Enkel höjning Cheva K10?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

J.gullberg
Användare
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 03, 2013 21:38
Ort: Duved

Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av J.gullberg » fre okt 11, 2013 15:31

Va iväg på kaffe och motiveringssnack hos en polare som har en Cheva -82(tror jag)
Började pressa honom lite att fixa å ställa i ordning den.

Började kika på höjning av den, men blev lite fundersam om de går att göra enkelt fram.
Bak fixar man ju bara skacklarna, går det att bara göra längre fästen(bakre) till framfjädrarna
och behöva längre dämpare? Eller vända fjädrarna uppåner?

Eller finns det nåt enkelt sätt jag inte lyckats söka fram? :roll:
GMC K1500(om dom heter så?) -92 - The Hellbillymobil
BMW E28- Blivande Turboglidare
Arctic Cat XC600- Skidlyftarn

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Chrille_91 » fre okt 11, 2013 19:19

Sätta bakfjädrar fram ger samma höjning som chackleflip.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av henke_99 » fre okt 11, 2013 19:19

Nej det finns inget jätteenkelt sätt fram utan att behöva lägga ner lite pengar. Vänder du på originalfjädrarna kommer bilen inte bli ett dugg högre, eftersom fjädrarna är i princip helt raka när bilen är utfjädrad.

Det enklaste sättet är att köpa höjningsfjädrar, dock det dyraste.

Det billigaste sättet är att flytta ner båda bakre o främre fjäderfästena, dock det sämsta av flera anledningar.

Det näst billigaste sättet är att flytta fram främre fjäderfästena och sätta bakfjädrar även fram, detta sättet ger även mjukare fjädring än höjningsfjädrar. Det enda som direkt kostar nåt i det fallet är att köpa en uppsättning begagnade bakfjädrar. Detta sätt ger 4" höjning och passar därmed perfekt ihop med en schackleflip bak. Detta sätt flyttar även fram framaxeln en aning vilket gör att framkardanen behöver förlängas en aning.

Och oavsett hur man höjer så behövs ju naturligtvis längre stötdämpare och (om det är mer än ett par tum) en annan styrarm till framaxeln för att få till rätt vinkel på styrstaget efter höjningen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

J.gullberg
Användare
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 03, 2013 21:38
Ort: Duved

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av J.gullberg » fre okt 11, 2013 19:42

Fan va bra att ni finns till hjälp grabbar! Nu måste jag bara höra hur han vill göra.
Finns de någon kardan man kan ta istället för att förlänga? Styrarm oxå?

Alla idéer är välkomna om någon mer har inputs, så kan jag länka tråden åt honom
GMC K1500(om dom heter så?) -92 - The Hellbillymobil
BMW E28- Blivande Turboglidare
Arctic Cat XC600- Skidlyftarn

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Rössvik » fre okt 11, 2013 19:52

du får mellan 4-6 tum med bakfjädrar fram beroende på hur slitna fjädrarna är o hur många blad du använder och hur långa shacklar du har själv har jag 6 blad i varje paket o 6tums shacklar o detta ger 6,5 tums höjning fram.... lättaste sättet att flytta fram fästena är att hitta nya på en skrot ram o skära loss o sen skära bort de gamla och sätta vänster sida på höger o tvärt om o axeln kommer åka ca 4 tum framåt o kardanen måste förlängas, hitta ett hör med glid passning o skär av den på mitten trä i bitarna i det nya röret o elda med svetsen :tumbup: glöm inte att knutarna måste vara i linje annars kan det bli konstigheter
lift your truck fat chicks can´t jump!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av henke_99 » fre okt 11, 2013 20:03

4" höjning får man om man tar originalpaket från t.ex en blazer.

