Nissan King Cab - 90 höjnings funderingar mm

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Piratstikin
Användare

Nissan King Cab - 90 höjnings funderingar mm

Inlägg av Piratstikin » fre aug 02, 2013 0:22

Vart precis medlem här och inviger detta forum med lite random frågor om min nyinköpta king cab.

första bilen av "detta slag" jag äger och har aldrig haft att göra med tex bladfjädrar osv.

Fråga 1: vilken "modell" har jag om det är en 1990? D21 eller vad alla skriver?

Fråga 2: Någon som kan säga/visa lite mer exakt vart man sätter puckar vid en höjning? vilka och på hur många punkter man lär använda. har 18st nyinköpta i garaget som väntar.

Fråga 3: skruva på torsionsstavarna (om jag stava rätt) som jag googlat fram att man kan göra för att höja, lätt/svårt att fixa? hur mycket går den att höja ungefär innan man lär förlänga rattstång och växelspak, påfyllnadsrör osv?

Är original hög i dagsläget med 33" mudd däck på, manuell bensinare på 100 monster under huven 8) mindre coolt men fungerar fint att glida med. vill höja upp både chassi och karossen lite med dessa saker och sen uppgradera till 35"are iallafall,

Någon som vet vart man kan fixa en trasig vinch? har en på bilen som motort brunnit/skurit på enligt tidigare ägare, fast han babblade om nå kablar. går det kanske att fixa själv tro?

Får göra en projekttråd här snart när jag lärt mig sidan & bildhandteringen lite bättre :P

tack så länge och ursäkta det lång utdragna inlägget :P

Nilsson_Furuvik
Användare

Re: Nissan King Cab - 90 höjnings funderingar mm

Inlägg av Nilsson_Furuvik » fre aug 02, 2013 2:03

Hej o välkommen

Jag ska försöka svara på dina frågor efter bästa förmåga och om jag har fel kommer säkert någon snart rätta mig :)

Fråga 1: Är lite svårt att säga med så lite info om din bil men generellt sett är det flest D21:or i Sverige men finns även en del D22:or. Den här beteckningen gäller vad du har för kaross och D21 är tvådörrars en och enhalv hytt hytt medans D22 är en fyrdörrars dubbelhytt. Sen finns det ett par olika motoralternativ till båda dom här modellerna.
Den som jag tror är vanligast är Z24 en rak fyrcylindrig 2.4 l bensin.
Sen finns det även en bensinare som heter KA24 som jag inte vet något om men tror att den är fyrcylindrig den med.
Den sista bensinaren (vad jag vet) är VG30 och är en 3.0 l V6:a och sitter i "amerika modellerna"
Sen finns det två stycken diesel varianter den vanligaste på 2,5 l och en lite mer ovanlig på 2,7 l men vet inget om beteckningar.

Fråga 2: Har faktiskt inte kommit så långt att jag karosshöjt någon av mina än men som jag tror dom gör och som jag tänkt prova när jag väll lyckas lirka ur tummen ur r*ven är att du skruvar loss hytt o flak från ram och lägger puckarna som distanser mellan och sen skruvar tillbaka hytten o flaket igen. Om jag inte minns fel så är det 6st fästpunkter för hytten i ramen och 4st för flaket så lite beroende på om du tänkt höja båda hytt o flak eller bara hytt och hur högt du tänkt höja så kommer du behöva 6 eller 10 12 eller 20 osv.
Här kan du behöva sänka ner kylet och räta ut lite bromsrör kröka om växelspak och likande samt att du kan behöva "dra isär" rattstången. Det ska tydligen gå att göra i dom leder som är på rattstången men har ej provat.

