Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SNAFU
Användare

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av SNAFU » fre aug 23, 2013 2:29

Måste bara säga att detta är en riktigt rolig tråd att läsa. Läst allt från början till slut och vipps så har det gått nästan 1 1/2h. :lol:

Tråkigt att du körde sönder så i Borås. Hoppas att du hade roligt och kommer tillbaka fler gånger!

Om du har gjort så mkt på ett halvår med bilen så lär den vara riktigt grym till nästa sommar! Motivation saknar du banne mig inte! :wink:
Suzuki Jimny -99
Jeep CJ2A -47
Suzuki SJ 413 samurai -90 (såld)
Suzuki SJ 410 -85 (såld)
Grand Cherokee ZJ -93 (såld)

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » lör aug 24, 2013 22:48

Arbetet går sakta framåt. Var nere och köpte en massa stål igår och var på biltema också.

Blev bland annat bussningar som jag tänkte använda för att bygga schacklarna till bladfjädrarna. Blev art. nr. 72762
Bild

Nya längre spiralfjädrar till bakaxeln. 38cm långa. Till baken på V40/s40 vill jag minnas.
Bild

Sen fortsatte jag demonteringen. Fick kapa sönder allt till småbitar för att få loss bladfjäderinfästningen samt dragkroksbalken.
Bild

Men efter ett tag var den som ny. Tja, lite sleten i färgen kanske.. :wink:
Bild

Började konstruera nya balkar. 100x50x4mm fyrkantsrör om jag minns rätt. Väger en hel del, ja, men jag gillar inte bärande karosser :P
Bild

Fick lite besök..
Bild

Blodad tand är nog rätt ord. Kapade bort ännu mera när jag ändå håller på. Får bli nya fästen till stötdämparna sen :D
Bild

Satte ut fyra tejpbitar per stötdämpare så att jag fick siktlinjer så jag kan sätta de nya fästena på samma plats som de gamla satt. Funderar dock på att sätta de övre fästena lite närmare mitten på bilen. Större lutning på dämparna ger längre färdväg för axeln om jag inte tänker helt fel?
Bild

Eftersom jag kapade av den drygt 10 cm höga formpressade balken under tätningslisten till bagageluckan så svetsade jag fast ett 20x20mm fyrkantsrör istället. Bör räcka i kombination med det som sitter kvar ovanför..
Bild

Sen började jag borra ut hål i den stora balken för att montera dragkroksbalken i.
Bild

Det var så långt jag han idag!

Inga tankar om min fråga ang. enbart en bladfjäder och momentstag?

Mvh. Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » sön aug 25, 2013 11:32

Skoj att se att det finns fler som tycker om att svetsa :tumbup:

Jag har ju köpat en Cherokee och har börjat titta mer noga i alla trådar om dom nu, för att kunna "stjäla" idéer till min pärla- därför hamnade jag här.

Dina fjädrar du har tänkt ha på bakaxeln är samma som jag har på nybygget och dom passar perfekt för mej. Du ska vara medveten om att dom är mycket progressiva och när dom sitter i bilen blir dom bara hälften så långa som när dom ligger lösa. =kort slaglängd med andra ord.

Angående din fråga så är det väl bara att konstatera att många bilar har ju skruvfjädrar och panhardstag. Sen finns det ju många olika varianter på att hålla axeln på plats- och där finns det nog fler åsikter vilket som är bäst.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » sön aug 25, 2013 13:55

Jo, jag kände att dessa var lite mjukare än mina gamla. Men å andra sidan så är "tråden" i dessa betydligt tunnare så dessa helt komprimerade blir kortare än mina gamla. Sen tar ju mina bladfjädrar en del av vikten så jag tror inte att spiralerna kommer bli så ihoptryckta. Jag har bara 20cm färdväg på mina stötdämpare också om jag minns rätt, så jag tror det kommer vara gott om marginal på fjädrarna.

Har beslutat mig nu för att sänka bladfjäderfästet där bak med en tum och förlänga schackeln med 1 tum. Detta ger 1 tum extra höjning. Sen sänker jag bladfjäderfästet där fram med 3 tum. Detta framförallt för att få tillbaks en bra pinjongvinkel men även för att jag sparar in frigång där bak. (Blir ju mycket mindre brytningar där bak också om man inte har en hur lång schackel som helst..) Det kommer ju ge 1,5 tum extra. Den längre fjädern gissar jag vilt att den kommer göra samma nytta som den kortare hårdare gjorde innan, bara att den inte begränsar fjädringsvägen. Då landar jag i så fall på 4,1 tum höjning totalt där bak (över originalhöjd, 6,1 tum över hur den var när jag började). I och med att jag sänker framfästena bör det nog gå mjukt och vibrationsfritt trots så pass stor höjning. Skulle det inte göra det så får jag sänka fördelningslådan ett par cm.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » sön aug 25, 2013 22:03

Att svetsa upp och ner under bilen är riktigt klöddigt.. Igår fick jag nog slagg i munstycket på TIG-svetsen, detta ledde till att keramikhöljet sprack.. Sån tur va så hittade jag en till i lådan så att jag kunde fortsätta svetsa idag. :D
Bild

Han bara med någon timme i garaget efter jobbet idag men jag fortsatte i alla fall på infästningen av dragbalken. Många hål?
Bild

Svetsade på M12 muttrar på ett plattjärn med samma hål som i fästena för draget.
Bild

Att svetsa fast muttrarna inne i balken hade ju blivit knepigt, men nu kunde jag helt skjuta in plattjärnet till hålen matchade hålen i balken och svetsa fast plattjärnet i änden.
Bild

För att andra sidan inte skulle kunna vibrera när draget inte är ditsatt så svetsade jag fast plattjärnet i andra änden i två av hålen jag borrade tidigare.
Bild

Monterade dragbalken i ena änden och satte den med en skruvtving i andra för att kunna mäta ut rätt plats för hålen.
Bild

Eftersom "Slarvepetter" är mitt mellannamn så passade det såklart inte på brädden.. Efter kontrollmätning visade det sig att jag bara mätt en cm fel på vänstra balkens placering. Så jag ska flytta den imorgon så kommer det stämma perfekt :)
Bild

Mvh Daniel
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Hagberg
Forumräv

Inlägg av Hagberg » mån aug 26, 2013 6:06

Ajaj. Så kan det gå. Men bra jobbat!! Ser ut att gå åt en del plåt till golvet men du kan ju svetsa så det blir säkert bra.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » mån aug 26, 2013 8:39

Någon snäll med en xj som kan mäta höjden från bagagegolvet till centrum på övre bulten i schackeln samt avståndet från bultcentrum till bultcentrum i schackeln? Glömde skriva upp de måtten.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån aug 26, 2013 18:19

Ahh, förlåt :rodnar:

Jag får erkänna att jag inte läste tillräckligt långt bakåt i tråden så jag fick klart för maj att du bara ska ha V40 fjädrarna som hjälpfjädrar, i stil med Munkens Cherokee.

Riktigt smart med plattjärnet där du svetsat fast muttrarna och sen fört in dom i balken och svetsat fast dom där :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » mån aug 26, 2013 22:32

Jo, så är det. Har kört med både blad- och hjälpfjädrar nu i ett antal månader och är helnöjd med det. Det jag inte är nöjd med är den korta fjädringsvägen, men det beror bara på stötdämparna. Men en dag blir det kanske någon "riktig" upphängning istället :mrgreen:

Här är mitt stållager som jag köpte här om dagen. Riktigt skönt att ha hemma så att man inte behöver åka och köpa nytt så fort man ändrar planen det minsta. Ser dock inte fram emot att få se fakturan :cussing: Men å andra sidan så är kostnaden för allt stål jag har köpt sen jag skaffade bilen bara en struntsumma jämfört med att köpa t.ex en kofångare i byggsats. :poke:
Bild

Plåtar i 0,8mm, 1,5mm, 2mm samt 3mm och en enorm sträckmetall skiva. Detta kommer bli mycket kul saker :jump: :jump:
Bild

De två tjocka balkarna är fastsvetsade och en tvärbalk som kommer att hålla fast stötdämparna. Detta kommer att bli max infjädring för bakaxeln.
Bild

Amerikaner på 90-talet hade tydligen inte lärt sig fördelen med trianglar, men det har jag! Blir nog väldigt mycket stabilare såhär än den klena och till synes ostrategiska lösningen som fanns original..
Bild

Efter alla de konstiga ställningar jag har legat/suttit/stått i idag för att komma åt att svetsa skarvarna funderar jag nästan på att bli balettdansös.. Men bra blir det, för det mesta :mrgreen:
Bild

Jag har en uppsättning med 31" däck som ligger och väntar nu också, så gissa om jag vill bli klar!? :jump: :woot: :beer:
Bild

Jag vet att folk rekommenderar att man inte höjer bilen mera än 3" om man inte gör något år fördelningslådan. Men detta är för att det inte skall vibrera när man kör om jag förstått det rätt. Men vad gäller det angående att flytta ner läget för maximal utfjädring? (Dvs förlänga stötdämparna) Flyttar man bara upp de nedre stötdämparfästena till mitten av axeln så får man 10cm (4") extra utfjädring, och detta verkar det ju som att många gör? Men jag vill förlänga stötdämparna med runt 10cm till. (Man måste då bygga om de främre infästningarna till bladfjädrarna, annars blir det brytningar i dem har jag upptäckt) Finns det någon risk att vinkeln på kardanen blir för stor vid max utfjädring då så att knutkorsen bottnar eller liknande?
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » tis aug 27, 2013 22:13

Har svetsat ihop den ena av de gamla balkarna med den nya nu. Sjuuukt tråkigt! Knepigt att få ihop en tunn sliten plåt med en tjock balk.. Omöjliga vinklar också var man än ska svetsa..
Bild

Inget superfint men men..
Bild

Satte dit en till snesträva. Den sista balken i krysset får vänta tills jag gjort fäste för stötdämparen och de tänkte jag inte sätta dit fören efter att upphängningen är klar. För att få bakhjulen parallella med bilen så satte jag på däcken och lade en lång L-profil mot var däck.
Bild

Sen började jag med att bygga ny schackel. Gjorde den 1 tum längre än original.