Styrarmen som behövs är en särskild höjningsstyrarm som är med till dom flesta höjningssatser, men kan även köpas löst. T.ex: http://www.summitracing.com/dom/parts/s ... k10-pickup" onclick="window.open(this.href);return false;

Kardanen får man förlänga själv, finns ingen man kan sno från nåt annat. Bästa sättet är att byta hela kardanröret från splinesen hela vägen upp till dubbelknuten, då är det lättast att få den så rak som möjligt. Då den ena knuten är en dubbelknut så behöver man inte bry sig om att linjera upp den med den nedre yoken.

Lättaste sättet med fjäderfästena är flytta dom man har på bilen, dom måste ändå tas loss. Här är en bra guide http://coloradok5.com/52inchspringswap.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Grottulf » tis okt 22, 2013 8:40

henke_99 skrev: Det näst billigaste sättet är att flytta fram främre fjäderfästena och sätta bakfjädrar även fram, detta sättet ger även mjukare fjädring än höjningsfjädrar. Det enda som direkt kostar nåt i det fallet är att köpa en uppsättning begagnade bakfjädrar. Detta sätt ger 4" höjning och passar därmed perfekt ihop med en schackleflip bak. Detta sätt flyttar även fram framaxeln en aning vilket gör att framkardanen behöver förlängas en aning.
Ett litet tillägg bara.
Detta ger såpass bra flex, att man blir tvungen att bygga om till crossover-styrning.
Men det är ju bra även på en bil med vanliga höjningsfjädrar, så det ser jag bara som en fördel.
Dock drar priset iväg, så det blir inte längre den där jättebilliga lösningen som man kan lura sig till att tro... :roll:
Rössvik skrev:du får mellan 4-6 tum med bakfjädrar fram beroende på hur slitna fjädrarna är o hur många blad du använder och hur långa shacklar du har själv har jag 6 blad i varje paket o 6tums shacklar o detta ger 6,5 tums höjning fram.... lättaste sättet att flytta fram fästena är att hitta nya på en skrot ram o skära loss o sen skära bort de gamla och sätta vänster sida på höger o tvärt om o axeln kommer åka ca 4 tum framåt o kardanen måste förlängas, hitta ett hör med glid passning o skär av den på mitten trä i bitarna i det nya röret o elda med svetsen :tumbup: glöm inte att knutarna måste vara i linje annars kan det bli konstigheter
En liten rättelse.
Om man vänder de främre fästena o flyttar fram dem 4" som man brukar, så flyttas framaxeln bara fram ca 2", då bladen är längre än original.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av henke_99 » tis okt 22, 2013 16:44

Grottulf skrev:
henke_99 skrev: Det näst billigaste sättet är att flytta fram främre fjäderfästena och sätta bakfjädrar även fram, detta sättet ger även mjukare fjädring än höjningsfjädrar. Det enda som direkt kostar nåt i det fallet är att köpa en uppsättning begagnade bakfjädrar. Detta sätt ger 4" höjning och passar därmed perfekt ihop med en schackleflip bak. Detta sätt flyttar även fram framaxeln en aning vilket gör att framkardanen behöver förlängas en aning.
Ett litet tillägg bara.
Detta ger såpass bra flex, att man blir tvungen att bygga om till crossover-styrning.
Men det är ju bra även på en bil med vanliga höjningsfjädrar, så det ser jag bara som en fördel.
Dock drar priset iväg, så det blir inte längre den där jättebilliga lösningen som man kan lura sig till att tro... :roll:
Man bör, men det går ändå. Ramen jag har stående har sån fjädring, men den fick aldrig nån crossoverstyrning. Och såvitt jag vet gick den så flera år. Men det är helt klart inte att rekommendera.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Rössvik » tis okt 22, 2013 22:13

