Har presic höjt min gc -97 70mm och har läst en del på forumet och det verkar som att cv knuten på framkardarnen går i bitar efter höjning? Eller är det bara att dom är klena? Tycker inte det är mycket vinkel på knuten?
Och kan man utan modifiering montera på en xj kardan?
Cv knut främre kardarn zj?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
Re: Cv knut främre kardarn zj?
Om du inte ska köra hårt i skogen funkar den länge.
Min (5 " höjd -96) gav upp när jag körde nästan fullgas länge i snö för att orka genom snön. (kedjor ger fäste
)
Du kan inte ta en xj-kardan rakt av, det är fel yoke på framaxeln.
Jag tog kardan och yoke från en äldre ZJ. De har riktig knut fram till -95.
Till det behövs en ny "crush sleeve" när man monterar nya yoken, en pryl som ser till att spänningen på lagret i framaxeln blir rätt.
Min (5 " höjd -96) gav upp när jag körde nästan fullgas länge i snö för att orka genom snön. (kedjor ger fäste

Du kan inte ta en xj-kardan rakt av, det är fel yoke på framaxeln.
Jag tog kardan och yoke från en äldre ZJ. De har riktig knut fram till -95.
Till det behövs en ny "crush sleeve" när man monterar nya yoken, en pryl som ser till att spänningen på lagret i framaxeln blir rätt.
Anders, KingCab och Grand Cherokee
Ok blir väl till att fixa en ny axel och medbringare framöver då!
Hur går dom sönder delar den på sig eller är det bara att den kuggar över?
Hur går dom sönder delar den på sig eller är det bara att den kuggar över?
-
- Hemmastadd
När de går sönder blir det bara skrot i inne i CV-knuten. Sitter bra fast i gummidamasken.
Går inte att köra vidare annat än i krypfart.
Jag skruvade bort framkardan helt och körde bakhjulsdrift hem. Går att köra så med den fördelningslåda som sitter på -96 och framåt på ZJ.
Om du ska ut i skogen så är det bra att ha med de verktyg som behövs för att ta bort framkardan
Går inte att köra vidare annat än i krypfart.
Jag skruvade bort framkardan helt och körde bakhjulsdrift hem. Går att köra så med den fördelningslåda som sitter på -96 och framåt på ZJ.
Om du ska ut i skogen så är det bra att ha med de verktyg som behövs för att ta bort framkardan

Anders, KingCab och Grand Cherokee
-
- Nybörjare
Måste bara säga att jag köpte en xj kardan och medbringare från xj och det passar perfekt på en grand cherokee.