Hej o välkommen
Jag ska försöka svara på dina frågor efter bästa förmåga och om jag har fel kommer säkert någon snart rätta mig
Fråga 1: Är lite svårt att säga med så lite info om din bil men generellt sett är det flest D21:or i Sverige men finns även en del D22:or. Den här beteckningen gäller vad du har för kaross och D21 är tvådörrars en och enhalv hytt hytt medans D22 är en fyrdörrars dubbelhytt. Sen finns det ett par olika motoralternativ till båda dom här modellerna.
Den som jag tror är vanligast är Z24 en rak fyrcylindrig 2.4 l bensin.
Sen finns det även en bensinare som heter KA24 som jag inte vet något om men tror att den är fyrcylindrig den med.
Den sista bensinaren (vad jag vet) är VG30 och är en 3.0 l V6:a och sitter i "amerika modellerna"
Sen finns det två stycken diesel varianter den vanligaste på 2,5 l och en lite mer ovanlig på 2,7 l men vet inget om beteckningar.
Fråga 2: Har faktiskt inte kommit så långt att jag karosshöjt någon av mina än men som jag tror dom gör och som jag tänkt prova när jag väll lyckas lirka ur tummen ur r*ven är att du skruvar loss hytt o flak från ram och lägger puckarna som distanser mellan och sen skruvar tillbaka hytten o flaket igen. Om jag inte minns fel så är det 6st fästpunkter för hytten i ramen och 4st för flaket så lite beroende på om du tänkt höja båda hytt o flak eller bara hytt och hur högt du tänkt höja så kommer du behöva 6 eller 10 12 eller 20 osv.
Här kan du behöva sänka ner kylet och räta ut lite bromsrör kröka om växelspak och likande samt att du kan behöva "dra isär" rattstången. Det ska tydligen gå att göra i dom leder som är på rattstången men har ej provat.
Fråga 3: Skruva stavar är teoretiskt lätt men kan va jobbigt beroende på hur rost o skit och liknande gått åt på gängorna samt om stavarna tappat spänst så du behöver lossa "hävarmarna" från splinesen och vrida dom. Annars är det bara att skruva tills du är nöjd. Det enda du behöver tänka på är att ju mer du skruvar upp bilen desto mindre utfjädringsväg får du och att den blir lite hårdare o stötigare på vägen. Andra problem du kan få är att ju skarpare vinklar du får på drivknutarna desto lättare ska dom gå sönder fast personligen väntar jag fortfarande på att köra sönder min första o jag har ändå plågat mina. Sen får du nog egentligen lite felaktig camber men det är nog skitsamma på våra bilar.
Nästan allt går att laga det är bara en fråga om tid o pengar

Om det "bara" är lager som skurit så går det säkert att byta till en rimlig kostnad. Kol borde kunna gå att köpa nya eller så kan man göra egna om man har eller känner någon som har tillgång till andra som går att göra om. Själv kom jag över ett gäng från när vi bytt kol i våra maskiner på jobbet. Även magneter går att ordna till om dom fått stryk. Har själv fått en vinch som var totalskrot där bland annat magneterna var trasiga men gjorde rent och limmade tillbaka alla större delar där dom skulle va och fick faktiskt liv i vinchen igen. Har dock inte provat att belasta den utan den ligger lite halvt bortglömd i garaget. Är det däremot lindningen så blir det jobbigare det går att linda om motorer men inte så många som gör sånt längre då det inte lönar sig på små motorer.
Så allt är ju en avvägning av hur mycket tid o pengar du vill lägga vad du tror den kan va värd och vad en ny likvärdig kostar att köpa.
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........
Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68