Grottulf skrev:
henke_99 skrev: Det näst billigaste sättet är att flytta fram främre fjäderfästena och sätta bakfjädrar även fram, detta sättet ger även mjukare fjädring än höjningsfjädrar. Det enda som direkt kostar nåt i det fallet är att köpa en uppsättning begagnade bakfjädrar. Detta sätt ger 4" höjning och passar därmed perfekt ihop med en schackleflip bak. Detta sätt flyttar även fram framaxeln en aning vilket gör att framkardanen behöver förlängas en aning.
Ett litet tillägg bara.
Detta ger såpass bra flex, att man blir tvungen att bygga om till crossover-styrning.
Men det är ju bra även på en bil med vanliga höjningsfjädrar, så det ser jag bara som en fördel.
Dock drar priset iväg, så det blir inte längre den där jättebilliga lösningen som man kan lura sig till att tro... :roll:
Rössvik skrev:du får mellan 4-6 tum med bakfjädrar fram beroende på hur slitna fjädrarna är o hur många blad du använder och hur långa shacklar du har själv har jag 6 blad i varje paket o 6tums shacklar o detta ger 6,5 tums höjning fram.... lättaste sättet att flytta fram fästena är att hitta nya på en skrot ram o skära loss o sen skära bort de gamla och sätta vänster sida på höger o tvärt om o axeln kommer åka ca 4 tum framåt o kardanen måste förlängas, hitta ett hör med glid passning o skär av den på mitten trä i bitarna i det nya röret o elda med svetsen :tumbup: glöm inte att knutarna måste vara i linje annars kan det bli konstigheter
En liten rättelse.
Om man vänder de främre fästena o flyttar fram dem 4" som man brukar, så flyttas framaxeln bara fram ca 2", då bladen är längre än original.
ahhh den lilla detaljen glömde jag :tumbup: men hur blev det på din k30 då grottulf???
lift your truck fat chicks can´t jump!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Grottulf » ons okt 23, 2013 10:44

Rössvik skrev: men hur blev det på din k30 då grottulf???
Crossover-styrningen?
Den funkar skitbra i skogen, men jag skulle behöva ett panhard-stag på vägen pga långa shacklar o mjuka fjädrar :roll:

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Rössvik » ons okt 23, 2013 19:17

för kör samma settup på min fast med 7 blad i varje paket fram o 6 tums shacklar o det blir 6,5 tum på höjden o crossover från ORD o min funkar helt okej på vägen tycker jag ändå :mrgreen:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Grottulf » tor okt 24, 2013 10:04

Jag har 5 plus överlastblad vill jag minnas, och shacklena är drygt 8"
Men sen är de där krämporna som håller fast fjädrarna bortkapade också, och det tror jag kan vara en bidragande orsak till att axeln vandrar i sidled också :vetej:

Har du 56" fjädrar också, eller är det 52"?
Har du flyttat det bakre fästet?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Rössvik » tor okt 24, 2013 21:59

har bara en krampa per paket o inga överlast blad fram, nä bara 52 fjädrar o har inte flyttat bakre fästet är faktiskt riktigt nöjd med det flexar en bra bit över en meter som det är nu :mrgreen:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Grottulf » fre okt 25, 2013 9:15

Ok, så här i efterhand kan jag också konstatera att det hade varit bättre med 52" för mig också.
Det lilla ökningen av flex som man möjligen kan få med 56" tror jag inte man har så stor nytta av egentligen.
Och de långa shacklena som krävs på min bidrar nog också till sido-instabiliteten...

I staterna brukar de alltid flytta fram det bakre fästet lite när de använder 52" fjädrar.
Så jag har dragit mig för att byta til 52", då jag inte har haft lust att flytta fästet :rodnar:
Men det kanske inte behövs då alltså?
Hur ser vinkeln ut på dina shackel, står de helt vertikalt i viloläge eller?

Har du några bilder på det?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Enkel höjning Cheva K10?

Inlägg av Rössvik » lör okt 26, 2013 10:04

japp de står ungeför rakt ner i "viloläge" jo de har jag men hur i hela friden får ja in dom här då??? o det finns bilder här någonstans för vi diskuterade detta i vintras nångång o lyckades hitta tråden :mrgreen: viewtopic.php?f=20&t=40717" onclick="window.open(this.href);return false;
lift your truck fat chicks can´t jump!

Skriv svar