Fråga 3: Skruva stavar är teoretiskt lätt men kan va jobbigt beroende på hur rost o skit och liknande gått åt på gängorna samt om stavarna tappat spänst så du behöver lossa "hävarmarna" från splinesen och vrida dom. Annars är det bara att skruva tills du är nöjd. Det enda du behöver tänka på är att ju mer du skruvar upp bilen desto mindre utfjädringsväg får du och att den blir lite hårdare o stötigare på vägen. Andra problem du kan få är att ju skarpare vinklar du får på drivknutarna desto lättare ska dom gå sönder fast personligen väntar jag fortfarande på att köra sönder min första o jag har ändå plågat mina. Sen får du nog egentligen lite felaktig camber men det är nog skitsamma på våra bilar.

Nästan allt går att laga det är bara en fråga om tid o pengar :)
Om det "bara" är lager som skurit så går det säkert att byta till en rimlig kostnad. Kol borde kunna gå att köpa nya eller så kan man göra egna om man har eller känner någon som har tillgång till andra som går att göra om. Själv kom jag över ett gäng från när vi bytt kol i våra maskiner på jobbet. Även magneter går att ordna till om dom fått stryk. Har själv fått en vinch som var totalskrot där bland annat magneterna var trasiga men gjorde rent och limmade tillbaka alla större delar där dom skulle va och fick faktiskt liv i vinchen igen. Har dock inte provat att belasta den utan den ligger lite halvt bortglömd i garaget. Är det däremot lindningen så blir det jobbigare det går att linda om motorer men inte så många som gör sånt längre då det inte lönar sig på små motorer.
Så allt är ju en avvägning av hur mycket tid o pengar du vill lägga vad du tror den kan va värd och vad en ny likvärdig kostar att köpa.
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........

Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » fre aug 02, 2013 7:16

På fråga 1 har nilsson fel. D21 är modellbeteckningen. D21 fanns mellan 1988-1998. Därefter kom D22 1999-2006. Därefter kom D40 å fram till idag. Beteckningen har ingenting med hur många dörrar det är.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Gangzta
Användare

Inlägg av Gangzta » fre aug 02, 2013 18:15

Marcus-84 skrev:På fråga 1 har nilsson fel. D21 är modellbeteckningen. D21 fanns mellan 1988-1998. Därefter kom D22 1999-2006. Därefter kom D40 å fram till idag. Beteckningen har ingenting med hur många dörrar det är.
Där har du fel, D21 kom 1986-1996 därefter kom D22an osv.

Nilsson_Furuvik
Användare

Inlägg av Nilsson_Furuvik » fre aug 02, 2013 23:00

Nu när ni säger det och jag vaknat till lite så ringer det ju en klocka om att jag hört det här och borde kunna det. Men allmänt rörig som man är så har jag lyckats blanda ihop det med något annat o rört till det.
Men det är det som är så bra med forum om man säger något som inte stämmer kommer det snart någon och rättar till det.
Så tack för att ni rättat till min felaktiga info.
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........

Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » fre aug 02, 2013 23:20

Gangzta skrev:
Marcus-84 skrev:På fråga 1 har nilsson fel. D21 är modellbeteckningen. D21 fanns mellan 1988-1998. Därefter kom D22 1999-2006. Därefter kom D40 å fram till idag. Beteckningen har ingenting med hur många dörrar det är.
Där har du fel, D21 kom 1986-1996 därefter kom D22an osv.
1986 ska det ju givetvis stå. Tryckfelsnisse i farten... Men D21 gjordes tom 1998.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Piratstikin
Användare

Inlägg av Piratstikin » lör aug 03, 2013 16:10

tack för responsen :) är iallafall en 2 dörrars 100 hästars bensinare som är manuell och endast nödsäten :P

så antar då att det är en D21 om jag fattat rätt? ska nog ge mig på höjningen i morgon och se hur det går :)

Piratstikin
Användare

Inlägg av Piratstikin » tis aug 06, 2013 6:57

Var under och kollade in dom där stagen som man ska skruva på för att höja bilen fram. Men dessa stag går ju till mitten av bilen, men är det dom man ska skruva på i mitten eller precis bakom fram framhjulen? Sen har jag läst lite om att man i vissa fall får släppa på någon annan bult för att kunna skruva på dessa stag? Någon som vet lite mer exakt vilken bult som ska skruvas åt vilket håll? :p

Ska försöka slänga in två bilder som jag lite snabbt tog i garaget i går så kanske någon kan förklara? :)

volvorobban86
Veteran

Inlägg av volvorobban86 » tis aug 06, 2013 8:21

Du ska skruva på dom mitt under bilen så att säga. Sitter en mutter på ovansidan du får släppa på. 19 mm skalle.

Hissa upp bilen innan går lättare då. Men palla upp oxå :tumbup:

För att höja drar du åt skruven underifrån. Glöm inte att dra åt dottern du släppte på ovansidan när du höjt färdigt.

Mvh
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Piratstikin
Användare

Inlägg av Piratstikin » tis aug 06, 2013 8:41

volvorobban86 skrev:Du ska skruva på dom mitt under bilen så att säga. Sitter en mutter på ovansidan du får släppa på. 19 mm skalle.

Hissa upp bilen innan går lättare då. Men palla upp oxå :tumbup:

För att höja drar du åt skruven underifrån. Glöm inte att dra åt dottern du släppte på ovansidan när du höjt färdigt.

Mvh
Kanon svar :D Tack för det. Ska prova i dag tror jag. Samma sätt bak oxå typ? Hissa upp och sen lägga distanser under bladfjädrarna? :)

Piratstikin
Användare

Inlägg av Piratstikin » tis aug 06, 2013 10:11

Förresten. Ang höjningen fram. Hur fungerar det? Är det som en skruv bara att man kan skruva tills det tar stopp eller kan man skruva för långt så det går tillbaka till original? Eller finns det någon tum regel för hur långt man kan skruva för att synligt höja den men gärna om man slipper förlänga massa saker redan nu? :) ser man något medans man höjer hur mycket man höjer eller får man chansa bara och se? :)

KingWill
Användare

Inlägg av KingWill » tor aug 08, 2013 23:31

najs, har d gått bra??

har funderat mkt på att göra detta själv, men grejen är, bulten måste ju då även bytas va? för den blir ju för kort!?!

måste införskaffa puckar o lite annat smått o gott xD
Sommar är ingen årstid, det är en regelbunden naturkatastrof!:)

Piratstikin
Användare

Inlägg av Piratstikin » fre aug 09, 2013 0:14

KingWill skrev:najs, har d gått bra??

har funderat mkt på att göra detta själv, men grejen är, bulten måste ju då även bytas va? för den blir ju för kort!?!

måste införskaffa puckar o lite annat smått o gott xD

Nej då, mina bultar räckte för att få upp fästena max. Dock gick en av bultarnas gängor av så det small till och bilen blev max sänkt på en sida :p ska skaffa ny bult i morgon och höja igen :)

Glow
Användare
Kontakt:

Inlägg av Glow » fre aug 09, 2013 0:34

ja fick plats me 35" original på min King Skabb ;) från 87 eller nö sånt, eliminerat lite vassa hörn bara me slägga :p men har numera maxat torrisen fram å ska klossa mellan bakaxel/bladfjäder innom kort :) blir lite bättre då ;)

Piratstikin
Användare

Inlägg av Piratstikin » fre aug 09, 2013 1:33

Glow skrev:ja fick plats me 35" original på min King Skabb ;) från 87 eller nö sånt, eliminerat lite vassa hörn bara me slägga :p men har numera maxat torrisen fram å ska klossa mellan bakaxel/bladfjäder innom kort :) blir lite bättre då ;)

Dom är ju lite högre bak original iallafall så blir nog rätt mycket högre bak med klossar. Hur mycket ska nu höja bak? Vart det stor skillnad fram? :) har 33" på nu original och det tar i lite i skärm breddarna samt i nå styr leder eller spindelarmar eller vad som nu sitter där :p

Skriv svar