Skogsvilds Axial Wraith

Offroad i den mindre skalan.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » mån sep 02, 2013 19:27

Då 1:1 offroadern blev såld och offroadsuget blev för stort och ekonomin inte tillåter en ny 1:1 för tillfället var jag ju tvunget att stilla mitt offroadbegär på nått sätt.

Lösningen blev att inhandla en rc 1:10 axial wraith :tumbup:
Bild

Bild

Bild

Lite info om min Wraith:
det är kit versionen
kör med Novak goat 3S fartreglage
Novak Ballistic 18,5T borstlös motor
5000mAh 3S 11,1V lipo batteri från hongkong
Traxxas TQ3 2,4Ghz radio och mottagare
Savöx 20kg styrservo
Aluminiumfälgar med beadlock
Pitt Bull Rock beast II 2.2 däck

Nu har vi i norrköpingsområdet (6st) fått till en hel del tävlingar tillsammans med massa stockholms lirare, Vi har kört 2 tävlingar utanför norrköping och 3 st tävlingar uppe i stockholmsområdet. Som mest har vi varit 17st förare på en tävling i södertälje där 2 förare kom från örebroområdet :D så antalet deltagare ökar i stadig takt.
Tills nästa år ska vi försöka få igång en Cup med 5-6 deltävlingar och då tänkte jag att jag skulle finslipa min wraith lite så man kan vara med att slåss i toppen 8)


Nu efter som jag varit med i tävlingarna har jag märkt att wraithen är lite vippkänslig gent emot vissa bilar som varit med så tills nästa år känns det som att det dags att bygga ett nytt chassie och försöka få ner vikten och tyngdpunkten på den, chassiet kommer byggas i "rock bouncer" stil dvs som bobby tanner, jordan tanner, tim cameron etc etc



Men först måste jag ju ha en "jigg" där hasplåten sitter ordenkligt fast och axlarna ligger löst så jag kan röra axlarna genom hela fjädringsrörelserna för att kunna se om det tar i nånstans vartefter jag bygger. Byggde även jiggen tillräckligt hög för att kunna montera hjulen så proportionerna blir rätt på chassiet oxå :D
Bild

Bild

Bild

Bild

så långt har jag kommit tills idag, bygget av nya chassiet kommer inte göras i brådrasket då jag har hela vintern på mig :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » mån sep 02, 2013 19:33

diverse bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av målarn » mån sep 02, 2013 21:43

Frän.. vart köper man en sån
Merca Geländewagen 300TD

sj410
Rutinerad
Inlägg: 419
Blev medlem: fre maj 22, 2009 18:24
Ort: Bankeryd

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av sj410 » mån sep 02, 2013 22:05

målarn skrev:Frän.. vart köper man en sån
här finns http://shop.kb-rchobby.se/

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » mån sep 02, 2013 22:12

Jag beställde min wraith från http://www.reservdelsrc.com" onclick="window.open(this.href);return false; detta var när de precis kommit så jag fick vänta några dagar innan den lämnade huvudlagret.
Men kanonservice från dom, fick 1 mail om dagen med en uppdatering om vart mitt paket var och när det beräknades komma fram.

Alla tillberhör och options har jag köpt på ebay, men motor, fartreglage, mottagare och sändare hade jag kvar liggandes från förra crawlern.


Riktigt rolig hobby om med den batterikapaciteten jag har med mina batterier ( 3st 5000mAh 3S lipo) så räcker det till att köra från morgon till kväll :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

JOCKE
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: ons mar 29, 2006 22:29
Ort: Åsenhöga - Gnosjö

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av JOCKE » ons sep 04, 2013 9:12

ReservdelsRC är en av två firmor ( + Kullagergrossisten) jag håller högt, snabba som attan & klara besked, vad mer kan man önska...
Kom en KIT-Wraith till Byhåla förra veckan :D , kan bli klar för Skurugata 2013...
Ska jag åka dit hoppas jag på att Östgöta-crewet dyker upp, skönaste inställningen till Crawlerkörning...Varberg-Jonas, ska du mé???(Gnosjö är ju halvvägs!)

MVH/JB
Jocke / Åsenhöga - Gnosjö

The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av Pvpjtgb1111 » ons sep 04, 2013 14:05

Befinner mig runt 80-90 mil norrut fram till jul så jag passar Skurugata i år också :cry:
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

JOCKE
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: ons mar 29, 2006 22:29
Ort: Åsenhöga - Gnosjö

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av JOCKE » ons sep 04, 2013 16:06

Jonas.....Du är ju hopplös, pöjk...

Skogens vildaste: vad kör du för drevning?(har satt i min Novak 18.5T som knäckt mina andra kärror)

MVH/JB
Jocke / Åsenhöga - Gnosjö

The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » ons sep 04, 2013 16:28

Jag kör med originaldrevning men med huvuddrev i stål och köpte aludrev till växellådan men de har gett upp och jag tror att växellådshuset i plast "flaxade" så drevspelet blev för stor och därmed fick dreven att kugga över.

S nu blir det växellådshus i Alu samt Robinson racing drev i riktigt stål :-)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » fre sep 06, 2013 10:47

Nästa vecka ska jag åka och hämta lite 6mm rostfria rör som obelix här på forumet har liggandes i sitt garage :-)

Under tiden rensade jag wraith buren på användbara delar som ska andvändas till nya chassiet
Bild

Detta är vad som kommer andvändas:
Bild

har gått och funderat på hur jag skulle kunna placera batteriet för att de ska ta så lite plats som möjligt och har nog hittat en bra lösning, kommer skruva fast batterihållaren på baksidan av stolarna:
Bild

Too be continued
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » fre sep 06, 2013 14:58

Var lite rastlös här hemma så jag gick loss på batterifästet :-)

Batterifästet var ju ca 1cm längre än batteriet så jag kapade av det i båda ändar och kortade ca 5mm på varje sida och passade samtidigt på att göra "kanterna" lite lägre så det blir lite lättare att byta batterierna :-D

Bild

Bild
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » sön sep 08, 2013 16:08

Nu har jag byggt om lite mer och fixat ett fäste för esc där det inte kommer synas så mycket sen :-D

Måste bara hitta nånstans att montera BEC'en oxå :-)

Bild

Bild

Bild

Bild
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av Marcus-84 » ons sep 11, 2013 15:53

Blev ju skitbra! :D Smart placering :tumbup:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » fre sep 13, 2013 16:16

Tack Marcus84


Så nu är byggandet påbörjat :-)

Bild

Bild

Mer bilder kommer senare ikväll ;-)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Skogsvilds Axial Wraith

Inlägg av skogsvild » fre sep 13, 2013 18:08

Såhär långt han jag idag, fortsätter kanske imorgon :-)

Bild

Bild

Bild

Bild
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Skriv svar