King cab som dricker olja!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Re: King cab som dricker olja!
Hittar felet och lagar de 

Jo det förstår jag med
men tänkte mer om
Någon visste vad det kan vara eller eventuellt tips.Är en d21:a 2,4 bensin

Någon visste vad det kan vara eller eventuellt tips.Är en d21:a 2,4 bensin
King Cab 4x4 -88
Du är säker på att den dricker och inte läcker?
På Volvo 850 så är det ganska vanligt att vevhusventilationen täpps igen och det får som följd att den kan drick ca en liter på 200 mil.
Har aldrig sett en KC bensinare så jag vet inte hur dom är byggda men det är ju en enkel sak att kolla.
Annars kan det ju vara en dålig topp eller topplocks packning så den trycker in den vägen.
Kollat efter olja i kylarvätskan?
På Volvo 850 så är det ganska vanligt att vevhusventilationen täpps igen och det får som följd att den kan drick ca en liter på 200 mil.
Har aldrig sett en KC bensinare så jag vet inte hur dom är byggda men det är ju en enkel sak att kolla.
Annars kan det ju vara en dålig topp eller topplocks packning så den trycker in den vägen.
Kollat efter olja i kylarvätskan?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Kylarvätskan är ren så sätt, och vad jag har sett så ser det ut som om det har runnit olja ut den,men den har aldrig haft någon pöl, den har druckit ungefär 2 liter olja på ungefär 300mil. Så något skumt är det.
King Cab 4x4 -88
Kolla om det trycker ut nått vid oljestickan, det brukar tyda på igensatt vevhusventilation.
Kommer nog inga mängder där men det är ett tecken.
Kommer nog inga mängder där men det är ett tecken.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Tror jag vet vad problemet är nu.... Frågade en fd. Bilmekaniker på jobbet och han sa att det var för att jag hade hällt i syntet olja i den, på gamla bilar verkar de som om syntet löser upp sotet bakom kolvarna eller något liknande som gör så att det börjar läcka... 

King Cab 4x4 -88
-
- Guru
dem bästa oljan i halvslitna motorer är i min smak å erfarenhet 76 oljan
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;