En brotch hade ju varit nice. Detta hålet blev inte direkt runt trots att jag hade allt stabilt fastspänt... Fast det spelar väll mindre roll..
Bild

Två vinkeljärn svetsades ihop till ett U.
Bild

Två vinkeljärn till på baksidan för att stabilisera lite extra mot skjuvning samt skydda den.
Bild

Går bra att "notcha" för hand med slipskiva på vinkelharry också. Bara man har tålamod. I överflöd.
Bild

Denna bussningen gillade verkligen inte att bli svetsad i, började brinna i gummit efter ca 1cm svetsning.. Kom på en lösning på detta, sänkte ner hela bussningen i vatten så att det var precis att kanten som jag skulle svetsa stack upp ovanför vattenbrynet. Fungerade betydligt bättre!
Bild

Så var den klar.
Bild

Eller nästan i alla fall.. Fick inte tag på M14x100 som jag behövde så det fick bli M14x120 och då behövde jag en 10mm distans för att inte gängan skulle ta slut..
Bild

Så var den på plats. Nu behövs dock något lite stabilare att fästa den i..
Bild

Började med en 20x20 balk mellan hjulhuset och bakdelen av karossen.
Bild

Att svetsa karosseriplåt i trånga vinklar är verkligen inte min sak.. :(
Bild

En 20x40mm balk från stora balken till den sistnämnda. Svetsade fast både den yttre och inre plåten i denna också (ovanför balken) så den blev helt boxad istället för U-formad som den var original..
Bild

Baksidan. Till vänster ser det inte så snyggt ut...
Bild

...och här är anledningen till det :(
Bild

Någon som vet om det finns någon bil som är vanlig på skrotarna som har dämpare med lite längre slaglängd? 20cm är det på dessa. Hur är slaglängden på cherokee dämparna där fram?
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » tor dec 26, 2013 17:03

Får be om ursäkt för uteblivna uppdateringar. Åkte hem till Skåne igen efter att jag slutat jobbet här uppe och tanken var att försöka fixa en verkstad nere i Lund så snart som möjligt. Hittade dock ingen verkstad (för rimlig hyra) och mycket tid blev det inte heller över. Men nu har jag i alla fall fixat en verkstad Volljsö! Är en hel del att fixa där, men jag hoppas bli klar nu i januari så att jag kan plocka ner jeepen innan jag börjar plugga igen.

Så här såg verkstaden ut när jag tillträde den:
Bild

Bild

Bild

Började med att rensa ut all skit..
Bild

Monterade en vask/diskbänk.
Bild

Har hunnit med lite mera också men får ta bilder på det när jag är där nästa gång.

Sen är problemet hur jag skall få ner jeepen hit. Den ät tämligen imobil utan upphängning till bakaxeln, så det får bli släp. Har dock ingen bil som får dra så tungt så jag funderar på att hyra en biltrailer och sätta på en LGF-skylt så får jag köra i 30km/h ner. Dock drygt med den hastigheten i 55 mil... :shock:
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tor dec 26, 2013 19:49

Ska den andre bilen stå kvar i garaget? Såg lite lustigt ut med allt slipdamm på och runt den, skönt attribut mot din rena del... :lol:

Men grattis till garaget! Vet själv hur pissigt de är att vara utan....
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

OffroadGangster
Rutinerad

Inlägg av OffroadGangster » tor dec 26, 2013 20:05

Kul att det händer lite igen, keep the good work up! :tumbup:

Har själv börjat riva upp bagage-golvet i min xj nu och ska svetsa i ny plåt efter helgen. :wink:
CHEROKEE -93, 5,5" 31/10.5-15 under ständig förbättring

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » tor dec 26, 2013 22:36

Nä, jag släpade ut den gamla bilen (med alla fyra hjulen låsta, gissa om min lilla saab 900 fick jobba!) och dumpade den på parkeringen till grannarnas förtvivlan. Håller på att vänta på en fullmakt från kronofogden så att jag kan få köra den till tippen. En Honda Prelude är det. Har nog stått stilla där inne sedan -97..

Offroadgangster: Alltid kul att få lite ny plåt att jobba i, rost är trååååååkigt! :P
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » tor dec 26, 2013 23:38