Jeep XJ -93 går ej.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jeep XJ -93 går ej.
Hej, Har nu fått lite problem igen med XJn.
Har nyligen bytt CPS givare på bilen.. bilen gick då bra i ett par veckor sen började den gå illa på högre varv, ca 3000 och uppåt. Gick upp till 3krpm och sedan small, skjöt och missade.. trots detta åkte jag med bilen för så länge man inte tröck på så fungerade den utmärkt, samtidigt som att den gick kanon ibland trots att man mosade på ordentligt.
Sen en dag när jag skulle åka iväg till västerås, bilen hade gått länge, stått på tomgång osv, motorn hade gått i flera timmar. då plötsligt började den lika fast vid runt 1500rpm, gick knappt att köra framåt.
stängde då av och kollade felkoder och fick:
12-Battery or computer recently disconnected
21-Oxygen sensor signal doesn't change (stays at 4.3-4.5V). Probably bad oxygen sensor
41-Alternator field control circuit open or shorted
51-Oxygen sensor stuck at lean position (this may be tripped by a bad MAP sensor system causing a rich condition. If you get hot rough idle and stalling, especially on deceleration, accompanied by flooded engine and difficulty restarting, that can be a bad MAP sensor causing the O2 sensor to try to compensate. If you get poor cold driveability, stumbling and bucking, and acceptable warm driving with poor gas mileage (a drop of 10 mpg or more), that is usually the O2 sensor
55 End of codes
Bilen svalnade och sen fungerade den klockers igen, så jag åkte hem och beställde en lambda då.
Bränslepumpen har skrikit också sen jag köpte bilen och nu när jag åkte så tvärdog bilen och ville inte starta igen samtidigt som jag hörde att bränslepumpen inte gick. Så jag beställde en sån och satte i, går inte ändå.....
Check engine lampan lyser hela tiden och säkringen "engine control 1" har gått, så satte en kabelsnutt där och då startade bilen men kabeln hann nästan brinna upp så stängde snabbt av..
Förmodligen någon kortslutning eller vad säger ni?
Kan det vara någonting med felkod 41 som orsakar detta?
Blev ett långt inlägg men hoppas någon kan hjälpa mig!
/Erik.
Har nyligen bytt CPS givare på bilen.. bilen gick då bra i ett par veckor sen började den gå illa på högre varv, ca 3000 och uppåt. Gick upp till 3krpm och sedan small, skjöt och missade.. trots detta åkte jag med bilen för så länge man inte tröck på så fungerade den utmärkt, samtidigt som att den gick kanon ibland trots att man mosade på ordentligt.
Sen en dag när jag skulle åka iväg till västerås, bilen hade gått länge, stått på tomgång osv, motorn hade gått i flera timmar. då plötsligt började den lika fast vid runt 1500rpm, gick knappt att köra framåt.
stängde då av och kollade felkoder och fick:
12-Battery or computer recently disconnected
21-Oxygen sensor signal doesn't change (stays at 4.3-4.5V). Probably bad oxygen sensor
41-Alternator field control circuit open or shorted
51-Oxygen sensor stuck at lean position (this may be tripped by a bad MAP sensor system causing a rich condition. If you get hot rough idle and stalling, especially on deceleration, accompanied by flooded engine and difficulty restarting, that can be a bad MAP sensor causing the O2 sensor to try to compensate. If you get poor cold driveability, stumbling and bucking, and acceptable warm driving with poor gas mileage (a drop of 10 mpg or more), that is usually the O2 sensor
55 End of codes
Bilen svalnade och sen fungerade den klockers igen, så jag åkte hem och beställde en lambda då.
Bränslepumpen har skrikit också sen jag köpte bilen och nu när jag åkte så tvärdog bilen och ville inte starta igen samtidigt som jag hörde att bränslepumpen inte gick. Så jag beställde en sån och satte i, går inte ändå.....
Check engine lampan lyser hela tiden och säkringen "engine control 1" har gått, så satte en kabelsnutt där och då startade bilen men kabeln hann nästan brinna upp så stängde snabbt av..
Förmodligen någon kortslutning eller vad säger ni?
Kan det vara någonting med felkod 41 som orsakar detta?
Blev ett långt inlägg men hoppas någon kan hjälpa mig!
/Erik.
Re: Jeep XJ -93 går ej.
Testade att starta bilen igen med kabeln där, fungerade klockers, blev inte ett dugg varm, tog bort kabeln och lånade säkringen från ABSen som är på lika många A.
Den startade då och gick på tomgång för att ladda upp battariet men la av efter ca 3-4 min, tvärdog och säkringen hade gått...
Någon givare som kan skapa kortis kanske?
Den startade då och gick på tomgång för att ladda upp battariet men la av efter ca 3-4 min, tvärdog och säkringen hade gått...
Någon givare som kan skapa kortis kanske?
Utan att ha några kunskaper om just modellen.
Men kolla så inte någon jordkabel till motor eller generator eller strömkabel för generator kan ha ärgat eller lossnat/gått av.
Vad gäller givare osv i övrigt överlåter jag till expertisen.
Men kolla så inte någon jordkabel till motor eller generator eller strömkabel för generator kan ha ärgat eller lossnat/gått av.
Vad gäller givare osv i övrigt överlåter jag till expertisen.
På min fick jag byta "Fuelpump ballast resistor"
Trodde jag med att bränslepumpen pajat, men det var inte så.
På vänster innerskärm sitter det en vit keramikgrej som är denna resistor.
kostar cirka 300 för en ny original.
Du kan testa om det är den som är fel genom att bygla ihop kablarna till den.
Bränslepumpen kommer att låta rätt så högt när den är byglad.
Ett förslag att prova, löste problemen för mig i alla fall.
Trodde jag med att bränslepumpen pajat, men det var inte så.
På vänster innerskärm sitter det en vit keramikgrej som är denna resistor.
kostar cirka 300 för en ny original.
Du kan testa om det är den som är fel genom att bygla ihop kablarna till den.
Bränslepumpen kommer att låta rätt så högt när den är byglad.
Ett förslag att prova, löste problemen för mig i alla fall.
Traven med lambdasladdar som låg på grenröret....
Ja de kan ju bli ganska varmt runt grenröret så där ska du ju inte lägga kablarna!

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän