Blazer 89 div problem

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JB
Nybörjare

Blazer 89 div problem

Inlägg av JB » tor aug 15, 2013 1:05

Hej! Ny på forumet, har dock hängt här ett tag för att läsa och lära.
Har iaf köpt mig en Blazer 89.

Mina problem är då:

1. Generatorn laddar ej, är det kolen som är slut? Svårt att byta? Har även läst mig till att det kan vara en sladd som går från tändningen som "säger" till generatorn att ladda.

2. Bilen vobblar, speciellt vid lägre hastigheter, sedan går det över till något mer vibrationsliknande. Har ingen aning om vad det kan vara, har gjort en snabb hjulinställning, satte toe in 4mm.
Mina tankar kring det är: styrdämpare? hjullager? dåliga däck? fel på någon axel.
Får även känslan av att vänster framhjul sitter längre bak än det högra.[PROBLEMET LÖST, gamla däck med brott i korden]

3. Bilen drar ganska hårt åt höger vid inbromsning. Jag har bytt hjulcylindrar där bak, renoverat bormsok fram. ikväll tog jag och körde ca 2km med bromsen nedtryckt, noterade att vänster baktrumma inte var i närheten av lika varm som de andra. (när jag bytte hjulcylindern där noterade jag att det var en fjäder som inte riktigt såg ut som den skulle sitta där den satt, nere vid justerskruven, någon som har en bild?)

Kom gärna med tips på vad och var man ska kolla, gärna med bilder.

Tack på förhand /Jonathan
Senast redigerad av JB den mån sep 30, 2013 23:57, redigerad totalt 2 gång.

sebringZ28
Beroende

Re: Blazer 89 div problem

Inlägg av sebringZ28 » tor aug 15, 2013 9:30

Många frågor på en gång men vi kan ju se vad vi kan göra. För det första, köp en riktigt verkstadshandbok till din bil, alltså en GM shop manual som är vad GM själva tog fram och använde, finns på cd och tryckt format tex på ebay, rockauto och helminc.com dessa manualer går inte att jämföra med chiltons och hayens.

På fråga 1 kan man svara ja. Ja det går att byta kol men det är i regel inte problemet, brukar vara regulatorn eller likriktaren som gett upp, och dom förvisso också att byta men jag rekomenderar att köpa en frisk generator av tex x-parts.se så får du en som du vet fungerar. Det krävs en signal från bilen för att generatorn skall ladda ja, har du en bil med laddlampa eller voltmätare i panelen? och hur vet du att den inte laddar?

På fråga 2 kan jag inte ge så mycket information då jag inte kan bilarna med stel framaxel men 4mm toe in låter mycket och jag tror att det skall sitta en styrdämpare på dom ja.

Fråga 3, det bör finnas gott om bilder på nätet om du inte har en shopmanual men det ser lite olika ut beroende på axel, vad har du för axel, motor och låda? Det sitter en självjustering i trummorna som aktiveras an parkeringsbromsen. Prova en Google sökning på "pictures gm rear drum brake assembly" så bör det dyka upp en del att titta på.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Privatperson
Rutinerad

Inlägg av Privatperson » tor aug 15, 2013 13:07

JB skrev:Hej! Ny på forumet, har dock hängt här ett tag för att läsa och lära.
Har iaf köpt mig en Blazer 89.

Mina problem är då:

1. Generatorn laddar ej, är det kolen som är slut? Svårt att byta? Har även läst mig till att det kan vara en sladd som går från tändningen som "säger" till generatorn att ladda.

2. Bilen vobblar, speciellt vid lägre hastigheter, sedan går det över till något mer vibrationsliknande. Har ingen aning om vad det kan vara, har gjort en snabb hjulinställning, satte toe in 4mm.
Mina tankar kring det är: styrdämpare? hjullager? dåliga däck? fel på någon axel.
Får även känslan av att vänster framhjul sitter längre bak än det högra.

3. Bilen drar ganska hårt åt höger vid inbromsning. Jag har bytt hjulcylindrar där bak, renoverat bormsok fram. ikväll tog jag och körde ca 2km med bromsen nedtryckt, noterade att vänster baktrumma inte var i närheten av lika varm som de andra. (när jag bytte hjulcylindern där noterade jag att det var en fjäder som inte riktigt såg ut som den skulle sitta där den satt, nere vid justerskruven, någon som har en bild?)

Kom gärna med tips på vad och var man ska kolla, gärna med bilder.

Tack på förhand /Jonathan
borde egentligen dra iväg några jobbansökningar men roligare att snacka Cheva :lol:

2:har för mig att jag satte toe till 0 på min , hjullagren är ofta bortglömda , kolla efter glapp och missljud med hjulet i luften..du kan också prova med andra däck eller byta plats med dem bak

kan hända att axeln flyttat på sig på fjädrarna , centerpinnen som rostat av eller fått sig en rejäl smäll . Mäta från centrum av bultarna i ändarna på fjädrarna till axelröret kanske ?

3: bytte du även bromsslangarna ? självjusteringen i trummorna aktiveras genom att backa rätt snabbt och bromsa hårt (förutsätter förstås att inte allt är ihoprostat)
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor aug 15, 2013 13:09

JB skrev: 2. Bilen vobblar, speciellt vid lägre hastigheter, sedan går det över till något mer vibrationsliknande. Har ingen aning om vad det kan vara, har gjort en snabb hjulinställning, satte toe in 4mm.
Får även känslan av att vänster framhjul sitter längre bak än det högra.
4mm toe-in låter bra. (jänkarna brukar rekomendera 1/8")
eller 0mm om man har permanent 4wd
Men det beror ju på hur stora däcka man har också.
Vad har du för däck?

De fanns både med och utan styrdämpare original.
Men en dålig styrdämpare orsakar inte vobbel, däremot kan en fräsch styrdämpare hjälpa till att maskera ett fel i någon annan del...
Så man ska alltid hitta det verkliga felet innan man slappar på extra styrdämpare.

Alla ovanstående fel som du radar upp kan ge vobbel var för sig eller flera i kombination.
Kolla även alla styrleder o spindelleder.

Det kan var rätt stora skillnader i karossen vid ihopsättning av dessa bilar, plus att framskärmarna kan ha varit bytta och dåligt inpassade då.
Så det kan vara normalt att ena hjulet ser ut att sitta längre fram eller bak i hjulhuset.
Men du kan ju lossa u-bultarna till fjädrarna o dubbelkolla att inte centerpinnen har gått av och axeln har flyttat sig på fjädern.
Senast redigerad av Grottulf den tor aug 15, 2013 13:16, redigerad totalt 1 gånger.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor aug 15, 2013 13:15

Privatperson skrev: kan hända att axeln flyttat på sig på fjädrarna , centerpinnen som rostat av eller fått sig en rejäl smäll . Mäta från centrum av bultarna i ändarna på fjädrarna till axelröret kanske ?
Jag har märkt att det kan skilja en del från fjäder till fjäder exakt vart de har satt centrumhålet,
så det är inte säkert att pinnen är av även om man mäter sig till en liten skillnad i längd.
Men vill man testa att mäta så är det bäst att mäta från främre fjäderöglan.

JB
Nybörjare

Inlägg av JB » tor aug 15, 2013 13:17

Ska kika det me ubultarna. Däcken är 35" general grabber mt, kommer knte ihåg om de sitter på 15" fälg, kan dåligt med luft i däcken ha något med vobblandet att göra?. Får införskaffa en handbok också..

shadow_line_
Användare

Inlägg av shadow_line_ » tor aug 15, 2013 19:05

Tjeeena. Låter precis som min gamla Blazer :?: Börjar regnr på HSG..?

Mvh

Tahoe96
Nybörjare

Inlägg av Tahoe96 » tor aug 15, 2013 19:07

2. Om det är gamla däck kan luft leta sig ut mellan gummilagrena och då börjar det vobbla i lägre hastigheter.

JB
Nybörjare

Inlägg av JB » fre aug 16, 2013 8:02

shadow_line_ skrev:Tjeeena. Låter precis som min gamla Blazer :?: Börjar regnr på HSG..?

Mvh
Haha, nej, fick du ordning på det då?

JB
Nybörjare

Inlägg av JB » fre aug 16, 2013 8:05

Tahoe96 skrev:2. Om det är gamla däck kan luft leta sig ut mellan gummilagrena och då börjar det vobbla i lägre hastigheter.
Hej! Jo det stämmer nog, skiftade fram och bakhjul och problemet belv mindre! :) så det är nog rätt garanterat däckrelaterat! :)

JB
Nybörjare

Inlägg av JB » fre aug 16, 2013 8:20

Privatperson skrev:[quote="JB"
Det
borde egentligen dra iväg några jobbansökningar men roligare att snacka Cheva :lol:

2:har för mig att jag satte toe till 0 på min , hjullagren är ofta bortglömda , kolla efter glapp och missljud med hjulet i luften..du kan också prova med andra däck eller byta plats med dem bak

kan hända att axeln flyttat på sig på fjädrarna , centerpinnen som rostat av eller fått sig en rejäl smäll . Mäta från centrum av bultarna i ändarna på fjädrarna till axelröret kanske ?

3: bytte du även bromsslangarna ? självjusteringen i trummorna aktiveras genom att backa rätt snabbt och bromsa hårt (förutsätter förstås att inte allt är ihoprostat)[/quote]

Bytte inte bromsslangar, kanske ska ge mig på det. Behöver man byta fördelningsgrejjen där alla rör går in?

Hjullagren, vet inte riktigt hur det skall kännas på en fyrhjulsdriven bil, men med bakdäcken i luften så är det ca 1, 5-2 cm glapp om man snurrar hjulet, alltså till dess att parkeringsläget spärrar hjulet. Om jag sätter händerna högst upp på hjulet och gungar så kommer ett glapp, men jag är osäker på om det är lagret eller nå i axeln, och med hjulet borttaget så går hubben (heter väl så?) Att dra rakt in och ut ca 0, 5-1cm.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre aug 16, 2013 9:54

JB skrev: Hjullagren, vet inte riktigt hur det skall kännas på en fyrhjulsdriven bil, men med bakdäcken i luften så är det ca 1, 5-2 cm glapp om man snurrar hjulet, alltså till dess att parkeringsläget spärrar hjulet. Om jag sätter händerna högst upp på hjulet och gungar så kommer ett glapp, men jag är osäker på om det är lagret eller nå i axeln, och med hjulet borttaget så går hubben (heter väl så?) Att dra rakt in och ut ca 0, 5-1cm.
Det låter helt normalt, båda delarna

shadow_line_
Användare

Inlägg av shadow_line_ » fre aug 16, 2013 21:51

JB skrev:
shadow_line_ skrev:Tjeeena. Låter precis som min gamla Blazer :?: Börjar regnr på HSG..?

Mvh
Haha, nej, fick du ordning på det då?
Näe fick leva med de. Tog in däcken på balansering med då visade de sig att det var brott i korden. Så då var det omöjligt att på till nå balans i dom :roll:

JB
Nybörjare

Inlägg av JB » mån sep 30, 2013 23:54

Tänkte uppdatera lite.

Har köpt nya däck, vilket medförde att vobblandet försvann! :D
Nu står dock ratten åt helvete efterdäckbytet, vilket jag tycker är konstigt. vad kan det bero på?
Ska även lämna in bilen på en ordentlig hjulinställning nu när jag kostade på nya däck. är det då något jag borde kolla innan en hjulinställning? (alltså saker som kräver en hjulinställning efter byte/renovering)

Ang att den drar snett vid inbromsning(alltså det är kraftigt, är man inte beredd på det åker man av vägen), kan det ha med fördelningsventilen att göra? eller är det bara bak och fram man märker skillnad om den är dålig? Hur kan man kolla att den fungerar och vad heter den egentligen?

Vet inte om jag svarade på hur jag mätte upp generatorn, men spänningen över utgående + på generatorn och - på kaross. Jag har ju spänningsmätare på instrumenteringen, och även den visar lågt, det händer ossit, eller rättare sagt ingenting när jag ökar varven på motorn. Det var därför jag undrade om det kunde vara kabeln som säger till generatorn att den ska ladda. Var ska den kabeln kopplas?

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tis okt 01, 2013 9:48

Har du enbart bytt däck och ratten står annorlunda när du kör rakt fram, så är något allvarligt fel.
Kolla upp så inte ramen är spräckt runt styrsnäckan, det är inte helt ovanligt.
Eller att framaxeln har flyttat sig på fjädern.

Kolla också upp alla styrleder i framvagnen innan framvagnsinställning.

Fördelningsventilen (eller vad det nu hette...) ska bara kunna göra skillnad fram/bak

Skriv svar