ford explorer får inte i 4 hjulsdriften

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

faktajuck
Användare

ford explorer får inte i 4 hjulsdriften

Inlägg av faktajuck » fre okt 11, 2013 19:25

Hej jag har nyss köpt en explorer -95 men han driver bara bak, vad brukar vara de
vanligaste felet.

Ackeblack
Forumräv

Re: ford explorer får inte i 4 hjulsdriften

Inlägg av Ackeblack » lör okt 12, 2013 8:36

Det sitter en liten elmotor som vrider i 4-hjulsdriften, kolla först att den har ström och har den det så har den antagligen kärvat ihop- det är det vanligaste felet tror jag.
Det är inte så invecklat att fixa som tur är....
Kan rekommendera explorerforum.com som är en amerikansk sida med inriktning på fordarna.
Tips 1: Har du automatlåda och den fungerar- byt olja och filter med tät intervall.
Tips 2: pajjar kupefläkten så följer man INTE instruktioner från verkstadshandböcker som tycker man ska lyfta ur instrumentbrädan och demontera aircondition- skär bara av burken inne i kupen, byt fläkt och använd silvertejp eller nått liknande och foga ihop burken med.
Lycka till!
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

faktajuck
Användare

Inlägg av faktajuck » lör okt 12, 2013 11:53

Ackeblack skrev:Det sitter en liten elmotor som vrider i 4-hjulsdriften, kolla först att den har ström och har den det så har den antagligen kärvat ihop- det är det vanligaste felet tror jag.
Kan rekommendera explorerforum.com som är en amerikansk sida med inriktning på fordarna.
Tips 1: Har du automatlåda och den fungerar- byt olja och filter med tät intervall.
Tips 2: pajjar kupefläkten så följer man INTE instruktioner från verkstadshandböcker som tycker man ska lyfta ur instrumentbrädan och demontera aircondition- skär bara av burken inne i kupen, byt fläkt och använd silvertejp eller nått liknande och foga ihop burken med.
Lycka till!
okej, tackar för svar. Den såkallade skiftmotorn du menar? Jag kollade runt lote inatt och hittade nya sådana på ebay för 300 kr är dom ngt att ha ?

faktajuck
Användare

Inlägg av faktajuck » lör okt 12, 2013 13:33

Ackeblack skrev:Det sitter en liten elmotor som vrider i 4-hjulsdriften, kolla först att den har ström och har den det så har den antagligen kärvat ihop- det är det vanligaste felet tror jag.
Lycka till!
Kollade på den motorn du pratar om och den funkar och går. Har läst om
nå frihjulsnav vart sitter de och hur funkar dom ? Kan dom vara problemet ?

jeepbyggare
Användare

Inlägg av jeepbyggare » lör okt 12, 2013 18:58

Frihjulsnaven sitter ute vid hjulen på framaxeln, om du demonterar hjulen lossnar naven, dom sitter med samma bultar som hjulet.

Vanligaste felet på dem är att de har kommit in smuts i dem så de kärvar fast i odrivande läge. eller så har dom brustit emellan flänsen och själva frikopplingsmekaniken det gjorde ett av mina!

Isärtagning och rengöring samt ny smörja innan montering så kan det lösa sig, ett annat alternativ är köpa manuella frihjulsnav hos Rindab kostar mellan 2900 och 3900 beroende på hur många splines du har på drivaxlarna, kan ju finnas begade hos någon bildemontering i vårt avlånga land!

Mvh. Arvid i Jeepfabriken.

faktajuck
Användare

Inlägg av faktajuck » sön okt 13, 2013 12:43

jeepbyggare skrev:Frihjulsnaven sitter ute vid hjulen på framaxeln, om du demonterar hjulen lossnar naven, dom sitter med samma bultar som hjulet.

Vanligaste felet på dem är att de har kommit in smuts i dem så de kärvar fast i odrivande läge. eller så har dom brustit emellan flänsen och själva frikopplingsmekaniken det gjorde ett av mina!

Isärtagning och rengöring samt ny smörja innan montering så kan det lösa sig, ett annat alternativ är köpa manuella frihjulsnav hos Rindab kostar mellan 2900 och 3900 beroende på hur många splines du har på drivaxlarna, kan ju finnas begade hos någon bildemontering i vårt avlånga land!

Mvh. Arvid i Jeepfabriken.
okej tack så jätte mycket för hjälpen, har en ny fördelningslåda på väg nu men måstebju plocka isär naven oxå. Förra ägaren sa att han hade kladdat in det ena hjulagret med fett iaf, för att de hade skorrat och knappt varit körbart.

Ackeblack
Forumräv

Inlägg av Ackeblack » sön okt 13, 2013 13:17

Kolla så att axeln som lågväxelmotorn ska påverka verkligen rör sig också... på min var det där det kärvade så ibörjan när man skiftade till 4wd så tog det en stund innan det hoppade i med en bang..
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

faktajuck
Användare

Inlägg av faktajuck » sön okt 13, 2013 21:41

Ackeblack skrev:Kolla så att axeln som lågväxelmotorn ska påverka verkligen rör sig också... på min var det där det kärvade så ibörjan när man skiftade till 4wd så tog det en stund innan det hoppade i med en bang..
är det axeln som skiftmotorn sitter på du pratar om?provade vrida den manuellt men det blev ingen skildnad. men vad tror ni fördelningslådan eller frihjulsnaven? samt vilken olja ska jag ha i motor,låda och diffar? 3petad automat.

faktajuck
Användare

Inlägg av faktajuck » mån okt 14, 2013 23:19

Nu har jag kollat och problemet är frihjulsnaven den ena ser okej ut (iaf för ett otränat öga) men på högersidan fattas själva "insattsen" vart får man tag på nya/begagnade?

jeepbyggare
Användare

Inlägg av jeepbyggare » tis okt 15, 2013 21:29

Atracco ( Fd. Hedemora bildemontering) hade upplagt på Bildelsbasen i höstas när jag letade till min Fårrd!

Mvh.Arvid.

faktajuck
Användare

Inlägg av faktajuck » lör okt 19, 2013 13:29

Nya manuella frihjulsnav monterade, nu funkar han klockrent. Och vilket fäste :D han klättrar ju fram precis överallt :)

Tack för all hjälp och alla svar

faktajuck
Användare

Inlägg av faktajuck » ons okt 23, 2013 0:05

Rättelse det är en 94, ha upptäckt att jag behöver en drivknut/axel fram. Hittar bara till års 95 och framåt passar dom på min? Eller nån som har tips på ställen som har bra sortiment på reservdelar?

Shaw
Användare

Inlägg av Shaw » ons okt 23, 2013 12:41

American Racing här i Linköping har alltid fått fram det som behövdes till Explorern jag hade.
http://www.americanracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH/
Fredrik
Jeep Grand Cherokee -97
Suzuki Sj 413 -87
Bmw 530 -96

Skriv svar