Vad är en bra offroadträff?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sj410
Rutinerad

Vad är en bra offroadträff?

Inlägg av sj410 » ons aug 28, 2013 15:43

Skall på möte med markägare i långarum, så jag började fundera på vad en bra träff är :idea: . Skulle vara kul och veta vad Forumet tycker, kom gärna även med dåliga erfarenheter :aargh: . Detta kan man ju ta till sig om man vill arrangera en träff. :tumbup:

niva_mats
4x4xnerd

Re: Vad är en bra offroadträff?

Inlägg av niva_mats » ons aug 28, 2013 16:19

smaken är som baken delad.

Det jag ser som viktigt är att man har en bra samlingsplats där man kan samlas och fika, snacka skit och så.
Terrängen skall vara omväxlande och för alla typer av fordon.
Men samtidigt så funkar det kanon med en grusgrop.
Skall det vara en flerdagars så är det kanon med en campingyta som inte blir genomsur och superkletig om det bara visar sig regndroppar på prognosen.
Sophantering, Mat och sånt är trevligt.

Var det en flerdagars eller nått annat :?:
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » ons aug 28, 2013 16:19

smaken är som baken..kluven :mrgreen: ang vad man gillar för mark men...
jag har en bil med hygglig framkomlighet,, när man hamnar i ett spår med några inte offroad vänliga bilar blir det tråkigt att vänta på att dom ska komma loss eller så hjälper jag till, ok ibland men tråkigt en hel dag,
en liten fantasi är färgmärkta spår som det ofta är och så färgmärker man bilarna när dom betalar så vet nykomlingarna lite vad som är lämpligt för bilen. inte då en stor grön lapp utan kan säga vad som verkar lämpligt :)
när papprena på den nybes bilen ligger i dörrsidan å det serut såhär på premiärturen är det stor risk att man tröttnar genast
Bild
Senast redigerad av Roger Patrol den ons aug 28, 2013 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » ons aug 28, 2013 16:31

BRA: MYCKET körning....helst dygnet runt! Gärna arrangerade minitävlingar...typ Challenge, Trophy eller liknande! God mat! :mrgreen:
DÅLIGT: Trånga områden med mycket köer, enformig terräng (t.ex. enbart lera...därmed inte sagt att lera är dåligt). Träffar där vilka j-vla skitbilar som helst släpps in d.v.s. bilar som inte är i trafik, är falskreggade, har upprostade ramar som lätt går av, saknar bromsar etc. etc. Det ger väldigt dålig PR för hobbyn alla som arrangerar borde ta ett gemensamt beslut och ta i med gemensama krafter för att sätta kraven/standarden för vad som är lämpligt att tillåta på träffar!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

pini
Rutinerad

Inlägg av pini » ons aug 28, 2013 16:55

bra träff e stort område helst nån halvtävling nattorientering, tipsrunda eller bara nån slinga man ska köra så man får variation
dåligt e för små å enformiga områden
har själv suttit i insläpp på träffar å det är ett helvete å bedöma om bilen ska få vistas på träffen (rena hemmabyggen kan va i bättre skick än nån gammal död kingcab)
men å bedöma rätt å skicka hem folk som kommer med konstiga bilar är inte varken lätt eller roligt

fast vissa verkar ju som sagt bara hitta på ett regnr å skriva i när dom anmäler sej

men visst ja som sliter å försöker ha min bil i ordning å sen kommer de en suzuki eller nåt utan försäkring å bromsar å klipper i sidan på min bil så e man nog inte så glad längre
hoppas faktiskt de blir hårdare tag i framtiden
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

noodlesswe
Beroende

Inlägg av noodlesswe » ons aug 28, 2013 17:11

varierad terräng typ
varierad körning
varierande svårighetsgrad. inte fel med markerade slingor och frikör område.

tillgång till mat, stor kompressor in för hemfärden, avspolning kanske, mobilt dass kanske

om flerdagars
torrt camping område
hellst inte inflätat mellan kör slingorna utan lite avsides så dom som vil nattköra kan göra de utan att störa dom som redan sover.
bra mat
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Hagberg
Forumräv

Inlägg av Hagberg » ons aug 28, 2013 18:10

Tydlighet!
Var ska man parkera, starta, skita, tanka... Jag var på en träff i somras som körområdet var skyltat i sista korsningen och campingen inte alls. Tog en timme på fredagkvällen bara att hitta campingen.
Inte en bra start för en trevlig helg.

Körområdet spelar mindre roll, oftast får man vara nöjd ATT det finns ställen att köra på. Om Bröt och P4 satt ihop... Mumma!!

