Har svetsat ihop den ena av de gamla balkarna med den nya nu. Sjuuukt tråkigt! Knepigt att få ihop en tunn sliten plåt med en tjock balk.. Omöjliga vinklar också var man än ska svetsa..
Inget superfint men men..
Satte dit en till snesträva. Den sista balken i krysset får vänta tills jag gjort fäste för stötdämparen och de tänkte jag inte sätta dit fören efter att upphängningen är klar. För att få bakhjulen parallella med bilen så satte jag på däcken och lade en lång L-profil mot var däck.
Sen började jag med att bygga ny schackel. Gjorde den 1 tum längre än original.
En brotch hade ju varit nice. Detta hålet blev inte direkt runt trots att jag hade allt stabilt fastspänt... Fast det spelar väll mindre roll..
Två vinkeljärn svetsades ihop till ett U.
Två vinkeljärn till på baksidan för att stabilisera lite extra mot skjuvning samt skydda den.
Går bra att "notcha" för hand med slipskiva på vinkelharry också. Bara man har tålamod. I överflöd.
Denna bussningen gillade verkligen inte att bli svetsad i, började brinna i gummit efter ca 1cm svetsning.. Kom på en lösning på detta, sänkte ner hela bussningen i vatten så att det var precis att kanten som jag skulle svetsa stack upp ovanför vattenbrynet. Fungerade betydligt bättre!
Så var den klar.
Eller nästan i alla fall.. Fick inte tag på M14x100 som jag behövde så det fick bli M14x120 och då behövde jag en 10mm distans för att inte gängan skulle ta slut..
Så var den på plats. Nu behövs dock något lite stabilare att fästa den i..
Började med en 20x20 balk mellan hjulhuset och bakdelen av karossen.
Att svetsa karosseriplåt i trånga vinklar är verkligen inte min sak..
En 20x40mm balk från stora balken till den sistnämnda. Svetsade fast både den yttre och inre plåten i denna också (ovanför balken) så den blev helt boxad istället för U-formad som den var original..
Baksidan. Till vänster ser det inte så snyggt ut...
...och här är anledningen till det
Någon som vet om det finns någon bil som är vanlig på skrotarna som har dämpare med lite längre slaglängd? 20cm är det på dessa. Hur är slaglängden på cherokee dämparna där fram?
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5