måste man in i diffklumpen för att byta den?
eller räcker de med att ta bort bakre kardan?
pack box bakaxel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
pack box bakaxel
Jeep cherokee -92 (original endast tillfälligt!)
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: pack box bakaxel
Beror på vilken av dom.
Där sitter 3st
Är det dom ute vid hjulen så måste bromsar av och drivaxlarna ut.
Är det den vid pinjongen så räcker det med att ta bort kardanaxlen och "yoken" MEN bakom den sitter där en "crush sleeve" som måste bytas och sen dras till rätt moment.
Där sitter 3st
Är det dom ute vid hjulen så måste bromsar av och drivaxlarna ut.
Är det den vid pinjongen så räcker det med att ta bort kardanaxlen och "yoken" MEN bakom den sitter där en "crush sleeve" som måste bytas och sen dras till rätt moment.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: pack box bakaxel
de är den vid pinjongen jag menar, MÅSTE man byta denna Crush sleeve? vad heter den på svenska?cherokeex2 skrev:Beror på vilken av dom.
Där sitter 3st
Är det dom ute vid hjulen så måste bromsar av och drivaxlarna ut.
Är det den vid pinjongen så räcker det med att ta bort kardanaxlen och "yoken" MEN bakom den sitter där en "crush sleeve" som måste bytas och sen dras till rätt moment.
MvH Robin
Jeep cherokee -92 (original endast tillfälligt!)
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: pack box bakaxel
Crush sleeve = knäckhylsa.
Byta den? Båda ja och nej.
Enligt instruktionerna ska den bytas varje gång pinjongmuttern lossas. Varför? Ja, det beror på knäckhylsans "uppdrag" – att lägga rätt förspänning på de två lagren till pinjongen.
Det är inte ett helt lätt uppdrag. Pinjongmuttern ska dras till ca 340-350 Nm. Men först måste man veta hur mycket Nm det går åt för att vrida runt pinjongen innan man börjar lossa allt. Alltså hissa bakvagnen, lossa kardanen, på med en momentnyckel och se hur mycket Newtonmeter det går år för att vrida runt medbringaren. Kanske en 20- 30 Nm? I vilket fall ska det värdet läggas på de ca. 340-350 Nm när allt monteras för att få rätt förspänning.
Ja, och knäckhylsan hittar man innanför det yttre pinjonglagret i diffen.
Låter det krångligt? Ja kanske. Och därför skippar många att byta knäckhylsan (som kostar omkring 30-40 kr.).
Sätten att använda den gamla knäckhylsan är flera. En del räknar gängor utanför muttern innan de lossar den.
Andra drar med momentnyckel till strax under 340 Nm, m a o. till omkring 320 Nm.
I vilket fall ska man tänka på ett par saker. Det ena är att smörja anläggningsytorna för skruv och pinjong för att inte få för hög friktion, vilket i så fall leder till för låg förspänning av lagren – man "lurar" momentnyckeln.
Det andra är att lägga låsmedel på gängorna för att muttern inte ska kunna släppa.
Blir det fel någonstans i de här olika jobben, kommer det att börja glappa – och här vill man inte ha något onödigt glapp för då rasar till slut hela bakdifferentialen.
Det kan alltså vara idé att lämna jobbet till en verkstad om man är osäker på sina egna mekarkunskaper.
Byta den? Båda ja och nej.
Enligt instruktionerna ska den bytas varje gång pinjongmuttern lossas. Varför? Ja, det beror på knäckhylsans "uppdrag" – att lägga rätt förspänning på de två lagren till pinjongen.
Det är inte ett helt lätt uppdrag. Pinjongmuttern ska dras till ca 340-350 Nm. Men först måste man veta hur mycket Nm det går åt för att vrida runt pinjongen innan man börjar lossa allt. Alltså hissa bakvagnen, lossa kardanen, på med en momentnyckel och se hur mycket Newtonmeter det går år för att vrida runt medbringaren. Kanske en 20- 30 Nm? I vilket fall ska det värdet läggas på de ca. 340-350 Nm när allt monteras för att få rätt förspänning.
Ja, och knäckhylsan hittar man innanför det yttre pinjonglagret i diffen.
Låter det krångligt? Ja kanske. Och därför skippar många att byta knäckhylsan (som kostar omkring 30-40 kr.).
Sätten att använda den gamla knäckhylsan är flera. En del räknar gängor utanför muttern innan de lossar den.
Andra drar med momentnyckel till strax under 340 Nm, m a o. till omkring 320 Nm.
I vilket fall ska man tänka på ett par saker. Det ena är att smörja anläggningsytorna för skruv och pinjong för att inte få för hög friktion, vilket i så fall leder till för låg förspänning av lagren – man "lurar" momentnyckeln.
Det andra är att lägga låsmedel på gängorna för att muttern inte ska kunna släppa.
Blir det fel någonstans i de här olika jobben, kommer det att börja glappa – och här vill man inte ha något onödigt glapp för då rasar till slut hela bakdifferentialen.
Det kan alltså vara idé att lämna jobbet till en verkstad om man är osäker på sina egna mekarkunskaper.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?