Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Cummins_83
- Användare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: fre apr 26, 2013 12:55
Inlägg
av Cummins_83 » mån sep 23, 2013 20:15
Hej! Nu funderar ja på hur man terrängbilsreggar en bil? Är de bara att dra iväg eller går de inte mä "vanliga" 4x4 bilar, (har själv en suzuki 413) vilka lagar, regler gäller?? Får man bara köra i 30/50km/h??
Är lite trött på farbror blå ska gapa om breda däck och dyligt!!
Tackar varmt för alla tips om hur de fungerar

Black Smocke Dont Mean Broke
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » mån sep 23, 2013 20:47
Det finns ingen speciell registrering för terrängbilar. Antingen är det bil eller lastbil, och båda finns som två respektive allhjulsdrivna.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Cummins_83
- Användare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: fre apr 26, 2013 12:55
Inlägg
av Cummins_83 » mån sep 23, 2013 20:51
Ok för ja har fått för mej att man kan regga den så man slipper besvärliga bes, m.m typ att den blir som en epa eller a-traktor
Black Smocke Dont Mean Broke
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » mån sep 23, 2013 20:57
Ja, du menar som arbetsredskap, terrängvagn, parktraktor eller liknande. Det finns flera i klubben som har sina bilar reggade på så sätt. Även min kommer troligtvis bli det- men det har jag inte börjat rota i än. Men det jag vet är att fordonet måste kunna utföra ett arbete med fast aggregat typ bärgningsutrustning, klippaggregat, snöblad eller grävskopa.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Cummins_83
- Användare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: fre apr 26, 2013 12:55
Inlägg
av Cummins_83 » mån sep 23, 2013 21:03
Ja typ så, för de skulle underlätta när polisen kommer, kan inte du kolla lite med dom hur dom gjort? Skulle vara intressant och höra hur besvärligt de ä
Black Smocke Dont Mean Broke
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » mån sep 23, 2013 21:11
Man kan ju även regga in dom ändringar som gjorts på bilen, utan att regga den som nåt annat. Då är den fortfarande bil, utan extra fartrestriktioner utöver vägskyltarna...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Cummins_83
- Användare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: fre apr 26, 2013 12:55
Inlägg
av Cummins_83 » mån sep 23, 2013 21:16
Ja jo de e ju sant, men ja tänkte om man kunde komma undan att krångla med besiktningen varje år. Men risken är väll att man inte gör de :p
Black Smocke Dont Mean Broke
-
AlterEgo
- Forumräv
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
- Ort: Mitten av Skåne
Inlägg
av AlterEgo » tis sep 24, 2013 9:39
Jag tror det är det här som efterfrågas:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... orfordon1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tung terrängvagn (över två ton) som inte används för persontransport får tydligen köras på väg och behöver inte besiktigas om jag tolkar ovanstående rätt.
Sen är det max 50 km/h som gäller på vägen, det är kanske inte så kul. Och du måste fixa intyg på att hytten kan klassas som skyddshytt, vilket kanske inte är så enkelt. Du måste besiktiga bygget hos SMP innan du kan regga om. Hela omregistreringen lär också kosta några sköna tusenlappar.
Själv funderade jag på att regga om min TGB13 till tung terrängvagn då man ändå inte gärna kör den så fort på landsvägen ändå, men jag bedömde att det var enklare att ta den genom besiktningen vart annat år...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » tis sep 24, 2013 10:04
Cummins_83 skrev:Ja jo de e ju sant, men ja tänkte om man kunde komma undan att krångla med besiktningen varje år. Men risken är väll att man inte gör de :p
är rädd att om man inte har den igenom bes var år så slutar det med en skrothög utan bromsar å klanthöjd = livsfarlig

-
OPJ
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: ons jan 18, 2012 12:55
- Ort: Jämtland
Inlägg
av OPJ » tis sep 24, 2013 20:46
Jag kollade förut upp det där med tung terrängvagnsregistrering för min volvo 912. Ringde till SMP och kollade upp det och precis som AlterEgo skriver så måste hytten kollas så att den håller, det är alltså en separat hytt som ska skickas in och det kostar 50.000 kr + att kontrollera den

-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » tis sep 24, 2013 22:03
Jag förstår inte denna rädsla över att ha bilen reggad som bil o åka in på besiktning en gång om året. Ser man bara till att ha den reggad i det utförande man kör med den och har dom grejer som ändå måste vara i skick iordning så är ju varken poliskontroller eller besiktning nåt problem.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » ons sep 25, 2013 0:27
henke_99 skrev:Jag förstår inte denna rädsla över att ha bilen reggad som bil o åka in på besiktning en gång om året. Ser man bara till att ha den reggad i det utförande man kör med den och har dom grejer som ändå måste vara i skick iordning så är ju varken poliskontroller eller besiktning nåt problem.

-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » ons sep 25, 2013 8:38
Cummins_83 skrev:Ja jo de e ju sant, men ja tänkte om man kunde komma undan att krångla med besiktningen varje år. Men risken är väll att man inte gör de :p
Men om den inte är besiktad (+ försäkrad & skattad = gatlegal) får du ju inte deltaga i (seriösa) offroadträffar.
Vad ska du då ha bilen till?

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
yota
- Forumräv
- Inlägg: 905
- Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57
Inlägg
av yota » ons sep 25, 2013 15:13
Wältmeister skrev:Cummins_83 skrev:Ja jo de e ju sant, men ja tänkte om man kunde komma undan att krångla med besiktningen varje år. Men risken är väll att man inte gör de :p
Men om den inte är besiktad (+ försäkrad & skattad = gatlegal) får du ju inte deltaga i (seriösa) offroadträffar.
Vad ska du då ha bilen till?

Nog är väl en terrängvagn gatlegal

Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » ons sep 25, 2013 17:51
Nä.. En terrängvagn är inte gatlegal.
För att få lov att framföra den på väg krävs dispens.
Med rätt dispens så kan man köra och köpa glass.
Tyvärr är den ganska jobbig att få till och trots att den registreras och besiktigats kan man inte ändra utan att föra in det i papperna.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499