Matarpump till 6,2 diesel

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Grottulf » ons aug 21, 2013 20:21

Ok, tackar :tumbup:
Står det även något om flöde?

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Spiken » ons aug 21, 2013 20:50

Av vilken anledning vill du ha elektrisk pump?
Nyfiken, håller på och grottar med samma grejor.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av henke_99 » ons aug 21, 2013 21:39

Troligen för att det sitter en sån original på hans bil och att den gamla sagt upp sig från tjänsten...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av optodsl » ons aug 21, 2013 22:59

Grottulf skrev:Ok, tackar :tumbup:
Står det även något om flöde?
Ska kolla, vet att jag har läst även det nånstans
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Grottulf » tor aug 22, 2013 9:48

optodsl skrev:0,69 bar (10 psi) är normaltrycket
I cold advance läget så är trycket 0

Så biltemapumpen räcker inte till då
Jag fick för mig att det var vid kallstart som den stryper returen lite för att öka trycket, men då är det tvärtom alltså?

Spiken skrev:Av vilken anledning vill du ha elektrisk pump?
Nyfiken, håller på och grottar med samma grejor.
Det är K30:n jag tänker på nu, och den har en eftermonterad elpump, men jag misstänker att den inte håller rätt spec, alternativt börjar ta slut.
För den har börjat hacka i branta uppförs-lut, och ger allmänt pissigt tryck :(
Jag vill inte byta tillbaka till mekanisk matarpump, för det är så smidigt med elektrisk när man har kört soppatorsk o ska lufta :tumbup:

shadow_line_
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: mån maj 06, 2013 6:54

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av shadow_line_ » tis aug 27, 2013 18:45

hej. dahlhems har original matarpumpar till våra chevy` ssar :jump:

mvh

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Mathias T » tis aug 27, 2013 19:36

det sitter ju en vingpump inbyggt i insprutningpumpen som ska sköta interna trycket i den,matarpumpen är just det den heter dvs en pump för att hjälpa fram bränslet.
När systemet är urluftat och i ordning klara faktiskt den interna vingpumpen att suga fram soppan men kommer det luft med är det kört direkt.
Upptäckte det på den 6,2:an jag hade då den inte ville efter filterbyte och felet var att tryckpinnen som driver den mekaniska matarpumpen var borta :roll: :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av optodsl » tis aug 27, 2013 23:14

Mathias T skrev:När systemet är urluftat och i ordning klara faktiskt den interna vingpumpen att suga fram soppan
Stämmer till viss del.
I kraftigt uppförslut så orkar den inte suga, i alla fall inte på en lång pickis
Kan hända den orkar på en blazer
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Grottulf » ons aug 28, 2013 10:14

Mathias T skrev:det sitter ju en vingpump inbyggt i insprutningpumpen som ska sköta interna trycket i den,matarpumpen är just det den heter dvs en pump för att hjälpa fram bränslet.
Jag tror ändå det är ganska kritiskt att matarpumpen har rätt spec, för skulle den ge högre tryck tex så kan det nog bli knas med tändlägesförskjutningen misstänker jag.

Walleandersson
Forumräv
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
Ort: borås kinnarumma/fristad

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Walleandersson » ons aug 28, 2013 10:34

Grottulf skrev:
Mathias T skrev:det sitter ju en vingpump inbyggt i insprutningpumpen som ska sköta interna trycket i den,matarpumpen är just det den heter dvs en pump för att hjälpa fram bränslet.
Jag tror ändå det är ganska kritiskt att matarpumpen har rätt spec, för skulle den ge högre tryck tex så kan det nog bli knas med tändlägesförskjutningen misstänker jag.
där tror jag lite du har fel ....
jag har sett många som har bytt sin original pump mot en av flera dom som länkade här ovan !
så jag tror inte det är ngt problem !
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"

har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"

0730850340

Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Grottulf » ons aug 28, 2013 13:33

Walleandersson skrev:
Grottulf skrev:
Mathias T skrev:det sitter ju en vingpump inbyggt i insprutningpumpen som ska sköta interna trycket i den,matarpumpen är just det den heter dvs en pump för att hjälpa fram bränslet.
Jag tror ändå det är ganska kritiskt att matarpumpen har rätt spec, för skulle den ge högre tryck tex så kan det nog bli knas med tändlägesförskjutningen misstänker jag.
där tror jag lite du har fel ....
jag har sett många som har bytt sin original pump mot en av flera dom som länkade här ovan !
så jag tror inte det är ngt problem !
Att det fungerar tvivlar jag inte på, jag vet också flera som kör med andra pumpar, och jag har även någon annan pump i K30:n.
Men frågan är om prestandan blir lidande, om specen skiljer för mycket...
Om jag förstår Optodsl rätt så går cold start advance i vid lägre tryck (runt noll bar).
Då undrar jag vad som händer om den får för högt tryck...retarderar den då tändningen istället... :vetej:

Sen vet jag att det är viktigt med ett högt flöde så pumpen får bra kylning, så det vill jag inte tumma på.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Mathias T » ons aug 28, 2013 16:50

interntrycket i pumpen är det som ställer om tändläget dvs ju högre varv=högre tryck=tidigare tändläge och det bestäms av tryckregulatorn efter vingpumpen.
Tvingar du i ett så högt tryck att det går förbi vingarna på pumpen kommer du få maximal förtändning men då snackar vi runt 10-15 bar eller nåt.
dom 0.20bar som en liten elmembranpump kan prestera kommer aldrig förbi vingpumpen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Grottulf » tor aug 29, 2013 9:48

OK, det är alltså vid högre tryck den förställer mer, det låter ju mer rimligt än mitt förra antagande.
Jag hade för mig att man stryper returen lite vid kall-start, och det ger ju ett högre tryck.

Men när man seriekopplar två pumpar så adderas trycket från båda, så visst kommer matarpumpens tryck förbi den inbyggda pumpen.
Så det är inte alls orimligt att det kan påverka tändläget, men hur mycket är en annan fråga... :vetej:

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av optodsl » tor aug 29, 2013 12:56

Hade också för mig att man ökade trycket vid kallstart men det jag skrev var rakt ur orginalverkstadshandboken

jag kan kolla igen
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Matarpump till 6,2 diesel

Inlägg av Mathias T » tor aug 29, 2013 17:41

jo men det är ju det man gör! högre tryck ger tidigare tändläge och jämnare gång vid kallstart då dieseln brinner långsammare.
Vingpumpen är en sk deplacementpump och flyttar en given mängd vätska per varv i stort sett oberoende av trycket på inporten,hade det varit typ centrifugalpumpar hade det varit en annan sak.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar