Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är död
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är död
Som rubriken lyder.
Bilen går inte på alla cylindrar och varvräknaren är död.
Jag har bytt insugspackningar på den och efter detta blev det.
Var får jag tag på ett elschema till den?
Bilen är som sagt en Blazer ZR-2 S10 4x4 1999a svensksåld.
Tycker inte jag kan ha satt kontakterna fel heller då dom passar bara på ett vis.
Nån som varit ute för död varvräknare nån gång?
Kan felen hänga i hop?
När jag startade den 1a gången tyckte jag den gick som den skulle.
Men sen var ja tvungen att byta en slangklämma och fick demontera insugsslangen igen,om jag skulle ha kommit åt nått då??
Sen en annan sak vad är det för diagnos uttag på dom här bilarna?
OBD2?
Vart sitter uttaget?
Med vänlig hälsning. Fagge
Bilen går inte på alla cylindrar och varvräknaren är död.
Jag har bytt insugspackningar på den och efter detta blev det.
Var får jag tag på ett elschema till den?
Bilen är som sagt en Blazer ZR-2 S10 4x4 1999a svensksåld.
Tycker inte jag kan ha satt kontakterna fel heller då dom passar bara på ett vis.
Nån som varit ute för död varvräknare nån gång?
Kan felen hänga i hop?
När jag startade den 1a gången tyckte jag den gick som den skulle.
Men sen var ja tvungen att byta en slangklämma och fick demontera insugsslangen igen,om jag skulle ha kommit åt nått då??
Sen en annan sak vad är det för diagnos uttag på dom här bilarna?
OBD2?
Vart sitter uttaget?
Med vänlig hälsning. Fagge
Fagge
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är
Scheman finns tex i en Shop manual för din bil, har du lite tur kan det finnas på Ebsco,
gå till http://search.ebscohost.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Använd Usernamne: ebsco
password: soda
gå sedan till Auto Repair Reference Center och välj dig sedan fram, kan finns något under diagrams sedan.
Den borde ha OBD2 system och det uttaget sitter ovanför pedalerna någonstans, normalt i panelbiten mellan pedalrenarna och förarens knän skulle jag tro, US GM brukade iaf sätta dom någonstans i den trakten.
Magnus
gå till http://search.ebscohost.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Använd Usernamne: ebsco
password: soda
gå sedan till Auto Repair Reference Center och välj dig sedan fram, kan finns något under diagrams sedan.
Den borde ha OBD2 system och det uttaget sitter ovanför pedalerna någonstans, normalt i panelbiten mellan pedalrenarna och förarens knän skulle jag tro, US GM brukade iaf sätta dom någonstans i den trakten.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är

Hade glömt kontakten på fördelaren.
Men den missar på ett och två cyl ändå!
Ja tror stiften är slut.
Är 4,3 vortec 6an känslig på stift?
Ska byta dom så fort ja kan.
Fagge
Re: Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är
Först en fråga, du har fått tändkablarna i rätt ordning?
V6:an i s10 plattformen är känslig på kablar o stift då stiften sitter jävl. illa till med avseende på värme. ( ska väl tillägas att ena stiftet på förarsidan är ett riktigt helvete att byta )
Fördelarlocket om det är av spindelmodell på en -99:a kan också ge problem.
Ska vara platina stift ACDelco, vilket inte är helt billigt
V6:an i s10 plattformen är känslig på kablar o stift då stiften sitter jävl. illa till med avseende på värme. ( ska väl tillägas att ena stiftet på förarsidan är ett riktigt helvete att byta )
Fördelarlocket om det är av spindelmodell på en -99:a kan också ge problem.
Ska vara platina stift ACDelco, vilket inte är helt billigt
Cheva S10 4x4 -96
Re: Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är
Har bytt stift på den idag.
Tyckte inte det va nått märkvärdigt.
Men den går inte på cyl 3 det svåraste att byta naturligtvis
Men efter bytet så vill han inte gå ändå så jag får väl byta rotor och lock med förstår jag.
Ska även beställa en ny tändkabel till 3e cyl.
Går den inte då får man ge sig på bränslesidan.
Så jag fortsätter
tills den
igång.
Någon som bytt spindeln som dom kallar insprutningen på dom.
Som sitter över insuget med armarna ut till spridarna?
Eller om nån har andra tips vad som kan va fel när den inte går på alla 6?
Tyckte inte det va nått märkvärdigt.
Men den går inte på cyl 3 det svåraste att byta naturligtvis

