Hallå!
Spanar lite på en jeep grand cherokee limited som familjebil pga grymt snygga, 4x4, stora.
Denna har jag kikat på:
http://www.blocket.se/vi/48317043.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad ska man tänka på, vad går sönder, dyr service, vanliga fel mm?
Är inte sugen på att skruva mer än att jag servar den själv enl. Bok.
Bör man välja annan bil?
Jeep grand cherokee 2.7 köpråd
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 16:04
-
- Användare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 16:04
Re: Jeep grand cherokee 2.7 köpråd
Ingen som sitter på något matnyttigt om denna bil?
Re: Jeep grand cherokee 2.7 köpråd
Nää, vi WJ-ägare hänger på jeepsweden.net 
Nu har jag en bensinare och vet inget just inget om dieslar . Men det är en Mercamaskin i de här Jeeparna och de (Merca) är som bekant ena rackare på att bygga driftsäkra dieselspisar. Så det är nog ingen fara med dem. Välj en Limited-bil med farthållare med mera, ingen snik-Laredo.
Själva bilen håller väl traditionell amerikansk kvalitet och finish. Lite sådär. Men en så pass "ny" bil (jämfört med en 90-talare alltså) är nog fortfarande ganska frisk. Bara att köpa och bli nöjd. Toppenbra komfort och framkomlighet. När imbecilla puckon till stadsplanerare avgränsat olika parkeringsytor med trottoarsten och refuger där man ska fram så är det bara att åka rätt över istället, det är nice. Och när man väl kört SUV ett tag står man bara inte ut med att sitta så lågt som i en vanlig bil. Man ser ju inget i trafiken
På mitt åk har/hade jag följande fel, som tydligen inte är särskilt ovanliga om man ska döma av diverse Jeepforum.
-trasiga diskanthögtalare uppe i framrutan. Låter förj-a illa men är lätta att byta till nåt annat. Mina dörrhögtalare fram är tysta också, fast de är testade i annan bil och ej kabelbrott. Tror slutsteget brunnit, det sitter under baksätet och får ingen kylning alls. Helt tokig placering.
- trasig stolsvärme, speciellt på förarsidan. Efter många glidningar på sätet vid i- & urstigning så går de hårstrå-tunna värmetrådarna av och det blir till att lyfta på skinnet för att löda ihop tåtarna igen. Bökigt.
- trasiga spjäll i ECC. Medför att det bara blåser kalluft, bara varmluft alt. bara max kyla eller max värme. Spjällen är billigt och uselt plastskräp som blir skört och spricker med åren. Ett h-e att laga eftersom bilen är byggd runt värmepaketet och halva inredningen måste väck för att man ska kunna fixa det ordentligt. (Jo, jag vet att man kan såga upp hål i sidorna vid kardantunneln och fulmecka till det men det är fusk.)
-oljeläckage vid bakhjulen. Kanske har den här sortens bilar ofta dragit grävskopor och andra entreprenadgrejer efter sig många tusen mil? Det frestar nog på axeltätningar och annat...
Så testa ovanstående ordentligt vid ev. köp. Läge att pruta om det är nåt vaj. Men det är ju när allt kommer omkring en äkta Jeep, så de där småfelen gör detsamma!
En del har ju inga problem alls med sina Jeepar, de bara går och går år efter år. Andra har massor med trassel och kostnader för reparationer. Så det är lite svårt att säga om en Jeep är ett vettigt bilval. Chansa, våga, vinn!
Nu blev jag lite sugen på att byta till en sån där, LB-reggad och bara en tusing dyrare i skatt än V8an. Och betydligt lägre förbrukning men högre vrid. Mycket trevligt. Men nej, V8 ska det vara. Dieselknatter får jag nog av på jobbet...

Nu har jag en bensinare och vet inget just inget om dieslar . Men det är en Mercamaskin i de här Jeeparna och de (Merca) är som bekant ena rackare på att bygga driftsäkra dieselspisar. Så det är nog ingen fara med dem. Välj en Limited-bil med farthållare med mera, ingen snik-Laredo.
Själva bilen håller väl traditionell amerikansk kvalitet och finish. Lite sådär. Men en så pass "ny" bil (jämfört med en 90-talare alltså) är nog fortfarande ganska frisk. Bara att köpa och bli nöjd. Toppenbra komfort och framkomlighet. När imbecilla puckon till stadsplanerare avgränsat olika parkeringsytor med trottoarsten och refuger där man ska fram så är det bara att åka rätt över istället, det är nice. Och när man väl kört SUV ett tag står man bara inte ut med att sitta så lågt som i en vanlig bil. Man ser ju inget i trafiken

På mitt åk har/hade jag följande fel, som tydligen inte är särskilt ovanliga om man ska döma av diverse Jeepforum.
-trasiga diskanthögtalare uppe i framrutan. Låter förj-a illa men är lätta att byta till nåt annat. Mina dörrhögtalare fram är tysta också, fast de är testade i annan bil och ej kabelbrott. Tror slutsteget brunnit, det sitter under baksätet och får ingen kylning alls. Helt tokig placering.
- trasig stolsvärme, speciellt på förarsidan. Efter många glidningar på sätet vid i- & urstigning så går de hårstrå-tunna värmetrådarna av och det blir till att lyfta på skinnet för att löda ihop tåtarna igen. Bökigt.
- trasiga spjäll i ECC. Medför att det bara blåser kalluft, bara varmluft alt. bara max kyla eller max värme. Spjällen är billigt och uselt plastskräp som blir skört och spricker med åren. Ett h-e att laga eftersom bilen är byggd runt värmepaketet och halva inredningen måste väck för att man ska kunna fixa det ordentligt. (Jo, jag vet att man kan såga upp hål i sidorna vid kardantunneln och fulmecka till det men det är fusk.)
-oljeläckage vid bakhjulen. Kanske har den här sortens bilar ofta dragit grävskopor och andra entreprenadgrejer efter sig många tusen mil? Det frestar nog på axeltätningar och annat...
Så testa ovanstående ordentligt vid ev. köp. Läge att pruta om det är nåt vaj. Men det är ju när allt kommer omkring en äkta Jeep, så de där småfelen gör detsamma!
En del har ju inga problem alls med sina Jeepar, de bara går och går år efter år. Andra har massor med trassel och kostnader för reparationer. Så det är lite svårt att säga om en Jeep är ett vettigt bilval. Chansa, våga, vinn!
Nu blev jag lite sugen på att byta till en sån där, LB-reggad och bara en tusing dyrare i skatt än V8an. Och betydligt lägre förbrukning men högre vrid. Mycket trevligt. Men nej, V8 ska det vara. Dieselknatter får jag nog av på jobbet...
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001