ute bogserade de ut mig till den platta grusplanen. Att köra med en såhär låg cherokee mellan 30-50cm höga stenbumlingar var inga problem, men att bli bogserad utan servostyrning eller möjlighet att ta det lugnt, det var en annan femma. Lätt som en vante släpades jag helt enkelt över de flesta stenar, men allt höll



Nu ska alltså bensintanken bytas. Jag tänker lägga den uppe i bagaget så att jag inte råkar ut för samma sak igen.. Frågan nu är vad för tank jag skall ha. En originaltank har ju sjukt osmidig form för att ha inne i bilen. Funderar på antingen en fuelcell i aluminium eller en plasttank för båtar, typ denna: http://www.byggplast-batprylar.se/Motor ... _PLAST_42L
Två frågor: Måste tanken vara CE-märkt eller ha annat godkännande?
Hur löser man det med att pumpen nu sitter i tanken? Köpa någon inline-pump eller bygga om tanken så att min nuvarande insats passar?
Tacksam för snabba svar eftersom jag gärna vill till HighChaperall offroad meet!
/Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Kul att du vågade prova med en nästan original XJ. Om du gillar expeditionslivet så kanske det inte är så bra med en tank i bagaget? Dels för att det stjäl plats men även för brandrisken? Om du är orolig att slå sönder tanken igen så hade jag gjort ett kraftfullare skydd under tanken. Du verkar ju veta hur en svets fungerar så det är ju inga konstigheter för dig 
Jag googlade lite snabbt men hittade inga ritningar. Kanske använde fel sökord. Men det är ett tips. Googla på engelska typ "skid plate XJ drawing" så hittar man till slut måtten från någon som gjort en hasplåt till tanken
Nägon här på forumet som kanske har gjort en?
Får du bara tag på mått och kan göra en enklare skiss/ritning så finns det gott om folk här på forumet som kan skära till det med tex laser eller vatten.
En länk till en som gjort en hasplåt, dock inga mått.
http://www.jeepforum.com/forum/f11/97-x ... id-366502/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag googlade lite snabbt men hittade inga ritningar. Kanske använde fel sökord. Men det är ett tips. Googla på engelska typ "skid plate XJ drawing" så hittar man till slut måtten från någon som gjort en hasplåt till tanken

Får du bara tag på mått och kan göra en enklare skiss/ritning så finns det gott om folk här på forumet som kan skära till det med tex laser eller vatten.
En länk till en som gjort en hasplåt, dock inga mått.
http://www.jeepforum.com/forum/f11/97-x ... id-366502/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Du får inte ha tanken i samma utrymme som man sitter i. Måste vara en brandvägg emellan, samt får inte påfyllningen vara i bilen, den ska vara utanför... detta alltså om du tänkt besikta den 
Edit; Slänger in en länk till min pajero jag böt tank på som ett exempel på hur du kan göra...
viewtopic.php?f=15&t=29150" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit; Slänger in en länk till min pajero jag böt tank på som ett exempel på hur du kan göra...
viewtopic.php?f=15&t=29150" onclick="window.open(this.href);return false;
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Att slänga ihop en hasplåt under tanken är ju inga problem, men däremot att kunna lita till 100% på den? Känns som att man måste ha väldigt tjock plåt för att den ska hålla för en sådan här stöt.
Ett annat alternativ kanske hade varit att hitta någon plasttank som passar i orginalutrymmet och sedan ha en hasplåt under den. Skulle hasplåten böjas in så håller tanken ändå.
Men det hade varit väldans trevligt att få upp frigången där bak. Tänkte fixa dragkroksbalken så att jag har den bortplockat och bara skruvar fast den när jag ska dra släp. Men det kanske inte är lagligt?
Ett annat alternativ kanske hade varit att hitta någon plasttank som passar i orginalutrymmet och sedan ha en hasplåt under den. Skulle hasplåten böjas in så håller tanken ändå.
Men det hade varit väldans trevligt att få upp frigången där bak. Tänkte fixa dragkroksbalken så att jag har den bortplockat och bara skruvar fast den när jag ska dra släp. Men det kanske inte är lagligt?
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Här kan man se hur balken har knäckts precis bakom hålet där påfyllnadsrören går igenom.

Plockade bort den gamla tanken..

Bort med påfyllnadsmunstycket. Denna får monteras högre upp sen eftersom tanken kommer ligga betydligt högre upp.

Efter några timmars jobb hade jag lyckats få bort golvet som jag nyligen så noggrant lade in...

När jag ändå håller på passade jag på att kapa upp hjulhuset lite. Jag började med att ta bort skärmbreddarna, sen kapade jag av 2cm och gjorde snitt inåt i alla kurvor. Efter det böjde jag in plåten så att jag fick en mjuk böjd kant utåt. Detta ökade utrymmet ca 7 cm uppåt!

Även skärmen bakom bakhjulet fick ryka. Lättare att komma åt o bygga nya balkar och upphängning till bladfjädrarna men framför allt kommer de aldrig ta i när jag kör terräng igen. Ska bli en rejäl kofångare som går in under dem också.

Börjar bli tomt. Jag tar bort all plåt och alla balkar i bagageutrymmet, i alla fall allt bakom balken som dämparna sitter i, och bygger nytt av kraftiga fyrkantsrör. Tanken är att balkarna får bli helt bärande denna sista biten så kan jag bara skruva fast ett golv i dem. Kommer besiktningsgubben att klaga om balkarna inte sitter lika dant som innan? De två stora får sitta på samma plats i alla fall eftersom dragkroken kommer vara bultad i dessa.

Eftersom jag bygger nya fästen till bladfjädrarna här bak också så kommer jag sänka fästet 1,5 tum och förlänga schakeln 1,5 tum samtidigt. Kommer ge 3" i bakkant av fjädern och därav 1,5" vid axeln.

Nu skall kapandet fortsätta!
Mvh. Daniel

Plockade bort den gamla tanken..

Bort med påfyllnadsmunstycket. Denna får monteras högre upp sen eftersom tanken kommer ligga betydligt högre upp.

Efter några timmars jobb hade jag lyckats få bort golvet som jag nyligen så noggrant lade in...

När jag ändå håller på passade jag på att kapa upp hjulhuset lite. Jag började med att ta bort skärmbreddarna, sen kapade jag av 2cm och gjorde snitt inåt i alla kurvor. Efter det böjde jag in plåten så att jag fick en mjuk böjd kant utåt. Detta ökade utrymmet ca 7 cm uppåt!

Även skärmen bakom bakhjulet fick ryka. Lättare att komma åt o bygga nya balkar och upphängning till bladfjädrarna men framför allt kommer de aldrig ta i när jag kör terräng igen. Ska bli en rejäl kofångare som går in under dem också.

Börjar bli tomt. Jag tar bort all plåt och alla balkar i bagageutrymmet, i alla fall allt bakom balken som dämparna sitter i, och bygger nytt av kraftiga fyrkantsrör. Tanken är att balkarna får bli helt bärande denna sista biten så kan jag bara skruva fast ett golv i dem. Kommer besiktningsgubben att klaga om balkarna inte sitter lika dant som innan? De två stora får sitta på samma plats i alla fall eftersom dragkroken kommer vara bultad i dessa.

Eftersom jag bygger nya fästen till bladfjädrarna här bak också så kommer jag sänka fästet 1,5 tum och förlänga schakeln 1,5 tum samtidigt. Kommer ge 3" i bakkant av fjädern och därav 1,5" vid axeln.

Nu skall kapandet fortsätta!
Mvh. Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Blodad tand?
Ser bra ut!

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Man vet att man(oftast!) har haft kul när man kör sönder saker



Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Förresten så hoppas jag du inte tänkte ha dom där schacklena fram till att dra med/bli dragen i.
Smidda, ordentliga grejer ska det va, med ordentlig marginal till brottgränsen, så man slipper olyckor!
Smidda, ordentliga grejer ska det va, med ordentlig marginal till brottgränsen, så man slipper olyckor!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

-
- Rutinerad
- Inlägg: 261
- Blev medlem: lör jun 27, 2009 2:40
- Ort: Båstad
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Ta och investera i ett par riktiga pallbockar för guds skull, en bra "kläm-skadeförsäkring"! 

CHEROKEE -93, 5,5" 31/10.5-15 under ständig förbättring
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Håller på o kollar på hur jag ska höja den där bak. schacklarna till bladfjädrarna ska förlängas och fästet skall flyttas nedåt. Men jag tycker att det kommer sticka ner alldeles för mycket där bak då, kommer ju inte att ha något annat som sticker ner där. Därför funderar jag på att plocka ur alla blad utom det översta i bladfjäderpaketet och skaffa styvare spiralfjädrar för att öka utbuktningen på bladen. Det jag är rädd för är bara att hela axeln kommer att vridas radiellt när man gasar vilket ändar pinjongvinkeln, tydligen inte bra? Bygga ett sådant momentstag som munken har?

Egentligen borde man flytta ned bladfjäderfästet där fram också för att inte pinjongvinkeln skall ändras? (Då öka man ju dessutom frigången där bak..)
Mvh. Daniel
Egentligen borde man flytta ned bladfjäderfästet där fram också för att inte pinjongvinkeln skall ändras? (Då öka man ju dessutom frigången där bak..)
Mvh. Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5