Hur tillverkar man kofångare?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hur tillverkar man kofångare?
Jag undrar hur man gör för att tillverka en kofångare helt enkelt?
Har sett många fantastiska skapelser här på forumet (några mindre fantastiska) och alla fyller sin funktion men det finns tydligen flera vägar att gå så nu inför mitt eget bygge så vill jag ha era åsikter.
Lådbalkar!
U-balkar!
Plåtbyggen!
Vilket väljer man och varför? Jag är bara lite tränad i svetsningens grunder och saknar plåtverkstadens faciliteter men vill ha en presentabel kofångare med funktion och lite snits. Vilket sätt skall man använda och kan man kanske få tips om dimensioner och lämpliga förstärkningar. Kan även tänka mig viss hjälp om jag kan hitta någon kontakt med likasinnade här nere i Malmötrakten.
Har sett många fantastiska skapelser här på forumet (några mindre fantastiska) och alla fyller sin funktion men det finns tydligen flera vägar att gå så nu inför mitt eget bygge så vill jag ha era åsikter.
Lådbalkar!
U-balkar!
Plåtbyggen!
Vilket väljer man och varför? Jag är bara lite tränad i svetsningens grunder och saknar plåtverkstadens faciliteter men vill ha en presentabel kofångare med funktion och lite snits. Vilket sätt skall man använda och kan man kanske få tips om dimensioner och lämpliga förstärkningar. Kan även tänka mig viss hjälp om jag kan hitta någon kontakt med likasinnade här nere i Malmötrakten.
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!
Re: Hur tillverkar man kofångare?
Frågar du mej så säger jag inget av dom materialen du räknar upp. Plattjärn 5x100 mm är stötisen på Cherokeen byggd i, och den tycker jag blev bra. Bygg ihop den på bilen, kapa upp varje del och montera/svetsa dit och när den är komplett så tar du bort den från bilen och svetsar klart, spacklar och målar.
Pappmallar, är bra att ha och lite enklare att göra fel på än med stål. Annars är det väl vinkelslip med kapskivor, svets, spackel o färg som du behöver. Förutom material då.
SKREV OBELIX
Pappmallar, är bra att ha och lite enklare att göra fel på än med stål. Annars är det väl vinkelslip med kapskivor, svets, spackel o färg som du behöver. Förutom material då.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Hur tillverkar man kofångare?
OBELIX sätt påminner om mitt men jag fick en plåt klipp å bockad som grund,
min tog ca 10 timmar effektiv tid att göra och 500kr i kaffekassan plus priset för bågen jag inte minns.
du ser den i länken nedan
min tog ca 10 timmar effektiv tid att göra och 500kr i kaffekassan plus priset för bågen jag inte minns.
du ser den i länken nedan
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hur tillverkar man kofångare?
själv tycker ja det beror helt på vad för bil det ska sitta på.... o hur du ska använda bilen kan ju spela in med.....
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Hur tillverkar man kofångare?
Det viktigaste är inte vad det är för material, eller ens hur grovt det är tycker jag.
Det viktigaste är hur den är uppbyggd.
Tänk på att den ska kunna ta upp smällar vart som helst, så sätt förstärkningsstag och triangulera så mycket som möjligt.
Använder man grövre material så blir hur man bygger den mindre viktigt, men då får man istället en massa dödvikt.
Det viktigaste är hur den är uppbyggd.
Tänk på att den ska kunna ta upp smällar vart som helst, så sätt förstärkningsstag och triangulera så mycket som möjligt.
Använder man grövre material så blir hur man bygger den mindre viktigt, men då får man istället en massa dödvikt.
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Hur tillverkar man kofångare?
Jag gick latmansvägen och köpte en fördig modellanpassad av First Four (till Land Rover)
finns säkert till din oxå och dom brukar inte kosta multum om man handlar från rätt sida planeten (England tex)
Min gick totalt på med styrstagsskydd 4000 kr förberedd för vinsch dimljus och rejäla recovery points
bara att skruva dit
utan trassel
Fast på Suzukin där det inte är så noga med passform hade jag troligtvis byggt själv
finns säkert till din oxå och dom brukar inte kosta multum om man handlar från rätt sida planeten (England tex)
Min gick totalt på med styrstagsskydd 4000 kr förberedd för vinsch dimljus och rejäla recovery points
bara att skruva dit
utan trassel
Fast på Suzukin där det inte är så noga med passform hade jag troligtvis byggt själv
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Hur tillverkar man kofångare?
Jaha!
Har börjat skissa på vart jag skall ta vägen och ändå så blir jag fundersam. Har häktat ner originalet och börjat titta på vart jag skall sätta vad och var jag kan dra nytta av balkarna bäst osv.
Jag tror att det är så här jag skall göra för att få winschen på rätt ställe (gul yta) men så blir jag konfunderad ändå för mellan de vita linjerna som jag ritat in så har jag 270 mm och det tycker jag är på tok för högt för att kunna montera en kofångare som tål någonting.

Brytkrafterna på balkfästena blir ju horribla med risk för att jag böjer balkarna uppåt om jag skulle träffa något med kofångaren.
Infästningen till kofångaren tänkte jag att man kunde ha i 8 mm stålplåt men när jag ser höjden på de framtida fästena så tycker jag ändå att det känns som att allt kommer vika sig bakåt. Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Kan man montera fästena endast på utsida rambalk eller bör man gränsla balken som originalkofångaren gör??
Har börjat skissa på vart jag skall ta vägen och ändå så blir jag fundersam. Har häktat ner originalet och börjat titta på vart jag skall sätta vad och var jag kan dra nytta av balkarna bäst osv.
Jag tror att det är så här jag skall göra för att få winschen på rätt ställe (gul yta) men så blir jag konfunderad ändå för mellan de vita linjerna som jag ritat in så har jag 270 mm och det tycker jag är på tok för högt för att kunna montera en kofångare som tål någonting.


Brytkrafterna på balkfästena blir ju horribla med risk för att jag böjer balkarna uppåt om jag skulle träffa något med kofångaren.
Infästningen till kofångaren tänkte jag att man kunde ha i 8 mm stålplåt men när jag ser höjden på de framtida fästena så tycker jag ändå att det känns som att allt kommer vika sig bakåt. Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Kan man montera fästena endast på utsida rambalk eller bör man gränsla balken som originalkofångaren gör??
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!
Re: Hur tillverkar man kofångare?
vad är det för bil?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Hur tillverkar man kofångare?
Pajero -96 V6 3500
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!
Re: Hur tillverkar man kofångare?
Så, nu låter jag den här tråden fortsätta i byggtråden eftersom jag efter lite pedagogisk hjälp fått tips om hur det här skall utvecklas.
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!