Frikörning är kul men det är oftast roligare att ha ett mål. Tipsrunda, orientering eller annat skoj.
Om det är snitslad bana så är det inte dumt med en lite lättare väg förbi de svåraste partierna för att minska böghögar och maxa den effektiva körtiden. 8)

Skit samma egentligen för bara att komma ut i skogen då och då med terrängbilen är skoj nog. :D
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » ons aug 28, 2013 19:06

Jag håller med Roger om att färgmarkeringar som beskriver svårighetsgraden på spåren skulle vara en bra ide. Jag tillhör dem som varken har så mycket erfarenhet eller så terrängkompetent bil. (motstasen till hygglig framkomlighet borde bli ohygglig framkomlighet i så fall har jag en bil med ohygglig framkomlighet). Med färgmärkta spår skulle det bli lättare att prova nya vägar och inte behöva riskera att ta sig vatten över huvudet eller huven. Oftast är det väl de med minst erfarenhet och eller minst kompetenta bilar som behöver mest hjälp med spårvalet.

Även Hagbergs förslag om tydlighet är viktigt. Ibland kanske man missar att folk kan komma från olika håll så skyltningen kanske sitter så att den bara syns från ena hållet men inte från det andra.
VW TARO -95

zurfer
Forumräv

Inlägg av zurfer » ons aug 28, 2013 21:44

Hagberg skrev:Tydlighet!
Var ska man parkera, starta, skita, tanka... Jag var på en träff i somras som körområdet var skyltat i sista korsningen och campingen inte alls. Tog en timme på fredagkvällen bara att hitta campingen.
Inte en bra start för en trevlig helg.

Körområdet spelar mindre roll, oftast får man vara nöjd ATT det finns ställen att köra på. Om Bröt och P4 satt ihop... Mumma!!

Frikörning är kul men det är oftast roligare att ha ett mål. Tipsrunda, orientering eller annat skoj.
Om det är snitslad bana så är det inte dumt med en lite lättare väg förbi de svåraste partierna för att minska böghögar och maxa den effektiva körtiden. 8)

Skit samma egentligen för bara att komma ut i skogen då och då med terrängbilen är skoj nog. :D

håller med :)

har varit på några träffar iår, och var helt grön ibörjan.
vissa saker för er som har varit med ett tag e ju självklart men kommer man första gången så vet man ju inte hur man ska göra. så jag hade nog vilja ha lite mer info. men de kanske är individuellt.

o som sagt roligare att ha ett mål. kanske 2h runda (med lite olika svårighetsgrader)o sen fri lek.

pini
Rutinerad

Inlägg av pini » tor aug 29, 2013 17:37

fast de som ni wor hade me å leta kontroller utan karta för ett par år sedan va riktigt skoj när man visste de fanns tre kontroller på varje körområde
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor aug 29, 2013 17:59

Inte för att vara skrytsam, men det ni beskriver som ett bra träffområde stämmer i stort sett bra överens med Olerum. Det finns två saker som dock avviker från er beskrivning:

1, Grusgrop eller sandtag saknas hos oss.

och 2, Hos oss välkomnas alla, även rena hembyggen, gör markägaren eller arrangörsgruppen den bedömningen att ett visst fordon inte ska få köra så förbehåller vi oss rätten att avvisa fordonet från körområdet. Det har hittills inte hänt, däremot har fordonsförare avvisats på grund "osportsligt" uppträdande.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

pini
Rutinerad

Inlägg av pini » tor aug 29, 2013 18:28

finns ett fel till på olerum de ligger inte närma där ja bor
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

sj410
Rutinerad

Inlägg av sj410 » tor aug 29, 2013 18:46

Kul och se att det inte bara jag som gillar markerade spår att följa :woot: Tackar för upplysningarna då man lätt blir hemmablind när man planerar, har ni fler synpunkter så tackar jag för dom också :tumbup:
ps. det blir träff i långarum näst år också.

sj410
Rutinerad

Inlägg av sj410 » tor aug 29, 2013 18:48

OBELIX skrev:Inte för att vara skrytsam, men det ni beskriver som ett bra träffområde stämmer i stort sett bra överens med Olerum. Det finns två saker som dock avviker från er beskrivning:

och 2, Hos oss välkomnas alla, även rena hembyggen, gör markägaren eller arrangörsgruppen den bedömningen att ett visst fordon inte ska få köra så förbehåller vi oss rätten att avvisa fordonet från körområdet. Det har hittills inte hänt, däremot har fordonsförare avvisats på grund "osportsligt" uppträdande.

SKREV OBELIX
Tror jag skall försöka åka upp till er nästa år( gillar visserligen inte åka långt men nya områden är ju alltid kul :jump: )

Challe
Användare

Inlägg av Challe » tor aug 29, 2013 19:35

OBELIX skrev:Inte för att vara skrytsam, men det ni beskriver som ett bra träffområde stämmer i stort sett bra överens med Olerum. Det finns två saker som dock avviker från er beskrivning:

SKREV OBELIX
"även rena hembyggen". Jag gillar inte detta riktigt. Antagligen ingen försäkring då. De e ju inte så kul om det blir en kollision mellan en skapligt dyr fin bil och ett oförsäkrat hembygge om hembygget är skyldigt till smällen. :poke:
Jeep Wrangler 1988 "Gamle Svarten"
Bredare och högre än den var

Skriv svar