Men efter bytet så vill han inte gå ändå så jag får väl byta rotor och lock med förstår jag.
Ska även beställa en ny tändkabel till 3e cyl.
Går den inte då får man ge sig på bränslesidan.
Så jag fortsätter


Någon som bytt spindeln som dom kallar insprutningen på dom.
Som sitter över insuget med armarna ut till spridarna?
Eller om nån har andra tips vad som kan va fel när den inte går på alla 6?
Fagge
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är
Kolla även under rotorn i fördelaren, om det är mycket rost och skräp där på trigger hjulet så får pick up spolen inte någon tydlig signal för tändläget och i vissa fall kan gnista utebli.
Magnus
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är
Lock o rotor är bara o byta men går den inte efter det så börja felsök lite djupare
Kompprov kan ju vara en ide.
Finns det gnista på stiftet? går ju att kolla med gnistprovare.
Hur är bränsletrycket? En mätning av trycket ger mycket info hur pump, bränsletrycksregulator, och injectorspindeln mår
Ang insprutspindeln så har jag bytt min för några veckor sedan, Är ett ganska lätt jobb, men man får dela på insuget så det är en del prylar som måste bort.
Felet jag hade var läckande regulator vilket gjorde att den var svårstartad, dock så var det flera fel på en gång. Pumpen gav också dåligt tryck.
Blev inte billigt även om delar skickades efter från USA
Men att byta prylar på måfå blir dyrt, så en felsökning sparar pengar
Kompprov kan ju vara en ide.
Finns det gnista på stiftet? går ju att kolla med gnistprovare.
Hur är bränsletrycket? En mätning av trycket ger mycket info hur pump, bränsletrycksregulator, och injectorspindeln mår
Ang insprutspindeln så har jag bytt min för några veckor sedan, Är ett ganska lätt jobb, men man får dela på insuget så det är en del prylar som måste bort.
Felet jag hade var läckande regulator vilket gjorde att den var svårstartad, dock så var det flera fel på en gång. Pumpen gav också dåligt tryck.
Blev inte billigt även om delar skickades efter från USA
Men att byta prylar på måfå blir dyrt, så en felsökning sparar pengar
Cheva S10 4x4 -96
Re: Blazer ZR-2 99a går inte på alla cyl och varvräknaren är
Ja då får ja skämmas igen
Felet var att kompisen satte på det stora kontakt stycket för vårdslöst och två av stiften var böjda och satt inte i.
Man ska inte skylla på andra men ja skulle ju givetvis satt dit det själv för jag visste att dom
känsliga.
Men nu har den nya insugspackningar,stift,multirem.
Tillsnyggad rotor och det var en finurlig grej.
Det går att vända på blecket så man kan använda den 2gånger. Smart!
Sen filade jag till fördelarlocket så det blev som nytt.
Nu spinner han som en katt och är till salu!
24995skr för en 1999a ZR-2 Blazer 2dörrars på 21000mil nått.
Nån intresserad så hör av er!
Givetvis skattad och bes.


Felet var att kompisen satte på det stora kontakt stycket för vårdslöst och två av stiften var böjda och satt inte i.
Man ska inte skylla på andra men ja skulle ju givetvis satt dit det själv för jag visste att dom

Men nu har den nya insugspackningar,stift,multirem.
Tillsnyggad rotor och det var en finurlig grej.
Det går att vända på blecket så man kan använda den 2gånger. Smart!
Sen filade jag till fördelarlocket så det blev som nytt.
Nu spinner han som en katt och är till salu!
24995skr för en 1999a ZR-2 Blazer 2dörrars på 21000mil nått.
Nån intresserad så hör av er!
Givetvis skattad och bes.



Fagge